Eigenbouw schip (eerste project)

Hallo,
Ik ben Lex, 14 jaar oud, en ik ben nieuw in de modelbouw.
ik ben nu in mijn 3e jaar Mavo, ik doe metaalbewerking en voornamelijk lassen.
Ik ben bezig met een houten boot van 63 cm lang en 25 cm breed, ik bouw geen specifiek model maar de vorm van de romp is afgeleid van een destroyer of een fregat. Ik heb een broer die in de scheepsbouw heeft gezeten en een opleiding scheepsinterieurbouw heeft gedaan , dus die zal mij veel helpen met de bouw:) ik heb samen met hem de tekeningen gemaakt, en min of meer een bouwplan gemaakt.
De bouw van de boot zelf is geen probleem, maar de electronica ben ik niet bekend mee. Ik snap de basis onderhand wel, maar meer dan ook niet.
Ik vraag mij af hoe het zit meer weerstanden en zekeringen, en wat voor accu ik moet gebruiken enz.
Ik hoop dat jullie mij hierbij advies wilen geven, ik weet dat jullie graag wat foto's van het ontwerp enz. willen zien, dus ik zal zo snel mogelijk wat foto's plaatsen.
mvg Lex

Voor de basis-electronica van zender, ontvanger, regelaar(s) en motor(en) heb je geen weerstanden nodig, hooguit zekeringen. Die plaats je in de + draad vanaf je accu(s) en dat is het dan. Twee pootjes, kan niet missen. Accu aan de ene kant, de rest van de elektronica aan de andere kant.

Weerstanden en andere zaken komen pas aan de orde op het moment dat je met leds, lampjes, liertjes, radars, schakelmodules etc. aan de gang gaat.

Kan je eens (een) foto('s) posten van jullie project? Dat praat altijd makkelijker en leuker!

Dit zijn de ribben, uit 3 mm triplex * de 2 kleine kloppen niet met de tekening, deze heb ik opnieuw gemaakt met de vlakke kant
23wqstt.jpg

Ik heb uit een balk sleuven gezaagd voor de ribben, zodat alles op zijn plek blijft als ik de wanden erop lijm, balkje gaat er daarna natuurlijk wel uit
34ipukx.jpg

Dit is de tekening van het geheel
6gwmxs.jpg

Wat voor hout kan ik trouwens het beste voor de wanden gebruiken? ik dacht zelf aan hetzelfde materiaal als de ribben (3mm triplex)

Als het allemaal rechte vlakken zijn kan je prima 3mm triplex gebruiken, mochten er bollingen of krommingen in zitten dan kan je beter wat dunners halen bij een houtspeciaalzaak of een modelbouwwinkel, denk aan 1mm triplex oid.

De tekening ziet er wel wat "boxy" uit, maarja als je netjes bouwt hoeft dat natuurlijk helemaal niet erg te zijn, zeker niet voor je eerste schip.

Overigens gaat je roerbediening zoals die daar getekend is, niet werken... Dat gaat gigantisch wringen!

Dat zei mijn broer idd ook al, dat moet ik nog even uitvogelen. is voor allebei de roeren een aparte stuurstang misschien een idee?
en het word niet rond, maar de hoeken worden wel en beetje rond geschuurd en geplamuurd, en mogelijk nog een laag epoxyhars

Laatst bewerkt door een moderator:
Normaal gesproken drijf je één roer aan met een stang vanaf je servo, en vervolgens met een andere stang vanaf dit eerste roer naar het volgende roer.
Ga maar eens door de bouwverslagen bladeren, dan vind je vast wel een voorbeeldje.
Bij voorbeeld:
bouwverslag-duwboot-lynx-springer-pusher
bouw-dusseldorf-4

en scherpe hoeken hoeven uitgerekend bij een marineschip niet zo gek te staan...

Als je van hoekige marineschepen houdt is dit misschien een leuke om als volgende te bouwen?

Schitterend voorbeeld die eerste link, alsof ik het zelf gemaakt heb...

Ben nu onder het genot van Elvis Presley muziek en koffie de bovenste randen op karton aan het uittekenen om te passen, en daarna op 3 mm triplex uitwerken. denk dat het wel handig is om ze een millimeter overmaats te maken zodat je een beetje vlees hebt, kan nog altijd weggeschuurd worden

Normaal gesproken drijf je één roer aan met een stang vanaf je servo, en vervolgens met een andere stang vanaf dit eerste roer naar het volgende roer.
Ga maar eens door de bouwverslagen bladeren, dan vind je vast wel een voorbeeldje.
Bij voorbeeld:
bouwverslag-duwboot-lynx-springer-pusher
bouw-dusseldorf-4

en scherpe hoeken hoeven uitgerekend bij een marineschip niet zo gek te staan...

Als je van hoekige marineschepen houdt is dit misschien een leuke om als volgende te bouwen?

dat catamaran achtige dingetje lijkt me ok wel mooi om te bouwen idd, alleen wil ik mijn volgende project minsten 100 cm lang bouwen:D

Heb nu de eerste 2 vlakke delen geplaatst, ze staan nu te drogen in mijn werkplaats:) ga zo allebei de delen van de boeg pasmaken en plaatsen

Dát is een kwestie van het plan wat vergroten, natuurlijk.....

Dat kan met een simpele formule natuurlijk zo gedaan worden:thumbsup:
maar mijn volgende poject moet wel een beetje sportief zijn(met andere woorden, hij moet belachelijk hard gaan:twisted:)
Alhoewel hij er wel uitziet alsof hij een redelijke snelheid kan hebben

Die Triune is een snel varende verplaatser, oftewel het is géén speedboot. Eerder een vlot varend semi-schaal model.
Als je zelf een speedboot wil bouwen, zou je bij voorbeeld voor een Wiesel kunnen gaan (is een enorm topic over, hier) maar er zijn meer goede bouwplannen zoals de Crackerbox of Wasabi, en ook een aantal goede catamaran- en hydro plannen.

Back