Ein-de-lijk!!! Mn Eerste Jet

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door PH-MEL, 23 jul 2011.

  1. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Goedendag mensen!

    Eindelijk "mag'" Ik hier dan een draadje posten!
    Sinds vanmiddag ben ik in het bezit van mijn allereerste turbinekist!

    Allereerst maar even voorstellen:

    [​IMG]

    Melvin, 32 Jaar en ik vlieg inmiddels bijna 8 jaar met allerhande verschillende modellen, van zwever tot EDF en van 4 cc tm 20cc brandstof kisten in allerlei soorten en maten!

    Ik struin al een jaar of 6 rond op het turbine forum en lees al jullie posts maar al te graag
    Als een spons info opgenomen en dromend om "Ooit" eens een turbine bak t kunnen aanschaffen.

    Een week of 2 geleden zag ik de kist staan in het Te Koop forum, en heeft het even door mijn hoofd geschoten. Zal ik?

    In eerste instantie maar even laten gaan, hij zal wel snel weg zijn en hoef ik er niet meer over na te denken.... Maar ja, hij bleef staan!

    En dan ga je twijfelen, Zal ik? Mwaaaaah, genoeg centjes voor alleen de kist, niet genoeg om de motor er bij te kopen.... MMMM twijfel alom....

    Uiteindelijk de verleiding niet kunnen weerstaan, toch maar even kijken...
    Kijken? Ja, wie fop je dan? Als je met het gevraagde bedrag cash op zak 2 uur richting Groningen rijdt... Alleen jezelf!

    Nu staat er een prachtige A & F Models Vision Turbine trainer in de wooonkamer!

    Mooie kist, was vliegklaar en terplekke bij Tadango nog even de motor horen lopen en peut gesnoven, alles eens goed bekeken, onderhandeld over de prijs en de motor werd uitgebouwd... Shit, Ik heb een turbinekist!!! Gaaf!!!!

    Zoals gezegd zal ik eerst de kist eens lekker helemaal nalopen, puur voor mijn eigen idee, maar alles zit werkelijkwaar keurig ingebouwd en is super voor elkaar!
    De vleugels zijn schuimkern met balsa beplankt en v.v. oracover.
    Op de vleugels en pendelroeren is dit niet zo mooi meer en dit ga ik dus vervangen.
    In eerste instantie dacht ik de kist volledig te gaan spuiten, maar daar ben ik al vanaf gestapt, hij is in de mal van een kleur voorzien en dat is eigenlijk zonde om over te spuiten, alleen maar gewichtstoename en kans dat het afbladdert!
    Wel ga ik hem nog wat pimpen met striping en ik ga de cockpit beschildering veranderen, want die vindt ik echt lelijk!

    Wat zit er allemaal bij?

    Jet met fixed gear voorzien van remmen.

    1 x Graupner C5077 + Festosysteem op de remmen
    2 x Hitec HS 5625MG op Hoogte
    2 x Hitec HS 5475HB op Flaps
    2 x Hitec HS 5475HB op Rol
    1 x ???? op Rudder (nog niet open geschroefd)
    1 x ???? op Nosewheel steering (Kan ik niet zien)
    Powerbox 40/16 expert met 2 x 2S LiFe 2300 Mah voor de servo's
    1 x 2S 3000 Mah LiPo voor Turbine.
    2.2 Liter Tanks + 250Ml Hoppertank
    Tailpipe (is dit inconel??)

    Kortom, Motor inbouwen en klaar is klara!

    Voor de motor moet nog even wat gespaard worden.
    Ik zie wel 2e hands voorbijkomen voor leuke prijzen maar ja, eigenlijk denk ik toch stiekem aan een nieuwe jetcat P80SE. Waarom? Ik vindt het prijsverschil tussen 2e hands en nieuw nogal klein! Mijn idee is dat als ik zoveel geld uitgeef aan een P80 die een interval heeft van 25 uur, ik net zo goed wat door kan sparen voor een P80SE!

    Een SE heeft immers wat meer stuwkracht en dus kun je die terugregelen naar 8Kg, wordt de boel niet maximaal belast en dus weer behoud van je spullen!
    Tevens heeft de SE een interval van 50 uur! Scheelt ook centen!

    Maargoed, Things to do:

    Kist nalopen
    Vleugels en pendelroeren opnieuw coveren.
    Decals ontwerpen, laten snijden.
    Nadenken over nieuwe zender (Nu MX12, evt hiemee door en spcm ontvanger aanschaffen?)
    Randapparatuur maken/aanschaffen (TIPS????)
    Kneiterhard sparen voor n turbine
    Club zoeken waar je met turbine mag vliegen (eigen club blijf ik lid, wordt tweede lidmaatschap TIPS??)

