Eigenbouw-sleepboot

Merci !

Even een beginnersvraag : aflakken van mijn plug.
Ben er nu aan toe, maar;

Is "elke" lak geschikt? Gewoon een aflak, hoogglans, op terpentinebasis is toereikend?
Ik neem aan dat de loswaslaag tussen plug en gelcoat (eerste laag van de te maken mal) er voor zorgt dat het in feite niet
uitmaakt waar je plug van gemaakt is ?
 
Hoi Solex,
Ik las net je vraag in mijn topic.
Wij hebben de plug, op aanraden van ook weer iemand, ingesmeerd met een aantal lagen bijenwas. Deze laag voor laag uitgevreven. Bijenwas laat een vetlaagje achter en indringt in de eventuele porieen van de plug. Bij de OW was het achterste deel van de mal zo los doordat er geen hechting tussen plug en mal had plaats gevonden. Het voorste deel ging een stuk moeizamer, echter kwam dit door de vorm van de specifieke boeg (lees in mijn topic de "boegkap". De plug is daardoor niet heel gebleven en is stukje voor stukje uit de mal gehaald. Ondanks dat was er ook hier geen enkel deeltje gehecht. Later heb ik nog wat andere onderdelen gegoten in malletjes die ik heb ingevet met z.v.vaseline. zelfs dat werkte!
Ik denk, dat wanneer je de loswaslaag op de juiste wijze toepast, dat het loskomen van je mal dan geen probleem is. Jouw romp lijkt mij iets minder complex qua vormen en...geen uitstekende delen als de OW.

Hoop je een beetje te hebben geholpen
Ik volg, succes
Dennis
 
Dennis, bedankt.
Heb mijn plug toch nog maar in de 2K PU lak gezet, kon het hier even snel halen bij de schilder.
Mijn plug hoeft het in principe ook niet te overleven, maar zou wel beter zijn in het geval van een eventueel
probleem met de mal/lossen uit de mal.
 
De plug dient sowieso met 2k lak te worden gespoten om onderlinge chemische reactie tussen de gelcoat en de lak te voorkomen, al zitten er 10 lagen was en PVA tussen. (Craqelej) Overigens is 3 maal goede was aanbrengen voldoende, waar flink uitpoetsen wel belangrijk is.(wel enige tijd ertussen laten ivm “uitdampen” van de was)
 
Overigens zou ik een bootromp ivm met krimp nooit overdwars delen, want de kans dat je een “doorgezakte romp” krijgt is erg groot.
Zou je dat eens kunnen toelichten?
Ik dacht dat je juist een mal deelbaar maakte om geen deelbare romp te moeten maken.
Daarbij maakt het volgens mij niets uit hoe je de mal deelbaar maakt, ALS na het delen de romp er maar uitgehaald kan worden.
Al maak je de mal in 4 delen in de lengte EN in de breedte deelbaar.
Mijn mal voor de baggeremmer was van enigszins vervormbaar siliconenrubber, dus kon ik die openbuigen om te lossen.
Was dat niet het geval geweest had ik wel 6 delen moeten maken.

Mijn mal voor de baggermolen heb ik van hardschuim gemaakt en met plakband afgedekt.
Niks 2k lakken.
Daarna die loswas op alcoholbasis er over gesmeerd, een laag of 3 tot het flesje leeg was.
Epoxy lossen ging redelijk, de laag "folie" die de loswas maakt was best stevig, dus viel de romp niet zomaar van de mal.
Zat echter nergens onlosbaar vast.
 
Waarschijnlijk doe ik ook veel te moeilijk over dit alles.
Maar ik vraag liever wat meer omdat dit mijn eerste keer is dat ik een mal trek.
En zelfs die hoeft niet perfect wat mij betreft. Persoonlijk vind ik de meeste rompen "te perfect".
Te strak en netjes zeg maar.
Ik overweeg zelfs om op mijn romp alle "huidplaten" zichtbaar te gaan maken, incl. opliggende lasnaden....
Mijn plug is verre van strak en glad, maar ik ga hem niet verder perfectioneren omdat ik toch weer ga schuren en plamuren en
"veranderen" aan de romp die uit de mal komt.
Ik heb alleen maar een "werkbare basis" nodig, een epoxy romp uit mn mal.
Deze romp is een leerproces voor mij.
Mocht de plug het overleven, krijgt ie na het lossen een laag glasweefsel en wordt ie wel "perfect" gemaakt, en
trek ik er opnieuw een mal van.
 
