Eiken verkleuren / verouderen / bleken / verweren

Discussie in 'Historische Zeilschepen' gestart door Baggeraar, 24 nov 2017.

  1. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Het laagje is inderdaad dun.
    Ik kijk wel hoe het zich houdt als de bak gebruikt gaat worden.
    Zal nog wel eventjes duren want de molen is nog lang niet klaar.
    Latjes liggen los, kan ze altijd kaal vijlen en er wat anders mee doen.
     
  2. Theike

    Theike

    Lid geworden:
    17 aug 2017
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Roermond
    Leuk onderwerp,maar een geduldzaakje.
    De vraag die je allereerst moet beantwoorden is welk soort eiken heb je?
    Amerikaans rood eiken? Amerikaans wit eiken? Europees eiken?
    Amerikaans rood eiken is bij voorbaat al bijna onbegonnen werk zonder gebruik te maken van kant en klare vergrijzings midellen, echter dan nog zal de verkleuring altijd donkerder uitpakken.
    Het meest geschikt voor een mooie vergrijzing zijn de twee laatste en dan het liefst latjes gezaag uit het spint hout, daar deze altijd witter zijn, verder naar buiten zullen je latjes een geelbruine kleur hebben.
    Zoals door sommige al vernoemd is ijzer een probaat middel, ijzer reageerd op nat eiken en gaat met tanine (wat in feite een zuur is een reactie aan)
    Een egale verkleuring die jij volgens mij nastreefde is maar op een manier te doen (alle andere manieren zijn Toevallige effecten) je moet je verkleuring proces controleren, en zonodig kunnen bijsturen tijdens de behandeling.
    In het geval van ijzer laat je dus zoals Hans zei wat staalwol met ijzer in een potje trekken. De roesthoudende vloeistof wrijf je vervolgens met een pluis en vezelvrije doek aan op nat gemaakte latjes (zoals ik al zei de reactie op nat hout tussen ijzer en tanine is sneller).
    Als ik dit nu zelf moest doen zou ik kiezen voor boenwas, en ook deze aanbrengen met een pluis en vezelvrije doek.
    Het voordeel van boenwas is dat je je verkleuring kunt opbouwen of zelfs kunt dempen, doordat je het met een doek aanbrengt breng je een egale laag aan over je latje. Ik zelf zou eerst een of meerdere proeflatjes maken.
    Om alle latjes eenzelfde verkleuring te laten hebben zou ik ze daarna vervolgens naast elkaar inboxen zodat ik alle latjes tegelijk dezelfde behandeling zou kunnen.geven.dit zou ik trouwens ook doen bij het eerder genoemde ijzerhoudend water.
     
    kaapstander vindt dit leuk.
  3. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Dank voor je bijdrage.
    Momenteel ben ik druk met de bouw van de baggermolen.
    De onderlosser met de eiken"voering" ligt dus nog een lange tijd stil voordat die echt te water gaat.
    Spinthout is de laag tussen het kernhout en de schors en is een stuk zachter en minder weersbestendig.
    Ik begreep dus de regel
    niet.
    Tussen spint en verder naar buiten zit niets. ;)
     
  4. Theike

    Theike

    Lid geworden:
    17 aug 2017
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Roermond
    Klopt spint hout is inderdaad minder duurzaam dan het kernhout, maar doordat spinthout al witter is en zachter dan het kernhout laat het zich makkelijker vergrijzen. De impregneerbaar van spinthout is 1 van het kernhout 4 (zeer moeilijk)
    Blijft de duurzaamheid bij eiken klasse 4 tot 5 en onbehandeld gevoelig voor schimmels.
    Spinthout zal je dus wel altijd moeten verduurzamen.
    Zoals ik zei ik zou dus kiezen voor een boenwas in jou geval dus een greywash, ikzelf zou in dit geval kiezen voor producten van painting the past, zij hebben een hele lijn waarin je een oude grijze verwering kunt bereiken.
    Kijk maar of je er wat mee kan.....
     
    kaapstander vindt dit leuk.
  5. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Weet je of daar video's van zijn?
    Een soort van "how to do it", dat ik eens kan zien hoe het werkt.
    Heb eigenlijk weinig/geen "zin" om vele lagen met een 4 haren penseel aan wash op te brengen.
    Ik ben wel een kunstenaar, maar niet met pen, penseel en papier.
     