    Kortom, Tips, suggesties, commentaar, motor/rand apparatuur in de aanbieding? Alles is welkom!!! Graag zelfs!

    Zo en nu een bult foto's!

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dochterlief vindt m ook mooi ;-)

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 31 mrt 2015
  2. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    O JEEE!!!!!!!!!!!!!!

    Naja, heb net je mail beantwoord en gevraagd hoe het was.
    Open ik het forum zie ik dit voorbij komen :roll::

    Gefeliciteerd man en nu moet je echt maar eens (met de jet?) bij mij komen buurten.
    Je kan er zo de straat mee uit lopen ;-)

    Kunnen we eens door al je vragen doorlopen.


    O O O Melvin ook een jet, het moet niet gekker worden :banana:


    Grt en alvast veel plezier ermee.
    Berto.
     
  3. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Jaja! T is wat he! Ja, ik dacht; nu of nooit! Gewoon beginnen en we zien wel! Jammer van het weer op pampa, maar in ieder geval een dagje gevlogen! Wie weet ga k volgend jaar wel mee hahaha!

    K kom graag even buurten!
    Touwtje aan t nosegear en gaan haha! Ik mail wel even!
     
  4. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Tuurlijk ga je volgend jaar mee, zal dan vast wel een plekje in de sleurhut hebben voor je :yes:
     
  5. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Hij is goed aangekomen dus :) Viel te reactie van de vrouw mee? ;)

    Handleiding heb ik digitaal in het duits, word document. Als je me je email adres in een pb stuurt stuur ik hem toe.
     
  6. peter coers

    peter coers

    Lid geworden:
    16 okt 2005
    Berichten:
    1.014
    Locatie:
    sneek
    Hoi Melvin, welkom bij het "virus jet vliegen". Over een aantal jaren moet die 1/1 maar door de verklein machine haha.

    Groeten,
    Peter
     
  7. ultim@te

    ultim@te Guest

    proficiat met je aankoop , aan het verhaal te lezen ben je echt `` uber `` enthousiast dus dat gaat echt goed komen ;)

    trouwens mooi pilootje zit er naast op de laatste foro :D

    veel plezier met het knutselen aan je nieuwe aanwinst .

    mvg eric
     
  8. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 nov 2015
  9. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Hey man, tis dan eindelijk zo ver, het feest kan beginnen! Gefeliciteerd, nu kom je écht nooit meer van je turbine verslaving af ha ha ha! De jetpijp zal gewoon rvs zijn wat méér dan voldoet hoor. Inconel is iets te prijzig voor de toepassing, zover ik weet zijn bijna alle commerciele pijpen rvs.

    Nu nog ergens een torretje bemachtigen....


    Groetjes,
    Gerald
     
  10. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Zo daar was ik weer :)
    Tja, da`s een keus die het budget redelijk kan verhogen.
    Je kan natuurlijk op 35mHz blijven vliegen, dat zal prima blijven werken en verwacht ik geen enkel probleem mee..

    Maar dan kan je in 2012 niet mee naar Pampa, daar is alleen 2,4GHz toegestaan.

    Je zou de MX12 om kunnen bouwen naar 2,4GHz, kun je blijven vliegen met je gewone modellen op 35mHz en de jet(s ;-) ) op 2,4GHz.

    Of een compleet nieuwe set aanschaffen.

    Je zal sowieso peut nodig hebben.
    Je weet waar dat te verkrijgen is, je hebt dan meteen een 20ltr vat ter beschikking.
    Nu nog voor een brandstofpomp zorgen, dat kane en "gewone" ruitensproeier pomp zijn voor een eurie of 15 a 20 bij de autozaak.
    2S Lipo eraan met een schakelaar en pompen maar.

    Orbit Heeft wel hele mooie complete sets, 20ltr vast met regelbare pomp eraan en gaan, kost alleen ook wel wat.

    Dt gaat soms sneller dan verwacht, was bij mij ook het geval.

    En je wilt het meteen goed doen zie ik, je gaat in iedere geval al voor de bekendere merken en daar zal je geen spijt van krijgen.

    2de hands of nieuw is altijd een overweging, een goede 2de hands kost ook redelij wat.
    Je hebt dan ook helemaal gelijk als je zegt dat een nieuwe niet heel veel duurder is.

    Maar een oud 2de handsje kan je voor weinig ook heel veel plezier geven.
    Mijn oude P80 heeft het altijd prima gedaan en mijn huidige oude P120 heb ik toen voor 700 euries gekocht en draait als een tierelier nog.

    Qua onderhoud kun je ook heel veel zelf doen en dat kan jij :yes:

    Tja, da`s altijd moeilijk in de buurt heb je natuurlijk G&E, MVA, Lenticularis.

