Eindelijk duidelijkheid over grip band

Discussie in 'Algemeen auto's' gestart door cooper, 14 okt 2004.

  1. cooper

    cooper

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    4.177
    Locatie:
    Mechelen/Gent,Belgie Onderschijtingen: al z
    bijmij op school was er ook de discussie tussen de hoogleraren, daarom zijn ze toen naar een proefopstelling bij Michelin getrokken :lol:
     
  2. Aracing

    Aracing Guest

    hehe, ik heb het antwoord....

    brede banden leveren WEL meer grip

    Dit komt omdat het verband tussen
    de vlaktedruk en en de hechtingscoefficient
    niet helemaal lineair verloopt. dit heeft te maken met
    de vervorming van een band.

    voor bijvoorbeeld een stuk ijzer
    op een betonvloer geldt Wel dat het oppervlak
    niets uitmaakt voor de wrijvingskracht.

    groeten AR
     
  3. FRANQ

    FRANQ

    Lid geworden:
    21 jun 2004
    Berichten:
    321
    Locatie:
    Hoofddorp
    als je bij mountainbikes ipv 1,9 banden 2,15 banden plaatst (laatste zijn breder) heb je minder wegcontact maar op terrein veel meer grip
     
  4. Aracing

    Aracing Guest

    inderdaad, en bij mountainbikebanden(goede)
    rollen de brede zelfs vaak beter als de
    smalle, zelfs op asfalt...

    maar dat deze meer grip leveren komt
    eigenlijk gewoon doordat er meer noppen
    op zitten
     
  5. _cyclops_

    _cyclops_

    Lid geworden:
    23 mei 2003
    Berichten:
    2.244
    Locatie:
    Veenendaal, NL
    mja, maar de noppen leveren toch juistem minder band op de grond? :)
     
  6. Robert K

    Robert K

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    3.748
    Locatie:
    Zoetermeer
    op vlakke ondergrond wel, op ruw, of zeer los (zand) en bod levert het meer grip.
    de meeste banden van echte auto's hebben profiel om zand en water geen last er van te ondervinden.

    groet Robo
     
  7. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    simpele test.

    Neem een bandje van 1cm breed druk hem strak tegen de grond en neem een band van 5cm breed en druk die strak tegen de grond. Als je kijkt welke het makkelijkste glijd zal je opmerken dat de smalle band sneller wilt kantelen en dus daardoor sneller grip verliest.

    De brede band kantelt niet en behoud zijn grip dus.
     
  8. cooper

    cooper

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    4.177
    Locatie:
    Mechelen/Gent,Belgie Onderschijtingen: al z
    de wrijving met de weg is wel nog steeds dezelfde...

    al had ik me voorgenomen me uit de discussie te trekken, ze is eindeloos zo lijkt het...
     
  9. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    heb volgens mij niets gezegt over wrijving maar goed wat ik ermee bedoel is dat een smalle band net zoveel grip heeft als een brede zolang je hem ten alle tijden goed contact kan blijven geven. Dit zal met een brede band makkelijker gaan dan met een smalle
     
  10. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    De test die jij doet gaat niet op. Je drukt immers met dezelfde (harde) druk de banden op de grond. Wat nu het punt is bij auto's, is dat als je bredere banden monteert, de gemiddelde druk per bandoppervlakte minder wordt, omdat het gewicht van de auto over een groter oppervlak wordt verdeeld.
    Als het ware heeft iedere (bredere) band dus minder druk opzich, waardoor de grip toch gelijk blijft als met een smallere band 8)

    Ik kon het eerst ook moeilijk geloven, maar het is natuurkundig bewezen, dus het is een feit.
     
  11. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    jullie snappen mijn uitleg niet helemaal.

    Die proef is puur om te bewijzen dat een smalle band sneller kantelt als een brede band.

    En dat is de reden waarom de meeste wagens bredere banden hebben.
     
