Elastiek / hoogstart verzameltopic...

Opgelet met opdraaien, de elastiek moet in ontspannen toestand opgeborgen worden.

Heads-up:
De Maxi hoogstart van Conrad is niet erg goed in mijn opinie;
-starthaak/Chute combinatie is al 2x losgekomen
-Elastiek rekt voor geen meter (heel veel dunne elastiekjes omwonden met een soort nylon garen) en houd er al snel mee op.

Enige waar je eigenlijk wat aan hebt is de lijn en de haspel, je doet er goed aan om gelijk een betere set aan te schaffen, maar dat is mijn bescheiden mening.

Als referentie heb ik op de club de beschikking over een hoogstart van EMC Vega en die is 100x beter.
Het elastiek rekt en rekt, ook het terug nemen van de rek gaat geleidelijk waardoor je veel mooiere starts kan maken.

EMC Vega

Inderdaad is een set van EMC Vega aan te bevelen, heb je jaren plezier van mits je er geen gekke dingen mee doet.

Ik heb zelf de 14 meter F3B variant en i.c.m. met 45 meter 1.2 mm nylon zijn de starthoogtes tussen de 60 en 110 meter afhankelijk van de wind (rugwind -> 3 a 4 bft).

Koop enkel het rubber aan ee. stuk en 2 stuks koppeling verbinder + chutje en eventueel haspel. Koop de andere hardware lokaal. 45 meter lijn is bij elke F3J/F3B vlieger wel te krijgen.

Ik heb een set van EMC-vega (de DLG 100) om een Robbe Geier mee hoog te starten.

Ging 2x goed, derde keer brak het rubber. Later bleek het niet echt gebroken, maar ergens halverwege het rubber zat een koppelstuk wat los was gekomen. (wit plastic deel 10cm lang wat in de holle rubber lijn wordt geschoven)

Beetje vreemd dat 20 meter rubber halverwege al een koppelstuk nodig heeft, maar ik zal even in het midden laten of ze van restjes 1 lengte hebben geprobeerd te maken.

Een dergelijk koppelstuk zit ook aan het begin en het eind van het rubber gemonteerd met een oog daarin geschroefd. Echter aan het begin en het eind zit het plastic koppelstuk voor de volle 10cm in het rubber en er lijkt een verdikking in te zitten en het lijkt gelijmd te zijn.

Het koppelstuk dat los schoot zit dus per kant maar 5 cm in het rubber, kent geen verdikking en zat niet gelijmd.

Ik wil dus nu graag beide helften van de rubber lijn stabieler met elkaar verbinden, maar hoe? Lijmen? Welke lijm tast het rubber niet aan? Of gewoon aan elkaar knopen?

Verneem graag tips, want hoogstarten is voor mij nieuw.

Vragen aan EMC-Vega heeft overigens geen zin. Ze verkopen je graag wat op een beurs, maar emails met vragen en of klachten worden daar steevast genegeerd. Ik had die ervaring al met wat toestellen die ik daar heb gekocht en ook op de Duitse fora staat helaas deze constatering.

thanks,

Marc

Thanks Xat,

Daar ga ik mee aan de slag; die optie met touw en knopen is zo gek nog niet

Via omweg had ik inmiddels het volgende vernomen mbt de nu losgeschoten plastic pen:

pen insmeren met contactlijm

holle rubberlijn inspuiten met haarlak, en dan asap in elkaar schuiven

Kortom, genoeg ideeen om het voor elkaar te krijgen

mvg,

Marc

Gewoon een 100mtr touw met een schroevendraaier in de grond, katrol in een hand van een clublid duwen en dan laten rennen, werkt super ;-).
Volgende week gaan we 200mtr uitgooien.
11709946_933689403357153_4860675990792231712_o.jpg

11709981_933689396690487_3490567608009206569_o.jpg

Zag gisteren een filmtje, touw aan halsband van de hond, friesbee werpen , hond achter friesbee aan vliegtuig naar omhoog, :), was wel geen toestel van 5 kg .

Een schroevendraaier is eng. Ik moet er niet aan denken wat er gebeurt als die losschiet. Bij F3J worden strenge eisen gesteld aan de bevestigingsmethode. Er zijn al slachtoffers gevallen. Neem liever 3 lange pennen van minimaal 30 cm in een driehoekopstelling. Touw kan, maar rekt nauwelijks. Daar zou ik nylon voor gebruiken. Voor 2 meter modellen prima te verkrijgen bij een vishengelzaak.

Een schroevendraaier is eng. Ik moet er niet aan denken wat er gebeurt als die losschiet. Bij F3J worden strenge eisen gesteld aan de bevestigingsmethode. Er zijn al slachtoffers gevallen. Neem liever 3 lange pennen van minimaal 30 cm in een driehoekopstelling. Touw kan, maar rekt nauwelijks. Daar zou ik nylon voor gebruiken. Voor 2 meter modellen prima te verkrijgen bij een vishengelzaak.

Hallo Sander ,
bedankt voor je zeer uitgebreid Hoogtestart elastiek.PDF document , zeer verhelderend , vol Tips.
Je waarschuwing is zeer terecht , ze hadden mij ook , als ik die dag niet een engeltje boven mijn hoofd had gehad , op NK-F3J 2014 te Leeuwarden , ook aan het Lijstje van slachtoffers kunnen toevoegen.
Ik zat (eerst) namelijk 15m. naast de Start/Lierplaats , en heb me gelukkig 5m. verplaatst , anders had ik ondanks de strenge eisen van die Bevestigingsmethode bij F3J , die 3 lange pennen van zo'n 50cm. en Keerrol op mijn hoofd kunnen krijgen.
Dit alles kwam door de lucht neer precies op de plaats waar ik zo even nog had gezeten.
De hele zaak was op 150m. afstand uit de grond getrokken en klapte vlak naast me met een doffe dreun neer.
We konden er gelukkig even om lachen , maar plotseling was iedereen wel even stil.
Hoe kon dit nu gebeuren ?
Dit voorval heeft P.Z zijn zoveelste NK F3J 2014 gekost, maar dat zij zo.
Was en Ben benieuwd wat het F3J gebeuren hier mee gedaan heeft.
Ter Lering van !
Heb zelf een aantal GEDRAAIDE GRONDPENNEN voor hondenlijn gekocht , bij de Action à €3. voor elastiek start.

Laatst bewerkt:
Heb zelf een aantal GEDRAAIDE GRONDPENNEN voor hondenlijn gekocht , bij de Action à €3. voor elastiek start.
Verstandig.
Wat ik ooit ook heb gehoord is met een heel stevig touw een (sterke) zak gevuld met zand aan de pen bevestigen. Als de boel dan ooit toch loskomt, komt het niet 150 m terug maar blijft het op 10-20 steken en met aanzienlijk minder snelheid....
Remparachute zou ook werken.

Op de club was de vega-lijn gerafeld door de geleidingsring voor de lier. Toen maar een stukje lijn verwijderd en inmiddels de ring ook veranderd.
We zochten een goede knoop die natuurlijk goed door de keerrol geleid. Even het web afgezocht en enkele knopen geprobeerd, uiteindelijk voldoet deze het beste.
Even als tip geplaatst (al is het maar voor mezelf).
173160-65523529699b5acf99d298072c1fd6e9.jpg

Back