    Allemaal clubs waar je mag jetten (MVA toch ook dacht ik?).

    Anders verder weg zoeken, bij ons op Ede kan het, of Deelen ook een mogelijkheid.
    Op Rozenburg ben je ook welkom vermoedt ik maar is een eind crossen en veel water in de buurt (weet daar alles van :-( ).


    Je ziet zat om eens 1 op 1 over te OHèn.

    Grt,
    Berto.
     
  11. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Dank u!

    Kijk, Die staat!!!

    Reactie van de vrouw viel mee; "Wat een ding, Gaaf zeg" PB verzonden voor de handleiding
    Nogmaals dank voor al je uitleg en goede zaken!


    Dank u! Het virus heeft toegeslagen ja, zal nog wel erger worden als ik voor t eerst gestuurd heb met die bak! Die F16 verkleinen is wel de wens, eerst maar eens hiermee leen omgaan!

    Inderdaad, Uber enthousiast, al jaren!

    Is mn dochter van 8 maanden, Dank je!

    Inderdaad, maar was al verslaafd, maar nu naderd de uitvoerende vorm haha!
    Aha, RVS dus, weer wat geleerd!
    Torretje bemachtigen is prio 1, Ogen en oren openhouden dus!

    Yup, 2,4Ghz heeft dus nog niet mijn prio. Al wil ik wel ooit eens vliegen op pampa!
    Maar die plek in de sleurhut hou ik je aan, ook zonder jet kan je mee, desnoods als helper, toch in de pits, watch and learn, das altijd goed! ;-)

    Tja, wat motor betreft, kijken wat er op mn pad komt, als er een mooie aanbod voorbij komt voor een 2eHands, wie weet! Lekker sparen en dan zien we wel.
    Qua merk heb ik mn zinnen wel gezet op een Jetcat. Gewoon naar aanleiding van de evaringen die ik hier heb gelezen met diverse andere merken.

    Qua club ga ik even kijken, praten op verschillende clubs, Ik wil dit goed en verantwoord aanpakken en eerst eens de kist laten bekijken en laten vliegen door een ervaren jetvlieger.
    Dan onder begeleiding zelf de knuppels eens ter hand nemen en vervolgens het starten en landen.

    Mooi, Ga ik morgen eens even langs de auto onderdelen toko voor een ruitensproeier motor!

    Wat betreft het OHén, tot maandag!
     
  12. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Wat betreft de powerbox vragen:
    De powerbox is inderdaad gemaakt voor NiCd/NiMh. Toen deze ontworpen is was er nog geen lipo. Wat ze hoofdzakelijk bedoelen met dat hij geen Lipo ondersteund is dat er geen regelaar in zit die de spanning omlaag brengt tot 5V voor de servo's. Ook zijn de spanning indicator leds niet geschikt voor 2s lipo, hij zou dan altijd maximaal aangeven.

    Ik heb er 2s LiFe in gezet omdat deze gelijk zijn aan 5 cellen NiMh qua spanning. LiFe (A123) heeft minder spanning dan lipo en moet dus ook op LiFe stand geladen worden! Let hierop bij het laden ;) Anders zijn ze stuk. De spannings indicator is ook voor LiFe niet super maar je hebt hem ook helemaal niet nodig :) LiFe's lopen niet leeg en het verbruik is ongeveer 100mAh per vlucht. Aangezien je 4600 mAh aan boord hebt kan je dus wel even vliegen voordat ze leeg zijn ;) Na het laden kan je hem zo een paar maanden wegzetten en vliegen zonder te laden, ideaal.

    Dit is de kraan op de gasbus : Rothenberger Gasventil mit Reduktion für Festoverbinder - - Airfighter.eu -

    Dit zouden de koppelingen voor het tanken moeten zijn. Kupplung - - Airfighter.eu -

    De eerste heb je denk ik nodig op je tank.
     
  13. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Update

    Aha, 5 NiMh cellen X 1,2V = 6V en LiFe A123 zit daar ook in de buurt (6,6v volgens google)De servo's zijn 7Kg en 5Kg op 4,8v en op 6V nog een stuk hoger qua sterkte, lekker aan de safe side dus want voor de kist staan 5 en 7Kg servo's voorgeschreven.

    Bedankt voor je reactie en de linkjes, dit is idd het spul wat ik zoek, gasventiel had ik al gevonden, de koppeling nog niet!
    Wacht nog maar even met t ventiel aanschaffen, wie weet heb ik m niet nodig, kerostart turbine? eerst eens kijken wat voor tor er straks in komt.

    Gister de Jet maar eens even onderhanden genomen, er zat nog wat "Fries gras" aan de onderkant en de romp was wat dof.

