Je zult ook denk ik geen video vinden waarin het namaken van slijtbalken op miniatuur schaal uitgelegd staat, evenals ik nooit zal vinden hoe ik deel reparies, vervangingen, of restauraties in kapelletjes, corpussen, kerkdeuren, etc etc zal vinden.
Het is altijd kijken, weten, en onderzoeken hoe het origineel heeft uitgezien, of hoe ik het doorleefde uiterlijk kan reproduceren.
In onderzoek gaat ongeveer vier vijfde van mijn tijd zitten, met onderzoek bedoel ik dan ook hoe ik een gewenst effect kan creëeren, zodat dus een restauratie niet of nauwelijks te zien is.
De slijtvloer die jij wilt namaken heeft een bepaald uiterlijk, naar ik aanneem slijtage plekken, en mischien zelfs beschadigingen.
Om dit te reproduceren is dus van belang te weten hoe dit onstaat, en welk patroon in de slijtage cq beschadigingen je vloer zou moeten hebben, en hoe je dit het best kunt reproduceren op kleine schaal.
Dit kan je dus op duizend en een manieren doen, in principe alles wat dit kan nabootsen. Van een klein rond hamertje, staalborstel tot zelfs slijptol of fietsenketting. En ja natuurlijk moet je met deze “gereedschappen rekening houden dat je dunne kleine latje hebt.
De verf, zoals jij het blijft noemen is alleen maar om de patina op je vloer te creëren.
Ook deze kan je weer schuren, slijpen, hameren etc etc, al naar gelang het effect dat je wilt, de was laag die als laatste komt is dan je sluitlaag.
Alles daaronder is dus niks meer of minder dan effect.
Verder als dit kan ik je ook niet helpen, dan zal het er aan liggen dat ik het niet goed genoeg kan uitleggen verder..