De kunst van modelbouw is "het weglaten van details".
Reken eens uit hoe dik die platen zijn op jouw schaal.
Dikker dan een laag verf zal het waarschijnlijk niet worden.
Het is vreselijk veel werk en als je boot drijft valt het niet meer op. (edit, zie vrachtschip van in mijn handtekening)
Op tafel / in een vitrine zie je huidplaten, maar als je romp verder niet vreselijk straks is, is het ook weer geen "genot" om zo dichtbij te kijken.
Succes met nadenken. ;)
 
Laatst bewerkt:
Haha, merci!
Dikte van de huid is niet te zien, je ziet alleen de buitenkant/lasnaden.
Een schip dat opgeleverd wordt heeft ook geen romp zo glad als babybilletjes.
Werkschepen worden in het echt toch ook niet strakgeplamuurd?
Ik zag laatst een model van een Damen ASD 2411 waarbij de bouwer de rubber stootranden HOOGglans zwart had gespoten............
 
Waarschijnlijk doe ik ook veel te moeilijk over dit alles.
Maar ik vraag liever wat meer omdat dit mijn eerste keer is dat ik een mal trek.
En zelfs die hoeft niet perfect wat mij betreft. Persoonlijk vind ik de meeste rompen "te perfect".
Te strak en netjes zeg maar.
Ik overweeg zelfs om op mijn romp alle "huidplaten" zichtbaar te gaan maken, incl. opliggende lasnaden....
Mijn plug is verre van strak en glad, maar ik ga hem niet verder perfectioneren omdat ik toch weer ga schuren en plamuren en
"veranderen" aan de romp die uit de mal komt.
Ik heb alleen maar een "werkbare basis" nodig, een epoxy romp uit mn mal.
Deze romp is een leerproces voor mij.
Mocht de plug het overleven, krijgt ie na het lossen een laag glasweefsel en wordt ie wel "perfect" gemaakt, en
trek ik er opnieuw een mal van.

Ik denk overigens dat als je wel netjes bent met je plug, dat je er zeer veel plezier aan zult beleven. Ikzelf heb nog geen plug oid gemaakt, dus ik weet ook niet hoe lastig het is om al details aan te brengen voor die tijd, maar probeer het zeker zo strak mogelijk te maken. Zoals baggeraar al zegt, dichtbij moet ie ook mooi zijn, veraf vallen de meeste details niet op.
 
Netjes werken levert altijd een beter resultaat.
Neem ook ruim de tijd voor eerste laag doek om de plug .
Als je die er maar opgooit en even gouw aandrukt, krijg je dat het doek niet in de hoeken zit.
Als je dan op dat punt een vierkant berghout hebt gepland, krijg je een soort bolle kitrups die gelegd is door iemand met parkinson.
Ik meen wel gelezen te hebben dat je op dat soort punten een veeg / strook epoxy plamuur aanbrengt ( dan weet je zeker dat de hoek gevuld is) en pas daarna het doek met de gewone epoxy.
 
Werken met epoxy is mij niet vreemd. Ben van oorsprong uit de rc-powerboatsscene. Heb tientallen
rompen verstevigd/verbouwd. Met epoxy/polyester/glasweefsel/carbon/aramide/hybrideweefsels/dyneema.
Zoals gezegd: eerste plug is " om te leren". Als die sneuvelt bij mal trekken, dan wordt de eerste romp gewoon
mn "nieuwe plug" :)

De huidige plug is ook een leermoment. Heb hem te zwak beplankt.
Volgende keer versterk ik eerst het balsa van binnenuit, alvorens ik hem afschuim.
En impregneer ik de balsa van buitenaf om het harder te maken.
 
Op de plank. DD lak erop. Scheiding erom. plasticine in de naadjes
IMG_0086.jpg
 
Op de plank. DD lak erop. Scheiding erom. plasticine in de naadjes
Hallo Solex,
Ik neem aan dat ik naar de plug zit te kijken waar je de mal van gaat maken? Zo ja, dan snap ik het niet helemaal. Je maakt de mal deelbaar zo te zien. Echter zie ik maar 1 plankje in de midden. Dit zoude toch 2 moeten zijn die met boutjes aan elkaar worden gezet. Volgens mij kun je nu de mal niet delen.
 
Heb vandaag de voorste helft in de gelcoat en epoxy/doek gezet. Nadat dat is uitgehard haal ik de scheidingsplank weg. Dan gaat de achterste helft
in de loswas. Het opstaande deel van de voorste helft gaat ook in de loswas. En daarna is het een kwestie van de achterste helft lamineren. Dan heb ik dus een deelbare mal die bestaat uit de neus en de kont.
 
Back
Top