eigenbouw rigger 13cc nitro

  • Topicstarter Topicstarter elvis
  • Startdatum Startdatum
je heb tegenwoordig wel mdf wat meer tegen water kan maar met een rigger zit je op het water en soms zelfs met de achterkan onder water dus als er water bij komt komt er ook veel water bij en dan heb je zoals al gezegt een sponsbob.. dus tryplex bouwen is gewoon het beste!

nick,
 
je heb tegenwoordig wel mdf wat meer tegen water kan maar met een rigger zit je op het water en soms zelfs met de achterkan onder water dus als er water bij komt komt er ook veel water bij en dan heb je zoals al gezegt een sponsbob.. dus tryplex bouwen is gewoon het beste!

nick,

Yep +1
 
:(:(:(.. ja het zat er aan te komen. ik heb het verloren met mijn eerste bouw van mijn rigger. ik ben vol goede moed in een project gestoken waar ik al begon met een verkeerde basis, MDF! het zal dat ook niet goed tegen water kunnen maar het verlijmt ook erg slecht. maar goed, ik wil nu proberen om het anders te doen. ik heb vandaag maar eens een dag getekend niet omdat het langzaam gaat maar ik moest halverwege de dag opnieuw beginnen omdat de computer ineens op nieuw op starte en ik de tekening niet gesaved had.

ik ga proberen om van de weekeen deel 5 mm triplex en een deel 3 mm triplex te frezen op mijn werk. dan heb ik alles mooi strak. en ja wat maakt het uit want het is buiten toch niet echt aangenaam.

als er nog iedeeen zijn qua hout soorten hoor ik het graag maar ik wil de zijkanten en delen van de drijvers 5 mm doen en wat ik moet buigen dat wil ik 3 mm doen.

groet arnold
 
:(:(:(.. ja het zat er aan te komen. ik heb het verloren met mijn eerste bouw van mijn rigger. ik ben vol goede moed in een project gestoken waar ik al begon met een verkeerde basis, MDF! het zal dat ook niet goed tegen water kunnen maar het verlijmt ook erg slecht. maar goed, ik wil nu proberen om het anders te doen. ik heb vandaag maar eens een dag getekend niet omdat het langzaam gaat maar ik moest halverwege de dag opnieuw beginnen omdat de computer ineens op nieuw op starte en ik de tekening niet gesaved had.

ik ga proberen om van de weekeen deel 5 mm triplex en een deel 3 mm triplex te frezen op mijn werk. dan heb ik alles mooi strak. en ja wat maakt het uit want het is buiten toch niet echt aangenaam.

als er nog iedeeen zijn qua hout soorten hoor ik het graag maar ik wil de zijkanten en delen van de drijvers 5 mm doen en wat ik moet buigen dat wil ik 3 mm doen.

groet arnold

Waarom geen 5 mm buigen???
 
5mm triplex is voor een bom-proof boot. 3mm is meer dan voldoende! Daar bouwen ze ook 140cm brandstof boten van. Probeer een rigger ligt te construeren :)

groeten Jurriaan
 
ik zal even wat van me laten horen. het was misschien stil op dit draadje
maar ik heb zeker niet stil gezeten. ik ben al een heel eind met mijn tweede en nieuwe rigger. het is van 5 mm multiplex. ik zal van de week even wat foto's laten zien. was erg gezellig van het weekend vandaar dat er even nog geen foto's op staan.

groet arnold
 
zo hier zoals beloofd een update van de rigger.
zoals ik begonnen ben met de nieuwe rigger, ik heb veel alles uit getekend
in autocad en heb alles laten uitfrezen op het werk. niet omdat ik lui ben;),
maar omdat alles super nauwkeurig is als je het uitfreesd. ( moet je wel alles goed tekenen. maar ik ga er een beetje van uit dat dit zeg maar de V2. versie is en dat ik nog wel aan de V5. versie kom. ha ha, het bouwen is wel leuk.

IMG_0081%20forum.jpg


hier de uitgefreesde delen.

IMG_0080%20forum.jpg


IMG_0083%20forum.jpg


hier zitten alluminium asjes om de rigger recht te houden en alles recht te lijmen.

IMG_0086%20forum.jpg


IMG_0089%20forum.jpg


groet arnold
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wordt mooi hoor :thumbsup:

Maareh...koeling van het motortje, hoe gaat dat nou in z'n werk..? Waterkoeling is wat je nodig hebt aan de slangtules op het koelkopje te zien tenminste...
 
