Electra van Goldburg gaat constant naar links.

• Topicstarter Topicstarter Anonymous
  • Startdatum Startdatum
A

Anonymous

Guest
Hallo, ik ben nieuw op dit forum, dus zal ik me even voorstellen. Ik ben Han Van Gestel, Software Ingenieur uit België en ben 24 jaar. Ik ben nog maar net met modelbouw bezig, en heb een Electra van Goldburg gebouwd. Ik heb hem niet volledig zoals op plan gebouwd. De veranderingen zijn; elerons in de vleugels, de vleugels gewoon recht gebouwd, niet onder een hoek en een 8 cel batterij ipv een 6-7 cel. Mijn schoonbroer (ervaren vlieger) heeft gisteren mijn zwever getest, en nu blijkt dat hij constant naar links gaat, en dus bijna niet te houden is. Weten jullie misschien wat hier de oorzaak van is??? Het gewicht is +- 1,5kg met batterij in. Dank u.
Groetjes, Han.

Vleugel misschien getordeerd?

Wil het model ook naar links als je hem bij de neus en staart vastpakt, en over de lengte as laat draaien?

Of (een te ) groot verschil in gewicht tussen beide vleugels ..... in dit geval de linker te zwaar ....

Zoiets heb ik zelf ook gehad. Het lag (bij nader onderzoek na een bijna crash) voornamelijk aan het zwaartepunt (te ver naar achter) in combinatie met een kleine onopgemerkte ruddertrimuitslag.

Dus mijn advies check het zwaartepunt, trimstanden.

Electra naar links

Ik heb hem nog niet bij de neus en de staart genomen, zal dit doen.
Hij rolt naar links, en de vlieger gaat iets naar voor hangen als ik hem op zijn zwaartepunt neem.

Groetjes, Han.

Hmmm, zwaartepunt ligt dan wel goed. Zal dan inderdaad wel iets te maken hebben met de vleugel:
- zwaardere linkervleugel of
- ailerons niet in 'nul' positie of
- verschil in vleugelwrong (tipverdraaiing)
of anders nog accupack niet in het midden van de romp.

En misschien is het wel rollen als gevolg van gieren, dan zou het ook nog kunnen zijn dat je vertical stabilo niet in helemaal in het verlengde van langsas ligt of dat het niet haaks op het horizontal stabilo staat. Tenzij je een V-tail hebt natuurlijk, maar ik weet even niet hoe een Goldberg Electra eruit ziet (even geen zin om te google-en).

mischien niet voldoende motorzijwaarts stelling
als deze te recht is ipv een aantal graden naar rechts gaat het toestel ook naar links neigen.

Electra naar links

Bedank allemaal voor de reacties, ik gan er van het weekend eens werk van maken. Zal jullie laten weten hoe het is afgelopen.

Groetjes Han.

Electra naar links

Hallo, ik heb van het weekend mijn zwever terug gemaakt, en gezien hoe het kwam dat hij constant naar links gaat. De vleugel is inderdaad een beetje getorst, maar het zwaarte punt was goed, en de balancering ook. Het bleek nu ook dat een van de stuurstangen van een eleron te dun gemaakt waren, en de busjes er los overschoven. Ik heb voor al de zekerheid er ook maar enkele verstevigingen ingestoken. Bij de eerst volgende dag dat het eens windstil is zal ik heb nog eens proberen in de lucht te krijgen.
Ik hou jullie op de hoogte.

Groetjes Han.

Electra naar links

Hallo,

Ik heb gisteren mijn zwever nog eens getest, maar het resultaat was hetzelfde als de eerste vlugt, hij gaat nog steeds naar links. Ik heb nu wel gezien dat mijn vleugel een beetje veel getorst staat. op de vliegclub vertelde ze me dat dit kwam door het bespannen. Kan dit nog opgevangen of opgelost worden???
Graag jullie commentaar.

Groetjes, Han

electra naar links

Hallo allemaal,

ik dank u allen voor de reacteis en de tips die jullie mij gegeven hebben. Ik heb mijn vleugel terug recht kunnen krijgen door hem een beetje te torsen (handmatig) en dan de rimpels op de vleugel terug glad te strijken.
Hij staat nu vrij recht, en ik hoop dat dit het probleem oplost.
Ik heb mijn zwever nog niet terug kunnen testen, wegens geen tijd en te slecht weer. Maar zo rap als ik kans zie om te gaan testen zal ik jullie het resultaat wel laten weten.

Groetjes Han. :D

Back