Eigenbouw Quickie 500 racer.

Verrassende wending, de komende avonden wordt hij omgebouwd naar electro. Wat zegt u? Ja, electro.

De motor is grondig mis. Ik draai ongeveer 9,6k toeren bij volgas, terwijl de leverancier / fabrikant zegt dat ik toch richting de 12,5k moet kunnen halen. Na wat heen en weren per mail, met filmpje met toerenteller en zo erbij, is er besloten dat hij terug gaat en dat ze hem gaan onderzoeken. Dat gaat helaas niet gebeuren voor de volgende race op 29 september.

Omdat ik eerst een electroversie wilde bouwen, heb ik de juiste motor en prop nog liggen. Op mijn motortestbankje zit een 120A ESC, dat moet ook genoeg zijn. Ik heb nog 4 accu's van een al lang verkocht heli project die hopelijk een beetje voldoen. Dus dat wordt het maar. Net van aluminium wat stand-offs gemaakt om de motor op de romp kwijt te kunnen.

Ach ja, het zal in ieder geval stil zijn. En geen te hoog stationair meer bij het landen. Je moet het positief zien, toch?

Hugo

ben wel benieuwd wat dat motortje dan onder de leden zou moeten hebben eigenlijk...
Als hij zn druk kwijt kan en voldoende peut krijgt, is er naar mijn idee vrij weinig wat er fout kan zijn..

Ik ook! Maar zelfs met de conus eruit, of nog origineel, maakt niet uit. Het lijkt mij (maar ik ben zeker geen expert) als of de timing niet klopt. Dat zou dus een productie fout in de krukas moeten zijn, lijkt me onwaarschijnlijk. Nou ja, als ik het weet dan post ik het wel.

Net de vorige gatenkaas gedicht om de nieuwe te kunnen boren:

IMAG0966_zps0a312585.jpg

Gaat nog wel even een nieuw folietje overheen, 't wordt zo lelijk zo met al die gaten.

[EDIT] 't Is niet zo druk, vandaag, qua werk...

IMAG0967_zps5af56cd5.jpg

Note to self: electroromp 3,5 - 4cm langer maken, dan heb je geen stand-offs nodig en kan de accu verder naar voren.

[/EDIT]

Hugo

Laatst bewerkt:
Weer een stukje verder:

IMAG0972_zps87bdb2b0.jpg

IMAG0974_zps2fc8122e.jpg

IMAG0976_zpsfbf1f8d0.jpg

IMAG0978_zps8d2dc4b8.jpg

IMAG0979_zpsbb857cf4.jpg

IMAG0977_zpscda1d866.jpg

Het stukje schuim op de vleugel zorgt dat de accu niet naar achteren kan verschuiven als de vleugel gemonteerd zit. Verder is het toestel op een paar kleine punten klaar. Mijn half affe lipo warmer koffer is ook van de plank gekomen, die kan ik hopelijk zondag avond afmaken.

Eens kijken of ik één of meer snelle laders kan lenen voor de 29ste, mijn eigen lader doet maar 2,5A bij 5S.

Hugo

Oh, dat zou fijn zijn. Ik heb een generator bij me. Klinkt goed, hè? Gewoon mijn auto, daar heb ik de vorige keer ook gewoon de lader aan gekoppeld, en motor laten draaien.

Nog een extraatje gemonteerd:
IMAG0980_zpsa3d9f846.jpg

Zender voor accuspanning per cel.

Gemonteerd in de romp, en de ontvanger geeft alles per cel, en totaal:
IMAG0981_zpsec6b952d.jpg

Real time telemetrie. Technisch, hè? Ach ja, ik denk wel handig.

Hugo

Telemetrie heeft z'n toepassingen, maar dit heeft weinig zin ben ik bang. Je hebt geen tijd om erop te kijken tijdens een race. Bij trainen is het handig te weten wanneer je accu leeg is. Ik vlieg met een timer en dat werkt ook prima. Ik vlieg alleen maar vol gas ;-)

Daar gebruik ik het ook precies voor. Ik laat de eerste zoveel vluchten de timer op de zender niet teruglopen en piepen bij nul, maar oplopen. Setting op tien minuten. Na een aantal vluchten weet ik dan dus op welke setting de timer moet om terug te tellen. Dan kan de telemetrie er in principe weer uit. Ik vrees alleen dat er niet heel veel vluchten voor de wedstrijd zullen zijn, dus het zal er zondag nog wel in zitten.

