eigenbouw zeilboot

Dat gaat lekker door de golven. Boot hangt mooi aan de wind, en reageert goed. Dat moet heerlijk varen zijn.

Laatst bewerkt:
Dat is een prachtige zeilboot. Op youtube heb ik verder geen filmpjes meer kunnen ontdekken van Ijtsmaj. Hopelijk wordt er nog wel gevaren/ gebouwd? :-)

Hoi allemaal ben even weg geweest maar er wordt nog steeds gevaren.
Romp staat nu in de lak met een paar zakkers dus weer schuren dan wachten op mooi
weer!!!!!!!!!!
Ben er ook achter gekomen dat een roerkoning van carbon niet sterk genoeg is.
Zoek ook een oplossing als de boot snel vaart (dit is rond de 4 kn) gaat ze slingeren (nerveus) zonder dat ik stuur en als ik wel stuur is dit gaat dit heel abrupt.
Heeft iemand een idee wat ik hier aan kan doen?
Wat betreft het roer deze wordt nieuw gemaakt met rvs roerkoning en gelagerd in de romp ideen hier voor ook welkom.
Gr Jorik

Laatst bewerkt:
Heb je mischien een foto of tekening van je oude en nieuwe roer, plaatsing van de roerkoning tov van je zijaanzicht en van het profiel
Bij hogere snelheid verschuift het drukkingspunt naar voor, als dit voor je roerkoning komt te liggen en er is speling op je overbrenging tussen de servo en de roerhevel dan gaat dit zelf sturen, als je dan corrigeert klapt je roer de andere richting uit. Als je zelf stuurt op een 1/1 boot kan je dit voelen aan de druk en trillingen in je helmstok .

Als je zelf stuurt op een 1/1 boot kan je dit voelen aan de druk en trillingen in je helmstok .
Helemaal correct. Wij hadden een balansroer onder de 8 meter zeilboot.
Al surfend 12knoop, hadden we 2 handen nodig om de helmstok in bedwang te houden.
Gaf je een beetje roer, dan wilde het roer het liefst meteen naar boord vliegen,
moest je dus meteen met kracht tegenroer geven om de helmstok toch op dezelfde plek te houden.

Er wordt een nieuw roer gemaakt. Bij dit roer is de roerkoning gespeten.
20110904200929.jpg

20110904201012.jpg

Een roer met een kleiner balans deel dit is nu gemiddeld voor roerkoning 1,5cm en achter 3cm dus op 1/3 ga de roerkoning naar voren plaatsen op ca 1cm.
Servo is sterk zat 6kg.
Na het spuiten.
20110625160037.jpg

Bij windje 5 op het ijselmeer bij Workum.
Ik had uit voorzorg elastieken om de broekspijpen gedaan.
20110703100519.jpg

1 cm is zeker de maximum, je hebt toch een sterke servo als je 5 mm hebt voor je roerkoning, 7 mm ascenter dan is dat voldoende.
1/3 voor en 2/3 achter is een volledig neutraal roer aan lage snelheid, dit werd vroeger alleen maar toegepast bij een mecanische windvaan stuurautomaat bij grote waterverplaatsings schepen.
Met de komst van de planerende schepen, cat en tri was het nodig om de electronica ter hulp te roepen, door het versnellen bij surfen was de schijnbare wind alleen niet meer genoeg om deze schepen op een redelijk stabiele koers te houden :wink:

hier weer een update.
Nieuw roer gemaakt met veren stalen roerkoning.
Bij een vriend het lagerhuis gedraaid waar de lagers en de keerringen in
kommen.
Twee gaten in de spiegel, het dek en in de onder kant zodat ik er overal goed bij kan.
Lagerhuis eerst met drupje sec. lijm vast gezet en uit gelijnd daarna met variobond
verlijmd.
Als dit is uitgehard wordt er nog een glas matje om gelegd voor extra stevigheid.

20110917133628.jpg

20110917133636.jpg

20110917133645.jpg

20110917133702.jpg

Als dit klaar is proef varen met veel wind en hopen dat het over is.

Ook ga ik de stuur servo anders monteren zodat deze een kortere arm heeft en dus de speling in de tandwielen minder wordt over gezet op het roer.
Deze aansturing was 3cm vanuit servo as en wordt nu 1,5cm.
gr Jorik

Als je servoarm en roerhevel even lang zijn maakt dat niets uit, wel met een dubbele vebinding werken zo krijg je minder belasting op je lagers van servo en roerkoning :)

Back