    Mijn idee om de romp te spuiten heb ik helemaal laten varen, De romp is in de mal van de rode kleur voorzien en na een middagje poetsen met commandant is de mooie rode glans weer helemaal terug!
    Zonde om hem dan te gaan spuiten, is alleen maar extra gewicht en de kans dat de verf er weer afkomt is ook groot

    Hier en daar zit nog een lichte beschadiging maar dat verbloem ik wel met decals.
    Het plan is dus om de vleugels opnieuw te coveren en dan een stoer design eroverheen te plakken dmv decals.
    Iemand een mening over de kleur voor de vleugels en hoogteroeren? Ik denk aan rood....
    Kist dus geheel rood als basis, en dan een decal design eroverheen.

    Ik heb het geluk dat ik goede contacten heb met de schildersafdeling op het werk en daar zitten wat mensen die heel goed zijn in het ontwerpen en maken van bestickering!

    Verf waarmee de cockpit op de kap is gespoten komt er makkelijk af, de kap is niet geschuurd voordat ze hem grijs spoten, das dus een voordeel, kan ik mooi een andere vorm cockpit erop spuiten zonder dat er delen bloot komen te liggen waar schuurplekken in zitten.

    Gisteravond kreeg ik nog de bouwbeschrijving van de vision binnen van Tadango en heb aan de hand van de bouwbeschrijving de kist nagelopen, alles zit zoals het hoort.

    Ook de servoluikjes in vleugel en staart even opgeschroefd, soldeerverbindingen en servobevestiging gechecked, alles ok.
    In de romp kan ik ook bijn niets vinden, alles zit naar mijn idee perfect, muv de quicklinks, ik doe daar persoonlijk altijd een stukje krimpkous omheen zodat ze nooit van de hevel af kunnen schieten.
    Maar das ook echt het enige! heel wat anders als de kisten die ik afgelopen jaren 2e hands heb overgenomen, die zijn allemaal geheel ontmanteld en aangepast. Groot compliment voor Tandango dus!

    allereerst een EC3 stekker kopen voor een laadkabel zodat ik de Turbine lipo even in storage mode kan laden, wel zo verstandig.

    Hopelijk straks nog even tijd om richting de autozaak te rijden voor een ruitensproeier pomp.
    (heeft niet de prio, maar ja, je wil gewoon wat doen he!)

    Vanavond met de jet even richting Berto! Lekker OH'en en tips en tricks aanhoren.
    Wie weet even het remsysteem op druk zetten en testen, heb ik namelijk nog geen spul voor om dit te doen. Hoe doen jullie dat?
     
    Laatst bewerkt: 25 jul 2011
  14. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Heee Melvin,

    Ik laat je eind van de dag nog even weten hoe of wat.
    Komt om een uur of 17:00 nog een kist binnen vanuit Italië en die moet morgen om 8:00 weer richting Zweden.

    In die tussentijd moeten we alleen nog even een 50 uurs inspectie doen :roll:
    Nu stelt dat niet heel veel voor maar misschien wordt het iets later.

    Zal zelf ook even m`n jet mee naar huis nemen + toebehoren, kan je meteen zien hoe of wat en schept veelal meer duidelijkheid.


    Remsysteem op druk zetten is even de compressor erop, fles vullen en klaar en remmen maar ;-)

    Je zal het zien, stelt allemaal niet heel veel voor.

    Zo`n kraan voor zo`n gasbus hebben wij wel liggen eventueel, maar weet ook nog wel een goedkopere manier maar dat zal ik vanavond laten zien ;-)

    Maar eh, ben je thuis vandaag?


    Grt,
    Berto.
     
  15. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Waar kun ik dat toch van? Laat binnen en "even" :rolling: wij vliegtuigmonteurs zijn ook altijd het haasje!

    Ik hoor het wel, je hebt mn nummer, wat later is ook geen punt!

    Wel op t werk, maar ja, alles heel, dan maar lekker forummen! heurlijk lezen!
     
  16. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    He! Het is gronings gras ;)

    Qua kleuren leken mij witte vleugels ook wel mooi. Maar smaak is smaak natuurlijk, erg persoonlijk :)
     
  17. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Oeps... Sorry!!! rolling:
    Wit, Das ook wel vet, iets met rode tips dan, met wit zie je ook t kleurverschil met de romp minder...
     
  18. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Exact ;)
     
  19. High_Start

    High_Start

    Lid geworden:
    25 jul 2011
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Nederland
    Sure was worth the ride... :)
     
  20. henkbraam

    henkbraam

    Lid geworden:
    11 jul 2004
    Berichten:
    246
    Locatie:
    doetinchem
    mischien is dit een idee?kleuren zijn goed zichtbaar,en oogt fris
    [​IMG]

    Uploaded with ImageShack.us
     

Deel Deze Pagina