Eigenbouw sleepkist

als je ipv abachi kiest voor licht geweven glasmat en epoxy dan kun je een enorm sterke vleugel bouwen die verder geen afwerking vraagt.
Het epoxy met een waterdragende verf kleuren en dan indekken met glas/epoxy.
Vervolgens voor bijna de eeuwigheid (duurt in de modelbouw minder lang dan daarbuiten) brandstof en vuil bestendig.

groet,

Erik
 
Erik,
Tja, gezien de eenvoud van het ontwerp zal het projekt een grote keuze mogelijkheid bieden om diverse zaken zelf in te vullen.
Type indek vleugel: wel of geen hout, abachi of balsa, ja/nee extra glasmatje met epoxy of G4.
Rompopbouw balsa met triplex spanten, 0,8 triplex met simpele balsa spanten, breedte van de romp aan te passen aan de tankbreedte/motortype.
Motortype/uitlaat en opstelling keuzevrij (van 60-80cc voor slepen, ik denk dat een 23cc voldoende is voor gewoon rondtokkelen)
Wel of geen flaps.
Constructie stabilo vol balsa op opgebouwd rond een platte styro kern.
Servo en besturingkeuze.
Afwerkingskeuze.

Alles hangt er van af hoeveel tijd/geld je er in wilt stoppen.

Ik heb al wel eens in een vergelijkbaar eigen projekt bvb de voorzijde van de rompzijkanten 10cm langer gelaten en het motorschot nog niet vast gezet.

Pas in een laat stadium, vlak voor het afbouwen heb ik er de motor tijdelijk aan gehangen en door te schuiven met het motorspant de plaats van het zpt gekozen.
 
Als ik toch mallen teken kan ik ook wel een paar mallen maken voor een geprofileerd stabilo.

Mocht dat de voorkeur genieten? anders optioneel...
 
mocht er intresse zijn

Ik kan die vleugels ook wel cnc snijden en een paar meter Abachi heb ik ook wel liggen.

Spullen om de boel onde vacuum in te dekken heb ik ook maar dan moet ik wel een paar extra handjes hebben. ; -)
 
Janhein,
Verdwaald op een vleugeltjes forum? :) , leuk om weer eens wat van je te horen, mijn Initiator is nog steeds in prima conditie!

Ik schat dat we straks met een man of 10 aan de gang gaan, dus moet er systematisch wat geregeld worden, (tenzij het "beetje" abachi wat je hebt liggen, een flink dik pak is :)..

Kun jij zo'n grote kernen CNC maken? Voorlopig ga ik uit van een snijdraad oplossing, zeker als we er op een avond (met wat extra handjes...) een stuk of 10 gaan snijden....
 
Mijn voor keur zou zijn hem kompleet uit balsaply (3mm)(gamma) en balsa (2mm) op te bouwen .

2,2 m span , vleugel gedeelt met vleugelbuis (40mm)
Zij en hoogte als "plank" uit latjes en vol beplankt .

Landingsgestel uit 6mm verenstaal .

So iets als deze maar dan vleugel hoger aan de romp en een dunner profiel .
06140004pt3.jpg

Deze was als funflyer gebouwt (zonder tekening) :D.

Mvg Johan
 
Johan.
De tekening laat voldoende ruimte over voor een eigen interpretatie/uitvoering van de constructie. Slechts het profiel en de contouren staan er op.
Mij bevalt de V-stelling wel gezien de verhoogde stabiliteit die dat geeft, maar dat laat de mogelijkheid voor een buis vervallen.

Het basis idee achter het ontwerp is simplicity, goedkoop en snel te bouwen dus. Uiteraard met CNC gefraisde ribben, hol/bol roer aansluiting, verzonken servo's, fowler flaps kun je het net zo gek maken als je wilt. Iedereen kiest dat zelf.

De dikke vleugel ga ik ook aanhouden, via mijn ST weet ik dat dit voor slepen (en landen) een enorm voordeel is. Dat de topsnelheid daardoor lager ligt, is alleen maar een voordeel. Met je sleepkist gaan scheuren levert alleen maar ellende op. Ze hebben allemaal véél teveel vermogen om "normaal" mee te vliegen.

Je hebt wel goed gezien dat een hoogdekker in het voordeel is met slepen. Er zijn maar weinig goed slepende laagdekkers, de Jodels zijn een uitzondering op deze regel.
 
De Red Devil heeft wel een heel dik profiel , die was ook met de 3W60 niet snel te krijgen .

Buis bij V-stelling is ook geen probleem als het profiel dik is , geeft iets aan rekenwerk . :D

Wachten we maar effe af hoe het gaat worden .

Mvg Johan
 
Hallo Richard,

Niet helemaal verdwaald hoor. Vliegtuigjes kun je ook perfect een raket motor in steken ;-)

En dan is een stevige schuim vleugel in het voordeel.

Mijn machine kan een span van een meter per paneel aan, langer is mijn snijdraad niet. de tafel heeft een totale breedte van 1,50 .

maximale dikte/hoogte die ik kan verwerken is 40 cm een koorde van ongeveer 80 cm.

Moet lukken om daar een vleugeltje mee te snijden.

