Einde oefening Märklin....

Dat er onder het managent van slecht presterende bedrijven, die veelal als gevolg hiervan aardige kredieten hebben om toch mooi te doen voor de buitenwereld, nu allerlei onnette praktijken naar boven komen, is alleen maar gezond. Helaas is een deel van de arbeidsmarkt nu de dupe aan het worden van die praktijken.

Dat is het probleem; ik ben geen links/rood georienteerde jongen en absoluut niet vies van geld verdienen maar de afgelopen 10 jaar is er een grote groep semi-managers ontstaan; handige goochelaars met cijfertjes die van elke bedrijfsactiviteit een tabel met een stijgende lijn kunnen maken (keer een dalende grafiek om en je hebt ineens wel een gezellig borrel na de vergadering)

Deze "managers" zijn ook erg handig in het binnenloodsen van vriendjes en uitbesteden aan andere vriendjes, de gemiddelde werknemer weet hier niets van en denkt een fijne directie te hebben die het beste met het personeel voor heeft. Het kan zelfs zo zijn dat als je een mooi idee voor het efficiënter maken van een proces hebt dat dit wel uitgevoerd wordt.....alleen iemand anders de credits ervoor krijgt. (is mij vele malen overkomen, tot de dag dat ik zo'n tussenkukel een mooi plan aan de baas hoorde vertellen; mijn plan dus...dat heb ik maar even verduidelijkt aan de baas, tot groot ongenoegen van mijn "chef")

Nu zijn deze types dus "ontmaskerd", helaas is het gevolg dat het bedrijf vooral aan de productiekant moet gaan snijden en al het management natuurlijk wel op zijn post moet blijven, kortom: stuur wat sufferds naar huis en het management kan wel weer gefinancierd worden uit wat creatieve constructies, aangezien er steeds minder mensen zijn om het echte geld te verdienen en management alleen met budgetten schuift maar nooit kan verdienen...alleen minder uitgeven!!

Zolang er niet mensen met ballen in directies plaatsnemen (de uitzonderingen daargelaten) zal dit managements-gezwel blijven groeien tot er alleen nog maar vergader-bedrijven zijn en er niets meer is om over te vergaderen....dan hoef je ook niet meer door te starten;-)

Vermenigvuldig bovenstaand verhaal met 10 en dan hebben we ook gelijk ons politieke stelsel beschreven. Klein voorbeeld: ik moest onterecht een belastingaanslag betalen en was niet blij met het financieren van het overheidstekort; antwoord de mevrouw van de belastingdienst: "Als u het eigenlijk niet had hoeven betalen dan krijgt u het terug MET rente!!", toen heb ik haar maar gevraagd wie die rente dan betaald? Het antwoord: "de belastingdienst betaald u dan rente meneer"....Mijn vraag wie de belasting betaalde waarmee mijn rente werd betaald begreep ze niet helemaal.....tot ik over dozen en sigaren begon...toen ging er een lampje branden.

Sorry voor de lange reactie maar ook in het geval van Märklin heeft mis-management ongetwijfeld meegewerkt; als je markt namelijk verdwijnt dan zoek je een alternatieve markt met andere producten......of je bouwt iets af door natuurlijk verloop....

groet,

Eric

't Is toch wel bijzonder dat de vliegtuig-, boot- en automensen elkaar juist treffen in een topic als dit. :proost:

Het verhaal van Eric klinkt heel bekend. En nee, we gaan niet uitwijden over hoe dat nou toch mogelijk is.....:mrgreen:

Gelukkig heeft Herr Doctor Wendelin Wiedeking één van de grootste Märklin verzamelingen ter wereld en toevallig is hij CEO van Porsche ... en die wil Märklin wel helpen of overnemen ... (Märklin heeft een omzet van € 128 miljoen per jaar ... Porsche doet het met € 6,5 Miljard (en met Volkswagen erbij € 75 Miljard) per jaar ... ) ...

Het schijnt dat Märklin kapot gegaan is aan zijn adviseurs met € 128 miljoen omzet en € 12 miljoen advieskosten zit het een beetje scheef ...

Back