elastiflap repareren

Bij een volglas vleugel is de elastiflap (scharnier)van de flap losgescheurd.
Hoe krijg ik dat gerepareerd?
Eenvoudig een tapescharnier van maken? misschien silliconenscharnier van maken?
Roer is voorzien van afdichtlip.
Wie weet raad?

bvd, Nico

Klink misschien raar: contact lijm (bisonkit). Dun randje beide kanten; ff drogen en tegen elkaar drukken. Klaar... Sterk en mooi.

Dag Nico,
Ik heb hetzelfde probleem gehad met een GFK vleugel. Mijn oplossing was om uit lichte kevlar een strook van +-1 cm breed te knippen op de juiste lengte, vervolgens met epoxy in te strijken en uit te rollen zodat de kevlar volledig is doordrongen van epoxy. De strip heb ik tussen 2 grotere strips scheurweefsel op een plaat gelegd (eerst PVA erop) en vastgeplakt om verschuiven te voorkomen, wat keukenpapier erop en vervolgens vacuum getrokken. Met een zeer fijn Dremel-schijfje vervolgens juist onder de GFK een dun slot uitslijpen langs de vleugel- flapkant. Op de gedroogde strip in het midden een lijntje tekenen en terug lichtjes epoxy aanbrengen behalve op de scharnierlijn, ook epoxy aanbrengen in de 2 sloten met een spuitje en afgeknipte naald (vervolgens met een dun karton uiteen smeren), de kevlar-strip erin duwen, de middellijn met naalden zekeren en laten drogen. Na droging met een 3-kantvijltje het scharnier verder versoepelen.
Succes, Dirk

Back