Eindelijk een apart lijnbesturings deel

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door Niek, 19 sep 2006.

  1. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    :thumbsup: De link: Wat is lijnbesturing
     
    Laatst bewerkt: 25 apr 2015
  2. marco_leeflang

    marco_leeflang

    Lid geworden:
    28 nov 2002
    Berichten:
    245
    Locatie:
    Vollenhove
    Is niet meer te missen.
     
  3. hezik

    hezik Guest

    hoho, nu niet gaan overdrijven he.. :)
     
  4. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Wat leuker is is natuurlijk een kwestie van smaak. Wat in ieder geval een feit is, is dat er mensen zijn die lijnbesturing leuker vinden dan radiobesturing. In Nederland zijn dat er (door onbekendheid?) niet zo veel, maar in de USA zijn het er tien- misschien zelfs honderdduizenden. Er zijn daar heel veel mensen die begonnen zijn met LB (in de jaren '50/'60) die na de opkomst van de radiobesturing RC zijn gaan vliegen, en als ze wat ouder worden uit nostalgie weer met LB beginnen, en daar dan na korte tijd weer volledig aan verslingerd raken en geen zender meer aanraken. Mensen noemen dan vaak aan argumenten dat radiobesturing toch veel wegheeft van een computerspelletje, het gebeurt op afstand en je hebt geen echt gevoel van hoe je model reageert als je stuurt. Dat heb je bij LB wel, je hebt de stuurknuppel letterlijk in de hand en voelt het model trekken (of juist niet!). Je bent dus veel directer betrokken bij het model, wat veel mensen erg leuk vinden.
    Zelf vind ik het altijd zeer spannend dat je nooit verder van de grond bent dan de lengte van de lijnen, dus nooit meer dan 15-20 meter, en tijdens figuren zelfs meestal niet verder dan een meter of 4-6 boven de grond. Dat geeft telkens weer een kick!
    Het heeft verder een hele hoop voordelen boven andere vormen van modelvliegen, maar natuurlijk ook nadelen. Ik raak het virus in ieder geval de rest van mijn leven niet meer kwijt, al ben ik ook gek van vrije vlucht en heb ik ook radiobestuurde toestellen.
     
  5. L4nc3r

    L4nc3r Guest

    Ik wist niet dat dit nog gedaan werd, maar vandaag zag ik in mijn club ook iemand met zo'n toestel bezig :p
    Echter zou dat toch niks voor mij zijn, vind het nogal snel vervelen en wat eentonig omdat je wel héél beperkt bent in vliegen...
    Maar de liefhebbers hiervan zullen het natuurlijk even tof vinden zoals bij mij het RC-vliegen :D

    Mvg
    Robin ;)
     
  6. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    auw auw , nee niet aan een paaltje,en beperkt vliegen is het al helemaal niet,zelfs moeilijker dan RC
    kom naar de LB dag in Almere .
     
  7. sckra000

    sckra000

    Lid geworden:
    1 okt 2006
    Berichten:
    98
    Locatie:
    t'Zand
    Het is maar wat je wilt en hoe je het ervaart.
    Zelf ben ik in 1965 enthousiast begonnen met lijnbesturing tot medio half zeventiger jaren. Daarna ben ik RC gaan vliegen, eerst intensief, later minder.
    Onderhand is het LB gebeuren steeds sterker (heimwee!) aan me gaan trekken, zodat ik nu alweer een tijdje mee doe, met veel plezier, terwijl het RC gebeuren mij nauwelijks meer boeit.
    Andersgezegd, als je geen ervaring hebt met LB weet je niet waar je het over hebt en lijkt het een simpele bezigheid voor simpele zielen.
    Nu is dat laatste niet verkeerd, het eerste des te meer!
    Probeer maar eens een LB kist in de lucht te houden, om maar niet te spreken over het talent als techneut en piloot wat nodig is om in competitieverband de top te breiken.
    Kom binnenkort inderdaad eens naar Almere en probeer het eens! Je weet dus niet wat je mist.
    Succes en groet, Frits Kraaij
     
  8. nexxt

    nexxt Guest

    Ik ben van mening en dat heb ik nu zelf ervaren dat er een verkeerd beeld is in Nederland over lijnbesturing, ik dacht vroeger ook altijd dat zijn mensen die niet kunnen vliegen. Bij ons hadden we vroeger een ouder club lid die aan lijnvliegen deed het zag er toen wel leuk uit maar met mijn zesde levensjaar was ik al veel verder dan hem "dacht ik"want ik kon lekker al zelfstandig radiografische vliegen. Ik kreeg van de beste man een corsair van cox en heb deze boven mijn bed gehangen want waarom aan lijntjes vliegen als het radiografisch kan. Nu 34 jaar later ik had het niet kunnen bedenken heeft dat zelfde kistje mij een nieuwe passie gegeven in het modelvliegen.

