eisen DLG

• Topicstarter Topicstarter placebo
  • Startdatum Startdatum
P

placebo

Guest
Ik ga morgen beginnen met de bouw van een mini DLG. Kijkend naar stevigheid, is het verstandiger om de vleugel uit een plank balsa of uit ribben te maken?

Zijn er nog speciale eisen waarmee ik rekening moet houden of zou je van elk klein zwevertje een DLG kunnen maken? Oftewel wat maakt een DLG een DLG (toch niet alleen een pennetje aan de vleugel :eek:!)

Thnx!

Patrick

Laatst bewerkt door een moderator:
eisen van aan mini-DLG voor wedstrijden:
max 250 gram
max 1 meter span
geen lood aan de buitenkant

dit was het ongeveer dacht ik zo ;)

Ik ga met de Mimi aan de slag.

Da's een goede keuze! Ik heb de Mimi vandaag weer een paar keer lekker hoog in belletjes weg zien draaien.
Een massief balsa vleugel is prima te maken en te gebruiken voor DLG. De mini DLG's worden doorgaans gebouwd op 1m spanwijdte. Er zijn ook kleinere DLG bouwpakketten te koop (bijvoorbeeld de Bonsai --> spanwijdte 60cm) maar die zijn toch wat klein en licht, waardoor ze wat kritischer zijn bij het gooien.

In principe wordt een DLG inderdaad gekenmerkt door een werpstift in de vleugeltip, al zijn er ook mensen die geen werpstift gebruiken bij een DLG lancering. Lijkt me toch dat je dan niet zo hoog kunt gooien als met een werpstift erin.

Belangrijk bij een DLG is dus de montage van de werpstift. Je wilt niet dat deze uit kan breken. Koolstof of glas op de tippen is dus geen overbodige luxe. En natuurlijk moet de vleugel - romp verbinding ook stevig zijn in de zijrichting. Er komen behoorlijk wat dwarskrachten op tijdens de lancering.

Greetz,
Jurgen

Ik heb via de f3k site de bouwtekening opgevraagd en ondertussen ook ontvangen, ik vroeg me alleen af hoe je aan die 17 cm breedte van de vleugel kwam. Specifieker: kun je zonder problemen 2 balsa plankjes in de lengte aan elkaar lijmen? Lijkt me niet erg stevig iig... Na lang zoeken heb ik zelf geen antwoord kunnen vinden!

Thnx!
Patrick

kun je zonder problemen 2 balsa plankjes in de lengte aan elkaar lijmen? Lijkt me niet erg stevig iig... Na lang zoeken heb ik zelf geen antwoord kunnen vinden!

Geen enkel probleem.
Je kan ze met CA (middeldik is niet zo snel) of met PVA (houtlijm) aan elkaar zetten.
Zorg er wel voor dat de plankjes goed aansluiten.

Frans

gaat perfect

zo maak ik ook dooorgaans mijn vleugel van de apogee, hier een voorbeeld:

gewoon 2 planken tegen elkaar, daarna doormidden voor de 2 vleugelhelften, dan de profielen erop plakken en dan schuren met een rechte ijzeren schuurlat:

hierbij een stukje uit het bouwverslag van mijn apogee:

hierbij een kort verslagje van de vorderingen op de vleugels.

ik ben begonnen met 2 planken van balsa, 12 en 8mm en deze aan elkaar lijmen. hierna heb ik de profielen uitgeprint er aan de zijkanen op geplakt:
m5110014hu3.jpg

hierna ben er met de schaaf aan de slag gegaan, ik heb de hele plank in profiel geschaafd maar net iets groter als het werkelijke profiel, hierna ben ik met de schuurlat aan de gang gegaan en net zo lang geschuurd totdat ik op het profiel ben gestuit. dit is het resultaat:

m5110017af1.jpg

m5110018ab2.jpg

nu de rest van de vleugel afwerken (werpstIft, gat voor breekbout) en dan is ie op de lipo na vliegklaar :D:D

Kijk, dat is erg duidelijk!
Helaas heb ik nu tentamens en zal het bouwen nog even op zich laten wachten :(
Als er vorderingen zijn, zal ik ze posten.

Thnx!
Patrick

Back