  6. Theike

    Theike

    Lid geworden:
    17 aug 2017
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Roermond
    Deze video van painting the past laat goed zien how to, zoals de jongenman zelf ook al stelt is er enige kunstzige vrijheid nodig om de look te creëeren die je zoekt. Schuurpapier staalborstel of een pannenspons kan hierbij uitkomst bieden. Als je de plankjes uitlegt kan je alle plankjes tegelijkertijd dezelfde behandeling geven om een homogeen uiterlijk te maken.

     
    Laatst bewerkt: 21 jan 2018
    kaapstander vindt dit leuk.
  7. Theike

    Theike

    Lid geworden:
    17 aug 2017
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Roermond
    Het of de kwast(je) zou ik vergeten, als ik zelf zon project uitvoer maak ik geen gebruik van een kwast. (Een kwast brengt altijd een dikke laag aan) ik wil mijn aanbrenging altijd controleren dus maak ik van een doek een soort bolletjes welke ik vastzet met een touwtje. Dit is mijn aanbrengdoek,
    Een tweede schone doek grebruik ik om na aanbrenging de laagdikte te dempen of zelfs plaatselijk weg te halen.
    Ik zou dus ook niet latje voor latje schilderen maar het complete dek cq alle houtjes naast elkaar uitleggen en zo het geheel in een keer te behandelen.
    Zo kan je dus dat de meer of minder verweerde plaatsen geven waar jij vind dat het nodig is.

    Bij een deelvervanging bv aan kruis bevestig ik ook eerst de deelvervanging zodat ik goed kan zien wat de verwering cq patina op het oude intacte deel is zodat ik de deelvervanging zo dicht mogenlijk kan benaderen zeker waar het de overgang van oud naar nieuw betreft.
     
    kaapstander vindt dit leuk.
  8. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Ik zal morgen nog eens kijken, ik heb de video gezien en mijn kin ligt nog op tafel.
    Ik mis blijkbaar wat.
    Bed is alleen maar wit gemaakt en de scherpe kanten zijn afgerond om het versleten te laten lijken.
    Niks verouderd/ verweerd.
    Eindresultaat heb ik niet gezien. Of was dat het witte bed?

    Sorry, ben nogal veeleisend, kort door de bocht en erg direct en voor mijn toepassing slaat deze video nergens op.
    Maar ik zal morgen nog eens kijken.

    (wat is een deelvervanging aan kruis?)
     
  9. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Wat er in die video getoond wordt is toch heel wat anders dan in deze video?


    Dit is eiken "verouderen" en niet wit verven.
    Het gaat in mijn geval om eiken balken die onbehandeld door weer en wind en stenen en zand "geleden" hebben en er dan oud en versleten en afgebeuld uit gaan zien.
     
  10. Theike

    Theike

    Lid geworden:
    17 aug 2017
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Roermond
    Yep je mist wat.
    Het verven zoals jij het zo oneerbiedig noemt is niks meer of minder dan de kleuring.
    In deze voorbeeld video is de krijtverf de eerste laag welke hij afwerkt met een greywash.
    Een veroudering in hout is afhankelijk van het gebruik dat je wilt evenaren.
    Natuurlijk verouderd de bodem van een baggerschuit anders dan een ledikant.
    En is het aan jou fantasie dit in dit product te bereiken.
    Hiervoor is je fantasie je grens.
    Het is bijvoorbeeld niet ongebruikelijk in de restauratie om hout met een fietsenketting te bewerken, of bv rollers met spijkers om deuken in het hout over een lengte te creeeren.
    Dit kan je doen op het onbehandeld hout, in de eerste laag, in de laatste laag, of zelfs een combinatie hiervan. Zoals gezegd jou fantasie is hierin je grens, je weet zelf natuurlijk het best hoe zon vloer er doorleefd uitziet.
    Door dus gebruik te maken van een combinatie van deze hulpmiddelen, verf en was, de kracht die je op gereedschap gebruikt om slijtage na te bootsen, en in welke laag ben je dus zelf steeds de baas over je eindresultaat.
    Ik hoop dat het nou een beetje duidelijker is... het is dus absoluut geen verven.
    Maar meer vergelijkbaar met hout of marmerimmitatie waarbij je je eindresultaat in lagen opbouwt om een bijna niet van echt te onderscheiden eindresultaat te krijgen.