    Ik denk dat men het gewoon moet proberen, en radiografisch vliegen is mooi maar met lijnvliegen heb je meer gevoel van vliegen je voelt de vlieg bewegingen beter.
    Ik verruil voorlopig mijn mijn spektrum voor twee lijntjes
     
  9. stefan787

    stefan787

    Lid geworden:
    28 jul 2010
    Berichten:
    296
    Locatie:
    heemskerk
    wat is een goede trainer?
     
  10. stefan787

    stefan787

    Lid geworden:
    28 jul 2010
    Berichten:
    296
    Locatie:
    heemskerk
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  11. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Laat ik nou begin jaren '80 in een wedstrijd in Heemskerk meegevlogen hebben. De trofee staat nog in mijn bouwhok op het plankje met zilverwerk....
    En daar deden ook een Jan en Henk de Kraker mee.
    Ken jij die misschien?

    Kom op 25 september naar de 2e landelijke LB dag in Almere!
     
    Laatst bewerkt: 3 aug 2010
  12. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Het model waarmee je vliegt in de video lijkt daar prima voor geschikt.
    Want dat gaat al lekker strak, compleet met een landing op z'n pootjes :thumbsup:
    Als je dit model bijna met je ogen dicht kunt vliegen is het tijd voor iets wendbaarders. Je zou een combatvleugeltje kunnen maken, daar kun je alle basisfiguren mee leren, zonder dat het je een model kost.
     
  13. stefan787

    stefan787

    Lid geworden:
    28 jul 2010
    Berichten:
    296
    Locatie:
    heemskerk
    :rolling:
    ja die ken ik dat zijn mijn opa en papa
     
  14. stefan787

    stefan787

    Lid geworden:
    28 jul 2010
    Berichten:
    296
    Locatie:
    heemskerk
    het is een toon trainer met een 9-6 prop erop en een 3,5 cc motor vlogens mij
     
  15. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Breng ze maar mee naar Almere!:D

    Voor tekeningen moet je bij Henk de Jong zijn, stunthenk op het forum.

    Niet zo ver bij je vandaan zit een leeftijdgenoot van je, Rik van Poppelen, zoon van Robert-Jan, die moet je zeker even laten weten dat jij nu ook begonnen bent.
     
  16. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Nu horen we het ook eens uit onverdachte hoek!:thumbsup:
    Gek genoeg ben ik juist na jaren weer eens m'n RC spullen aan het upgraden en vliegbaar maken
    en heb ik juist bij LB de snor tijdelijk even gedrukt.
    Maar 'the operative word' is hier tijdelijk en 25 sept. ben ik er natuurlijk gewoon bij.

    Wat betreft dat verkeerde beeld, het is logisch dat het grote publiek er geen notie van heeft hoe ongelofelijk interessant LB is
    - dat heeft sowieso de raarste ideeen over modelvliegen in het algemeen-, maar dat de gemiddelde modelvlieger er net zo over denkt,
    is eigenlijk te gek voor woorden.
    De wolk van misplaatste superioriteitsgevoelens die sommige RC vliegers om zich heen hebben hangen,
    maken soms dat je je nou niet echt helemaal thuisvoelt in zulk gezelschap.
    Gelukkig komt de goedaardige vorm van onwetendheid heel wat vaker voor en die is nog wel te genezen... ;)

    Tot volgende maand! :bye:
     
  17. Seafox

    Seafox

    Lid geworden:
    3 okt 2004
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Almere
    Combat in Dronten

    Bruno, omdat je me eerder ook al eens een heel eind op weg geholpen hebt denk ik dat je mij ook deze keer wel weer de goede kant opstuurt.
    Afgelopen weekend, 7/8 aug 2010, wilde ik het combat evenement in Dronten meemaken. Geen enkele site geeft informatie waar je dan ergens in Dronten moet zijn.
    Niek, telefonisch uit z'n slaap gehaald (12.30 uur), gaf negatief (uiteraard, zou ik onder die omstandigheden ook gedaan hebben) op mijn locatie vraagstuk en ging verder met slapen .
    Dus voor de volgende keer: waar moet ik mij ergens melden in Dronten?
     
  18. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
  19. Seafox

    Seafox

    Lid geworden:
    3 okt 2004
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Almere
    Bedankt Robert-Jan, inmiddels ben ik ook door Jacco van deze locatie wisseling op de hoogte gesteld en ik zal bij toekomstige evenementen de door jou genoemde site in de gaten houden. De KNvVL-site bleef steeds Dronten als locatie noemen en als je via Google het zoek argument Dronten opvoert in combinatie met combat kom je in allerlei vechtsport evenementen terecht. Schoot niet op dus.
     
  20. stefan787

    stefan787

    Lid geworden:
    28 jul 2010
    Berichten:
    296
    Locatie:
    heemskerk
    ja die weet het ook maar, rik van poppelen is er bijna mee gestopt.
    hij doet nu meer aan fietsen.
     

Deel Deze Pagina