Hugo

Laatst bewerkt:
Ik zie dat je mooie aluminium afstand busjes gebruikt, om de elektromotor te bevestigen. Ben erg benieuwd hoe je daaraan komt. Zoek ze ook al een tijdje... Thanx.

Freek

Deze heb ik zelf gemaakt van 6x1 en 8x1 aluminium buis van de Karwei. Dat zou in elkaar moeten passen, maar dat doet het niet. Ik had op mijn werk nog 6,15mm boortjes, daarmee heb ik de 8x1 opgeboord en toen de busjes in elkaar geperst met in de bankschroef. Erg mooi zijn ze niet, maar het werkt wel.

Hugo

Laatst bewerkt:
Ok thx, ik gebruik nu nog kunststof afstand bussen die ik bij Conrad heb gekocht. Bevalt op zich best prima en ze zijn vrij licht. Maar als ik wat sjiekere kan kopen ergens van aluminium (niet te duur) houd ik me aanbevolen.

Freek

Zo, vanmiddag gevlogen. Met een 10x7 prop, om te beginnen. En dat gaat al verbazend hard. Ik heb ook 10x10, of ik dat durf (en of de accu dat trekt) weet ik nog niet.

De stuuruitslagen zijn nu mechanisch gehalveerd, en staan in de zender op 100%. Ik ga er dual rates op zetten naar 75%, want dit is nog steeds vrij veel. Verbazingwekkend met die kleine roeren, maar het is echt zo.

Hugo

Vanavond de prestaties van de aandrijving eens gemeten, en gekozen welke prop ik zondag wil vliegen. De keuze was simpel...

10x7 APC-E trekt vol gas (statisch) 95A, ruim 1.700 Watt opgenomen vermogen. Poehé...
10x10 APC-E, het maximaal toegestane, trekt niet naar vol gas. Bij 2/3 stopt de motor met draaien, als ik dan gas terug neem gaat hij weer draaien. Er loopt dan slechts 57A, opgenomen vermogen 1.070W. Maar verder wil hij echt niet. Ik heb al ultra soft start geprogrammeerd, en conservatieve timing, dit is het. Tenzij iemand nog andere ideeën heeft.

Ik ga nog wat 10x7 props bij bestellen, ik heb er maar eentje en dan breek ik hem gegarandeerd.

Hugo

So he. 1700 watt das niet niks! Ik geloof graag dat hij daarmee goed van z'n plek komt.
Als je motor met de 10x10 niet lekker wil lopen dan moet je waarschijnlijk de timing verhogen. Kleine stapjes en telkens even proberen. Ook bij abrupt gas geven moet de motor goed reageren. Te zware softstart werkt vaak averechts bij een direct drive.

OK, ik dacht juist veilig te spelen door de softstart zo langzaam mogelijk te zetten, en de timing zo laag mogelijk. Ik heb van elk 3 mogelijkheden, dus na 9 testen weten we of het uberhaupt gaat werken. Als ik hem goed aan het draaien krijg weet ik nog niet of ik ermee zal racen, hopelijk zaterdag vliegen en dan de Wattsup mee omhoog. Heel voorzichtig starten, zodat ik in de vlucht de piekstroom en wattage meet.

Dank voor je suggestie,

Hugo

Jeeeeeee, accuwarmerkoffer doet het, al is hij nog niet afgewerkt:

IMAG0983_zps61f1b5aa.jpg

Niet dat het uitmaakt, de accu die linksachter in het vakje past, zo'n 12V 7,2Ah blok, is dood. Ook geforceerd laden werkt niet. 't Zal ook eens meezitten...

Vanavond nog een steun maken zodat ik de kist makkelijk op zijn kop kan leggen om de accu te wisselen. Zomaar kaal op het asvalt van de Peel lijkt me geen goed idee.

Hugo

's Werelds lelijkste rompsteun:

IMAG0984_zpsf34bd88c.jpg

Maar het werkt wel. Accu's geladen, zender geladen, reserve props mee, ik denk dat ik een heel eind ben. Morgen avond weten we het zeker!

Hugo

Back