eindwerkstuk: vliegen op zonne-energie

Hoi,

Had je de zonnecellen in de Conrad catalogus al bekeken? 0,8 mm dik lijkt me ideaal voor op een modelvliegtuig

Mark

beetje dik he, 0,8mm.
deze zijn 0,3mm en komen op mijn vliegtuig:

10057b.jpg

Solarzelle (lose Solarzelle)
Solarzelle 0,6 Volt / 1780 mA / 780 mW / 100 x 50 mm
Preis: 6,60 EUR
Solarzelle neuer Generation
Spitzentechnologie Made in Germany, Verzinnte Lötstreifen, lose Solarzelle. POLARITÄT: Vorderseite (Lötstreifen 1,5 mm Breite) Minusanschluß, Rückseite (Lötstreifen 3 mm Breite), Monokristallin.
Solarzelle 50 x 100 x 0,3 mm, Leerlaufspannung 0,6 Volt, Nennspannung 0,5 Volt, Kurzschlussstrom 1780mA,
Nennstrom 1640 mA, max. Leistung 780 mWatt, Gewicht 3,7Gramm

groeten Halmar

En mocht het nou niet lukken met zonnecellen, kan je altijd gewoon een accu pakken. De energie die je daar in stopt komt uiteindelijk ook van de z:zon:n . ;)

ik heb wat getekend en dat resulteerd in een vliegtuig met een spanweite van 2m, en een koorde van 12cm. hierop kan ik dan alle zonnecellen kweit en een lange smalle vleugel is gunstig voor de weerstand.
als profiel wil ik een profiel van een vrijevlucht A1 wedstrijd model gebruiken, dat vanwege de lage vlieg- en daalsnelheid.

wie heeft er ervaring met dergelijke profielen? hoe kan ik de vleugel het lichste bouwen? het doel is namelijk om het vlieggewicht zo laag mogelijk te houden.

Groeten Halmar

Ik heb ooit een artikel gelezen in de FMT. Het daar gebruikte profiel liep zo goed als in een reche lijn naar beneden vanaf de hoofdligger naar achtere. Dit omdat de zonnecellen de bolling niet konden volgen. Ik weet niet of dit voor jouw ook van belang is. Ik weet echt niet meer welk nummer maar het is al een paar jaar geleden.

Succes, leuk project

Mark

ik ben bezig met de vleugel, deze bestaat nu uit 6 losse deelen die aan elkaar geplakt worden. afgelopen zondag eens getest met snijden en een vleugeltje gebouwd.

afb11841.jpg

een deel van de vleugel, 35 bij 12cm.

afb11842.jpg

de volledige vleugel, nu nog van karwei schuim. 210cm spanweite.

afb11843.jpg

de tippen hangen behoorlijk naar beneden

afb11844.jpg

hij is behoorlijk flexibel. een beetje te, stel je voor dat er ook nog besturing in het midden licht. ik heb het getest, hij breekt nog net niet. ik denk dat ik toch maar iets meer stevigheid er in ga brengen, waarschijnlijk eerst een hardere schuimsoort en als dat nog nodig is met koolstof liggers.

Groeten Halmar

Als het nu volgende erg dom is : niet slaan a.u.b.:
ben eigenlijk een rc-boot-freak :

-is het geen optie om die vleugel stijver te maken met
een soortgelijke constructie als bij een hangglider ?
Ik doel dan met name op de spandraden.

Gerwin Brommer :?:

Draden hebben een hoop weerstand, dat wou ik dus maar niet gaan doen.
om hem stijver te maken ga ik hem eerst van een steviger soort schuim maken, en daarna eventueel nog verstevigen met koolstof. De vleugel hoeft niet heel stijf te zijn omdat bijna al het gewicht over de vleugel verdeeld is. Het gewicht zit dus op de plaats vaar de draagkracht word opgewekt. In het midden komt ongeveer 35gram van de motor en besturing, deze moet er ook voor zorgen dat de vleugel een klijn beetje buigt zodat ik automatisch v-stelling in de vleugel heb.

Groeten Halmar

van tip tot tip een balsa houten ligger inlijmen.

De makkelijkste manier is om dan op het dikste punt de vleugel van tip tot tip door te snijden zodat je een voorzijde en een achterzijde krijgt. Hier leg je dan eeen ligger tussen uit 5 mm balsa die over de gehele hoogte van het profiel zit. Dit is voor een lichte zwever meer dan sterk genoeg.

Volgens mij berijk je meer stevigheid, door er aan de onder,
en bovenkant, een trengetje koolstof op te plakken.
Dan ben je veel sterker, en niet zwaarder denk ik.

daar kun je gelijk ik hebben, maar hier zijn het maar heel klijne krachten zodat je met nog veel kleineren hoeveelheden koolstof komt te zitten. daardoor is de koolstof moeilijker te verwerken en gebruik je al gouw veel te veel epoxy. daarbij komt natuurlijk het meest doorslaggevende dat ik nu en geen epoxy en geen koolstof heb staan, en de bouw moet natuurlijk wel doorgaan.

afb12288.jpg

de ligger is uit een stuk, met een pijlvormige insnede naar de tip toe omdat de krachten daar klijner worden. de grootste krachten heersen nog steeds aan het oppervlak dus zit daar alleen nog houd. waarschijnlijk krijgt het kommende model liggers die alleen aan de oppervlakte zitten, in het midden van de vleugel heersen toch geen krachten.

afb12289.jpg

de stukjes lood op de vleugel liggen in plaats van zonnecellen.

afb12290.jpg

met dit model wil ik als het weer een beetje rustig is buiten wat proberen, eens kijken hoe ik met de balans uitkom enz.

Groeten Halmar

ik dacht vanochtend, het lijkt wel windstil, dus laat ik eens kijken of het gevaarte vliegen wil. met mijn vliegtuig in de hand naar buiten, en dan blijkt het toch hard te waaien. toch even proberen natuurlijk. :nooo:
ik laad hem in de lucht los en het eerste wat gebeurd, hij schuift opzij weg en de vleugel buigt haast niet. dat leek in ieder geval niet veel op vliegen dus eerst maar eens al het lood in het midden van de vleugel geplaatst. de vleugel buigt iets meer en de stabiliteit word iets beter.
uiteindelijk vind ik dat hij toch wel onstabiel is dus denk ik dat een toekomend model iets pijlstelling krijgt en oren om de stabilitiet te verhogen.

hier nog een plaatje dat ik snel heb proberen te maken

afb12330.jpg

Groeten Halmar

Back