  12. pieter007

    pieter007 Guest

    als je nu met een 1:1 auto met smalle banden snel vertrekt piepen ze
    doe dit met een bredere band gaat moeilijker -> hoe breder hoe meer grip
     
  13. cooper

    cooper

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    4.177
    Locatie:
    Mechelen/Gent,Belgie Onderschijtingen: al z
    maar nee joh, dat is omdat de kracht van de motor niet allemaal kan omgezet worden. De wrijving van de 2 banden is gelijk.

    enneuh als het regent rij ik veel liever met smalle banden dan van die brede johnnybanden.
     
  14. Mari

    Mari

    Lid geworden:
    8 apr 2004
    Berichten:
    2.451
    Locatie:
    Oss
    De breedte van de band geeft je niet altijd meer grip... de samenstelling van het rubber heeft er ook mee te maken...

    Maareh we dwalen af, hebben het hier over RC auto's, niet over 1:1 auto's...
     
  15. Mari

    Mari

    Lid geworden:
    8 apr 2004
    Berichten:
    2.451
    Locatie:
    Oss
    Maakt niet zoveel uit, als de banden maar in goede staat zijn en voldoende profiel hebben om het water te kunnen afvoeren...

    Maarja, de meeste "patsers" hebben net genoeg geld om brede sloffen aan te schaffen, maar geen geld voor nieuwe op het moment dat ze versleten zijn...

    Aangezien de banden het enige contact is van de auto met de weg waarover die rijd, is de staat daarvan voor mij heel belangrijk... Koop liever een paar nieuwe banden dan een "patsers"-spoilertje of iets dergelijks... (mag ook wel met ruim 40.000 km per jaar!)...

    By the way, ik heb met smalle en brede banden gereden, maakt niet zo veel verschil... mits de banden maar goed zijn!
     
  16. amiganut

    amiganut Guest

    kijk es voor de grap op deze website http://www.f1technical.net/forum/viewtopic.php?p=8708 is in het engels. hier word over veel meer gesproken dan alleen de normaalkracht en de wrijfingscoefficient. de formule die hier al een aantal keren is langs gevlogen klopt misschien natuurkundig wel.. maar er zijn meer dingen die de grip in de praktijk wel degelijk beinvloeden.. maak er van wat je wilt maar voor mij is het wel duidelijk dat bredere banden WEL wat uitmaken voor de grip.
     
  17. Erikderaaf

    Erikderaaf

    Lid geworden:
    18 sep 2003
    Berichten:
    1.942
    Locatie:
    Zijtaart, noord-brabant
    dit stukje heb ik gevonden.

     
  18. Leipieo

    Leipieo Guest

    tuurlijk... bredere band == meer rubber op ondergrond == meer wrijving == meer grip

    en ja de combinatie rubber op verschillende soorten ondergronden, leveren goede gripomstandigheden of minder goede of zelfs slechte.

    en ja natuurlijk zijn er meerdere factoren die je grip beinvloeden.. zoals vochtigheid ondergrond, merk banden, profieldiepte, stijfheid rubber, bandenspanning (zeer belangrijk voor goede grip!!!) onderstel van je auto etc etc...

    Maar dat was in eerste instantie niet gevraagd... t ging om de breedte en die bepaalt ook volgens mij gedeeltelijk de grip-eigenschappen van je banden.

    Voor de liefhebbers nog wat links met verschillende feitjes:

    http://www.vanherwerden.nl/bandenplat.shtml
    http://www.autozine.nl/text/189.html
    http://www.autozine.nl/text/225.html
    http://hetnieuwerijden.nl/pers/bandenspanning.html#pers1
    http://www.conti.nl/general/succesverhalen/autokampioen.html

    En voor de mensen die nieuwe banden op hun familieauto willen zetten hier een site met testresultaten :p:

    http://www.anwb.nl/servlet/Satellit...utoindex&rubriek=Autonieuws&cid=1047373605666

    Gegroet en succes nog met deze fijne discussie! :agrue: Gehehe
     

Deel Deze Pagina