Ik denk dat hij met 'te dik' bedoelt dat 3mm rubber in een klein model soms gewoon te veel rubber is. Voor zover ik weet is de standaardbreedte van rubber wat we voor modelvliegen gebruiken 1/4e inch, dat is ongeveer 6 mm (dikte is altijd omstreeks 1mm). Voor wakefield wordt dit middendoorgesneden met een rubbersnijder. Het hangt dus af van de instelling van de rubbersnijder of wat er uit komt precies 3mm is, of iets meer of iets minder, meet het maar eens na (dat is een van de redenen waarom de ene 30 gram wakefieldmotor meer strengen heeft dan de andere).
Voor grotere modellen, zoals wakefields, wordt dus geen dikker of breder rubber gebruikt, maar meer strengen. Als het voor kleine modellen te breed is heb je dunner rubber nodig. Je kunt 3mm rubber zelf kleiner snijden, maar dan heb je een rubbersnijder nodig, en dat zijn niet alleen redelijk dure apparaatjes (meer dan 100 euro), maar het vinden er van is niet makkelijk.
Er zijn wel mensen waar je dunner rubber van zult kunnen verkrijgen, zoals Ebele Schouwstra van de Kottenpark club, of Thedo André van de Nijmeegse Luchtvaart Club, en de enige andere manier om het te verkrijgen is om het in het buitenland te bestellen. Dat kan in de USA (bijvoorbeeld bij SIG, maar ik heb geen idee wat de kwaliteit daarvan is), of bij de Engelse postorderbedrijven voor vrije vlucht: SAMS en Flitehook. Ik denk dat je hun websites of emailadressen via googelen op hun naam moet kunnen vinden.
De prestaties van een klein rubbermodel hangen erg af van de juiste maat rubber. Het is dus verstandig niet alleen de maat te kopen die op de tekening staat, maar ook een zakje van 1 of 2 maten kleiner en groter, zodat je kunt kijken wat dat voor effect heeft.
Ik gebruik twee soorten knopen. Voor indoormodellen leg ik eerst een platte knoop in de twee uiteinden en leg ik daarna nog een (platte) knoop tussen de twee boven de eerste knoop uitstekende uiteinden. De andere, meer voor wakefields, zeker als glibberige siliconenolie als smeermiddel is gebruikt: leg eerst in de twee uiteinden een plat knoopje, leg dan in de twee uiteinden samen nog een platte knoop. Die zal nu niet afrollen omdat hij door de kleine knoopjes wordt tegengehouden.
Ik smeer een motor pas ná het knopen omdat de knopen anders vaak losgaan. Als smeermiddel wordt siliconenolie gebruikt of een mengsel van groene zeep en glycerine, of een commercieel mengsel van de bovengenoemde leveranciers of zelfs wonderolie, maar dat tast uiteindelijk het rubber aan.