Eindelijk : ook op 5,8 Ghz en al gevlogen

Hallo allemaal,

na lang denken en opnieuw denken, heb ik dan onlangs mijn Fatshark Dominator 5,8 Ghz besteld samen met de headtracker. Vorige week had ik eindelijk wat tijd om alles in te bouwen. Mijn doel was vooral dat ik alles zou kunnen aansluiten op hetgeen er al in het vliegtuig zat en gelukkig ging dat allemaal goed.

Het enige probleem had ik nog even met het instellen van de Headtracker op mijn FX-30 maar uiteindelijk kwam dat ook allemaal goed... :-)

Dus vorige zaterdag, na het indoorvliegen, toch nog even naar het veld om de Rookie (opnieuw) in te vliegen, na omschakeling van 40Mhz naar 2,4 Ghz. Invliegen ging goed en toen was het de beurt aan de FPV.

Twee vluchtjes later stond ik met de glimlach alles nog eens te overlopen... :-) Was best gelukkig dat alles goed was gegaan.

Er blijven me nog enkele vraagjes over dingen die ik zag gebeuren :

1. De camera gaf constant zwarte strepen die langzaam over het scherm liepen. Zou dit kunnen liggen aan de cam of de ontvanger ? Of zou het kunnen dat dit komt door de kabel van zender naar OSD die langs een carbonnen staaf loopt ?

2. De pan/tilt servo's sloegen af en toe tilt... :-) Daarmee bedoel ik dat ze vanzelf op volledige uitslag gingen staan. Als ik dan even op de HT knop op de Dominator klik, dan centreert alles zich weer netjes. Zou dit kunnen liggen aan de servo's of de headtracker ?

De bedoeling is nu dat ik er een gyro ga inbouwen ter stabilisatie en later ook een "home-coming" functie met GPS. Ook ga ik proberen iets te maken om de beelden ook op te kunnen nemen. Heb hier al een goedkope DVR van DealExtreme. Zal moeten blijken of het iets is of niet.

Dan nog 1 vraag : hoe heet het als je zo'n externe antenne wilt hebben die de zender van het vliegtuig volgt ? Meestal op een paal die dan meedraait ? Is dat makkelijk te maken ? Als ik de naam weet kan ik de zoekfunctie gebruiken... :-)

Vriendelijke groeten,

Davy

Ik had het ook, op de headtracker, maar toen had ik nog veel storing op RC....
Ik gebruik echter een headtracking gyro (2 assig) van HK... en een ppm mixer in mijn mx12 om 2 kanalen toe te voegen.

nu heb ik geen storing meer, maar sinds dien niet meer met headtracker gevlogen!

Zal binnenkort noge ens proberen

wel gefeliciteerd met je eerste echte fpv ervaring... is ERRUG verslavend kan ik je zeggen.

Laatst bewerkt:
Zonder antenne tracker is er ook nog wel een tijdje te vliegen.
Gewoon beetje rommelen met je antennes.
Originele Omni's gelijk lozen en vervangen voor cloverleafs en SPW's

Afgelopen weken begonnen met een Helical op 5.8Ghz en voor wat verder weg op een lijn vliegen super voor 5.8.

Weet niet welk vermogen je vliegt maar de 100mW met originele omni's heb ik er vrij vlot uitgegooid want hier kwam ik niet veel verder dan 200meter.

Wil je op laag zend vermogen vliegen dan wordt een goede antenne met of zonder antenne tracker wel noodzakelijk.

Losse ontvanger met diversity gaat ook nog wel. Met 2 helicals van 4 of 6 wikkelingen heb je dan voor je een redelijk goed ontvangst.

Voor je tracker.
EZ OSD
HobbyKing R/C Hobby Store : Hobbyking EzOSD FPV on Screen Display
EZ Antennatracker module.
HobbyKing R/C Hobby Store : Hobbyking FPV EZAntenna Tracker (for EzOSD)

En een pan-tilt systeempje. Voor 5.8 zal dat niet zo groot hoeven te zijn.

Spul is ook in NL te vinden en wellicht ook goedkoper als je de porto en import vanuit HK mee telt.

wel gefeliciteerd met je eerste echte fpv ervaring... is ERRUG verslavend kan ik je zeggen.

Hey Badbert, het was niet mijn 1ste echte FPV ervaring. Ik heb met de 2,4 Ghz ook al 2 vluchtjes gemaakt. Maar doordat mensen met 2,4 Ghz kwamen vliegen, viel mijn beeld uit. Ook had ik toen nog geen head tracker... :-)

Mijn allereerste echte FPV ervaring :

Originele Omni's gelijk lozen en vervangen voor cloverleafs en SPW's

Sorry, maar wat zijn omni's ?

Weet niet welk vermogen je vliegt maar de 100mW met originele omni's heb ik er vrij vlot uitgegooid want hier kwam ik niet veel verder dan 200meter.

Ik heb de 600 mW Immersion RX steken... Dus ik kan zonder problemen tot 400m gaan. Verder heb ik nog niet geprobeerd.

Voor je tracker.
EZ OSD
EZ Antennatracker module.

Dan bedoel je dus dat de Blackstork er uit moet ?

Laatst bewerkt door een moderator:
Omni's zijn de standaard zwarte spriet antennes. Ook wel duck antenna genoemt.

Zolang je vlakke bochten maakt doen ze het nog wel redelijk maar bij een rol of looping valt je beeld deels uit.

De antenne tracker module van Immersion heeft een GPS signaal nodig die wordt verzonden vanuit de OSD. Veel OSD's doen dat niet standaard.
Er is soms een optie om er een extra module bij te zetten die dit over het audio kanaal heen stuurt. De EZ OSD doet dit wel standaard.

Ik kom momenteel tot á 1200m met Cloverleafs op 600mW
Kan misschien iets verder zijn als je verder de hoogte in gaat. hoger dan 100m voor die afstand.
Of mijn CL's perfect zijn weet ik niet. onderling merk ik weinig verschil, al hangt het af per dag.
Skew Planar wheels ofwel klavertje vier cloverleafs doen het bij mij qua ontvangst op de bril net iets beter dan een 3 blads CL.

Met de 6 wikkelingen helical op de bril perfect beeld, ook over de 2km. Nadeel is dat je wel in de richting van je antenne moet vliegen. Buiten de beam is ook geen beeld. Beetje met je hoofd bewegen is wel weer voldoende om het op te pikken aangezien de straal nog wel á 50 graden is. 4 wikkelingen is nog wat breder maar minder bereik.

Dichtbij om je heen vliegen lukt ook bijna niet meer.
Bij een duo ontvanger / diversity bv een helical en 1 SPW kom je leuk mee weg. 1 kan verweg en rondom dichtbij tot á 1km.

Dit weekend op de camping in Luxemburg nog een FPV vluchtje gewaagd :

Had dit keer wel erg veel problemen met de headtracker... Bij het aanzetten werkte het eerst helemaal niet en daarna erg traag. Het leek wel alsof er een stotter op de servo zit/zat. Eenmaal in de lucht bleef het redelijk goed, alhoewel ik toch enkele keren op de HT button heb moeten drukken om te centreren... Bizar. Vraag me af of dit ligt aan de servo's, de ontvangst, de headtracker zelf of de trainer kabel of functie ??

Als ik eens meer tijd heb, zal ik het fenomeen eens testen en filmen...

Aangezien ik nog geen tijd had om de externe DVR te testen, zijn deze beelden wel gemaakt met de GoPro voorop het toestel...

Enjoy.

groetjes,

Davy

Laatst bewerkt door een moderator:
Back