    Zoals ik al zei is er ook nog de methode van Hans.
    Neem wat staalwol doe dit in een pot en voeg hier azijn an toe, laat dit 24 tot 48 uur trekken.
    Zoals ik ook zei reageert ijzer met tanine in het hout, nat hout maakt tannine actief en werkt dus beter.
    Mocht er nou te weinig tanine in hout zitten, omdat het bijvoorbeeld te lang gelegen heeft kan je theewater maken. In thee zit van nature tanine en je maakt dus en je hout nat en je voegt tanine toe. Hierover heen breng je het ijzerwater aan.
    Welke je daarna met een pluisvrije doek nog wat kunt temperen.
    Om de beschadigingen op je vloer te krijgen geld ook hier je fantasie, al moet je het in deze methode wel op het onbehandelde hout doen, doe je het erna kan het een bontekermis worden als je dit nog na wilt behandelen.
     
    Laatst bewerkt: 21 jan 2018
  11. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Gelukkig zijn we niet allemaal eender. :koud:
    Ik zie in die video toch alleen maar dat er een laag wit wordt opgebracht, meer niet.

    Onderstaande video geeft een heel ander beeld.
    Ook totaal niet bruikbaar voor mijn slijtbalken, maar dat terzijde.
    Ze laten wel de hele bewerking en het eindresultaat zien.

     
  12. Theike

    Theike

    Lid geworden:
    17 aug 2017
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Roermond
    Je zult ook denk ik geen video vinden waarin het namaken van slijtbalken op miniatuur schaal uitgelegd staat, evenals ik nooit zal vinden hoe ik deel reparies, vervangingen, of restauraties in kapelletjes, corpussen, kerkdeuren, etc etc zal vinden.
    Het is altijd kijken, weten, en onderzoeken hoe het origineel heeft uitgezien, of hoe ik het doorleefde uiterlijk kan reproduceren.
    In onderzoek gaat ongeveer vier vijfde van mijn tijd zitten, met onderzoek bedoel ik dan ook hoe ik een gewenst effect kan creëeren, zodat dus een restauratie niet of nauwelijks te zien is.
    De slijtvloer die jij wilt namaken heeft een bepaald uiterlijk, naar ik aanneem slijtage plekken, en mischien zelfs beschadigingen.
    Om dit te reproduceren is dus van belang te weten hoe dit onstaat, en welk patroon in de slijtage cq beschadigingen je vloer zou moeten hebben, en hoe je dit het best kunt reproduceren op kleine schaal.
    Dit kan je dus op duizend en een manieren doen, in principe alles wat dit kan nabootsen. Van een klein rond hamertje, staalborstel tot zelfs slijptol of fietsenketting. En ja natuurlijk moet je met deze “gereedschappen rekening houden dat je dunne kleine latje hebt.
    De verf, zoals jij het blijft noemen is alleen maar om de patina op je vloer te creëren.
    Ook deze kan je weer schuren, slijpen, hameren etc etc, al naar gelang het effect dat je wilt, de was laag die als laatste komt is dan je sluitlaag.
    Alles daaronder is dus niks meer of minder dan effect.

    Verder als dit kan ik je ook niet helpen, dan zal het er aan liggen dat ik het niet goed genoeg kan uitleggen verder..
     
  13. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Je uitleg is prima.
    Je methodes zullen vast werken op geverfd hout.
    Maar voor mij werkt het van geen kant.
    Kijk eens naar meerpalen (ik meen dat ik dat ook had aangegeven, met foto), zonder verf en wel heel mooi oud hout.
    Vandaar mijn norse reactie op die niet complete video van dat witverven van dat bed. ;)
     
  14. Theike

    Theike

    Lid geworden:
    17 aug 2017
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Roermond
    Zoals ik al aan gaf werk ik ook op nieuw hout, een deelvervanging is altijd nieuw hout.
    Wat ik dus wel blind moeten laten wegvallen op hout wat soms al ettelijke honderden jaren oud is en in weer en wind gestaan heeft.
    Restauratie in hout kent heel veel aspecten, en niet een project is hetzelfde als de vorige.
    Ik heb een aantal methodes uitgelegd op welke of waarmee of misschien zelfs met behulp van, je een resultaat kunt bereiken. In de video laat deze persoon op een ledikant zien,met een van de zeven kleuren hoe je een in dit geval ledikant zou kunnen behandelen. Ik heb het gepost op jou verzoek om een idee van het product te geven.
    Ik heb uitgelegd waarom en hoe hout grijs verkleurd, en hoe je dit ook op een andere manier met ijzer houdend water kunt doen, je hoeft dus niet de waxmethode te hanteren.
    Alles met alles heb ik twee methodes, genoemd waarin je hout kan vergrijzen.
    En een aantal hulpmiddelen cq gereedschap waarme je een doorleefd effect kunt bereiken.
    Meer kan ik helaas niet bieden.
     

Deel Deze Pagina