@ arnold, goed bezig! Het ziet er alleen al betrouwbaarder uit. En dat is het ook uiteraard. de mogelijkheid tot frezen moet je zeker nemen! Zoals je al zei, het is gewoon veel nauwkeuriger als zelf snijden. Gaat lekker zo :)

@ zore, bij boot motoren word er inderdaad gebruik gemaakt van waterkoeling. De koelkop is anders als van een auto motor. Het water stroom er hier doorheen. De pickup waar het water naar binnen gaat zit of in het roer of bijvoorbeeld achter de prop. Zo word het door de snelheid in de leidingen 'geperst'. De druk kan hierbij flink oplopen, het goed vast zetten van de slangen is dan ook een vereiste. Bij monohulls en catamarans kan de pickup ook in de bodem van de romp zitten.

Groeten Jurriaan
 
nu ben ik dan zover maar moet ik de boot ook van binnen behandelen?
zo ja, waar mee.

groet arnold
 
Ja, ook de binnenkant moet behandeld worden. Zeker bij een rigger kan er snel water in de romp komen. De binnenkant behandelen met dunne epoxy. Het hout zal het aardig opzuigen waarschijnlijk, misschien dat een tweede laag nodig kan zijn.

Ook kan je op kritische punten van de romp wat glasvezel aanbrengen. Denk aan de naden en plaatsen waar de romp zwaarder belast word. Bijvoorbeeld rond de motor en waar de sponsons aan de romp komen.

groeten Jurriaan
 
oke dat zal denk ik volgende week gebeuren als ik alles een beetje klaar heb.
ben nu bezig met de bevesteging voor de turn fin. en een beetje aan het kijken waar de servo's komen te zitten. ik heb bij mij in de buurt een model winkel zitten die heeft dit spul te koop maar is dat ook goed?

https://www.vliegtuigmodelbouw.nl/artikelen/WI2100-m.jpg

het is wilsor lamineer epoxy.

groet arnold
 
Deze epoxy is waterdun en zal icm glasmat verwerkt worden denk..Het label op de verpakking zal uitwijzen of dat zo is...
 
Epoxy NIET laten doordrogen !!!!!!!

Opbrengen .. 1/2uur laten intrekken ... afvegen met 'n niet pluizende lap.

Na 24u herhalen ... en dat desnoods nog 2 x (totaal 4 x)

Tussen de lagen 'ontharen' met 'n droge keuken-schuurspons ,
of in de bouwmarkt 'n groene scotch-brite schuurlap halen.

Wilsor is al dun , maar 1e laag met 20% Aceton en de 2e laag met 10% verdunnen.

A : Trekt het dieper in , én de "pot-life" wordt langer.
B : Daardoor wordt de romp keihard.
 
Laatst bewerkt:
ik ben vandaag eens even wezen kijken op het net maar wat ik zie dat sommige riggers het roer voor de prop hebben en anderen het roer achter
de prop wat maakt dat uit.

Groet arnold
 
Laten we het erop houden dat het zoals de Duitsers zeggen ; "Glaubenssache" is.

Er zijn mensen die heilig geloven in 't roer rechts , ik ben van de 'inline' gelovigen . :-)
 
zo even een kleine update, het bouwen gaat niet snel maar het gaat wel door. je moet tien keer bedenken hoe je alles wilt doen en daar neem ik ook de tijd voor. ik heb de flex as er aa0n zitten. de radio box ben ik een beetje mee bezig. en de booms zitten ook vast. verder zijn de drijvers zo goed als compleet.

alleen nu zit ik even met een vraag. ik zou wel eens willen weten welke prop diameter ik hier moet gaan gebruiken. ik heb een flex as van 6.25 mm. groet arnold
 
Hij vraagt dat omdat hij mij niet geloofd.
Ik heb hem verteld dat er géén nitro 13cc prop is die op 'n 1/4" as past.

Maar ja .. da's bij jouw een hebbelijkheid om eerst te doen , en dan pas te vragen.
 
aaach, je schroeft gewoon een m5 prop op de plek waar je propnut normaal moet joh! :P

Maar als t echt zo is wat henk zegt dan zou ik serieus overwegen om er nog een 3/16 flex in te hangen. je kunt je props wel gaan bewerken maar dat is ook zo'n gedoe ;)

Mvg

Robbert
 
Back
Top