Zo even uit mijn hoofd denk ik dat ik nog wel voldoende Abachi heb liggen. voor 10 vleugels. 2 meter span en een koorde van ongeveer 35 cm.

laat maar weten of ik jullie er mee kan helpen
 
Ja, Huib, die was al langsgekomen, goede tip want ik kende die zaak niet (TE lang ARF's "gebouwd"...)
Wel fijn om te horen dat ze ook abachi fineer hebben, indien we dat nog nodig hebben, er ligt nog hier en daar wat als ik het zo hoor.

Geprofileerd stabilo/kielvlak:
Ik krijg vandaag net een mailtje van John Greenfield dat ze dat ook al eens geprobeerd hebben. Het huidige model met een vlak stab vliegt naar zijn zeggen véél beter.

Ook benadrukt hij verder dat de dikke vleugel het langzaam vliegen en dus landen erg makkelijk maakt.

Er zijn uitvoeringen geweest met een driewiel onderstel, maar een staartwiel maakt landen op zeer slechte velden mogelijk.

Verder: het lijkt me ook goed om naar een demontabel stabilo te kijken, als je wat transport/opslag problemen hebt. het enige nadeel lijkt me meer gewicht en dat je steeds de HR servo('s) aan moet koppelen.
 
demontabel stabilo...

Eens even over nadenken. Moet redelijk makkelijk te doen zijn, alleen idd de verbindingen met de servo's..

4 trekmoeren in de romp en het complete is los. Alleen nog borgen, maar dat is simpel.
Dan de quick-links nog....
 
Afneembaar stabilo

Ik heb even een test gedaan (was toch aan het figuurzagen), 3 millimeter triplex plaatje met 2 gaten om het licht te maken, 2 van (Sanka's) 'trekmoeren' en 2 paspennen beuken maar koolstof kan ook.
Het triplex plaatje 'vertanden' aan de rompzijwanden en wat secondenlijm.
De 'normaal' te gebruiken lijm en 2 M6 nylon schroeven heb ik tegen elkaar weggestreept.

+/- 20 gram gewichtstoename. afhankelijk van de versterking in het stabilo, misschien een vuren blokje of lijst?

Harry
 
Laatst bewerkt:
De tekening is net binnen, groot vel van 220cm.

Als extra staat er een laagdekker op getekend met verder alles hetzelfde. Maar dan wordt het geen sleepkist natuurlijk.

Om het foto uploaden wat te beperken ga ik verder via Picasa. Verdere foto's komen dus daar te staan.
Je vindt het album op:
http://picasaweb.google.be/BIGGSVZW/EigenbouwSleepkist

De vleugeldikte is maar liefst 7,5cm! De koorde een 40cm, maar voor de kernen gaan daar nog de rolroeren en de neuslijst af.
Spanwijdte is 88 inch (X2,5) is dus een 220cm.

Ik denk dat ik alvast 10 staartwielen ga bestellen, zit nu op 6 stuks, de rest zal wel komen...
 
waarom maken jullie het afneembaar stabilo niet net zo als mijn big jim

2 deuvels voor en met 1 bout vast zetten
servo's in het stabilo


bij mij is het stabilo en het kielvlak in 1 keer demontabel


zal vanovond of morgen wel even foto's posten



gr erik
 
De vleugeldikte is maar liefst 7,5cm! De koorde een 40cm, maar voor de kernen gaan daar nog de rolroeren en de neuslijst af.
Spanwijdte is 88 inch (X2,5) is dus een 220cm.
QUOTE]

Dat is ongeveer een 19% profiel. Ik kon op de tekening niet goed zien of het een symetrisch of a-symetrisch profiel is. Zelf heb ik laatst wat proeven gedaan met een a-symetrisch profiel van deze dikte en de lift was verbluffend. Kon op een vleugel van 160 cm bijna een pond extra gewicht meenemen t.o.v. het oorspronkelijke vleugel met een 16% profiel. Zonder extra belasting was de kist binnen een paar meter los.

Het lijkt mij dat dit voor het slepen het voordeel heeft dat de sleepkist en de zwever min of meer gelijktijdig los komen.

Groet Huib
 
Standaart platen tempex hebben voor zo ver ik weet een maximale maat van een meter. (groothandel 1*1 meter) de dikte is geen probleem en de koorde natuurlijk ook niet.

Het is misschien ook een mogelijkheid om de vleugel in twee stukken per helft te maken, dan kun je gelijk de ronding voor de flaps in het schuim mee nemen en die dan voor het indekken af werken. Dat scheelt een hoop werk later bij de bouw.

Dus het midden stuk heeft een ronding in de achter lijst waar de flap in draait , en de tip heeft een door lopende achter lijst die later wordt afgezaagd/gesneden om als rolroer te dienen.

Maak je het helemaal mooi dan heb je aan de wortel nog een stukje zonder uitsparing dat op de romp rust.

De flaps kun je ook uit schuim snijden en later indekken maar ik weet niet of dat voldoende sterkte geeft. voordeel is ook weer het is zo gemaakt en het maakt dan niet uit of je een set maakt of 10. het zelfde geld natuurlijk voor de rol roeren.
 
wat voor profiel kan je het beste gebruiken voor een sleep kist?

en voor het stabilo?


ik zit te denken om zo iets te maken alleen dan ong 3 meter span

wat wordt er bv gebruikt voor een paf 3 meter?
 
Back
Top