elastiek ?

Inderdaad Arjan dat is de standaard set waarmee ik mijn MiMi 1m en andere zwevers 1,5 m mee omhoog breng.
Bij geen wind ca 30 a 35 stappen, bij licht windje, 25-30 stappen.
Een idee is om met kleinere en lichte modellen de parachut te vervangen voor een driehoekig stukje plastic geknipt uit een plastictasje. Dit scheelt gewicht en weerstand

Laatst bewerkt:
zelf start ik mijn zwevers met sileconeslang en 40 honderste vislijn ,gelijk matige rek en slijt vast.dit is te koop bij ru 58 in den haag(Rubberslang, rubberplaat, rubbersnaar, rubberprofiel, ringmat, raamrubber, dakterras, tochtband, rubber)
Dat staat dus niet meer op de site...

Ik zoek zelf iets om een 2,2m zagiwing die als pure zwever moet worden gebouwd mee omhoog te brengen.. Wat voor hoogte heb ik nodig om een beetje thermiek te kunnen pakken / bij een totaalgewicht van nog geen kilo, kan ik dan niet net zo goed gewoon postbode elastieken nemen (of van die dunnetjes, of broekbandelastiek ofzo)?

Als je 100 m vissnoer neemt zit je qua hoogte wel lekker. Het elastiek blijft over het algemeen plat op de grond liggen, wat bij post-elastiek minder werkt dan een glad elastiek. Het gaat bij mij prima maar een glad stuk elastiek zal beter werken. Dan raak je veel minder energie kwijt door wrijving. Dunne elastiekjes zullen om deze reden niet best werken; ze trekken waarschijnlijk niet hard genoeg om door het gras te komen.

Overigens zijn vliegende vleugels listig aan de hoogstart; ze breken veel sneller uit dan gewone vliegtuigen, iets om even rekening mee te houden.

Het uitbreken ken ik inderdaad, daarom komt er voor " lastige omstandigheden" ook een sleepservo in.. Ik denk dat ik toch eerst eens een meter of 20 broekbandelastiek (zware kwaliteit, de zwarte) probeer met een eind 40/100 vissnoer. Eens kijken. Lukt het niet - Nou ja, dan zakken mijn broeken in ieder geval nooit meer af :D

Heden ochtend weer de elastiek gebruikt om mijn 1 meter MiMi én de 1,4 meter MiMi de lucht in te brengen. Gaat perfect, de bedoeling is dan om het vlieggedrag in te regelen omdat de MiMi uiteindelijk een DLG is en gegooid moet worden. Het was heerlijk weer en heb samen kunnen vliegen met pa en ma Buizerd, nog wat thermiek gepakt maar helaas in moeten pakken omdat er weer gewerkt moest worden.
Door het vliegen en gooien vast kunnen stellen dat de instelhoek te groot is.
2 mm balsa onder de achterlijst en het ging al gelijk een stuk beter bij het gooien.

Het was een leerzame en fijne ochtend(wel wat kort)

Het was vandaag zéker lekker vliegweer.. Helaas had ik een zeer veeleisende dochter thuis die me geen seconde ruimte gaf :D

Hopelijk is het morgen een beetje redelijk, ik heb wat nieuwe 4-kanaals synth-ontvangertjes ontvangen waarbij ik even een range check wil doen. En dan vliegen natuurlijk! (wel in foamies die niets kosten, ik waag er toch maar geen toestellen als de EZ aan, je weet maar nooit.. Eerst maar eens een paar maandjes testen)

Back