Electric EF extra 123"

Dat jou geplande 123" extra niet meer dan 150 gram zwaarder gaat wegen komt door dat je veel te weinig capaciteit in je 123" kist hebt, ik weet het je wil dit niet horen maar het is zo.

Even voor beelden
John van gastel's 2.6 meter suhkoi , 14 s 6500 mAh 13 kilo ( 4 min 3Dbij 4.5 geeen power meer, 5 min met veel throttle management )
Jou extra 20 kg 14 10000mAh
is 50% meer capasiteit voor een kist die 50 % meer weegt in het beste geval kom je op 4 tot 5 minuten uit. Ik denk dat het nog een stuk lager ligt, om dat ik zie dat de toenamen in capaciteit niet echt lineair is maar dat je bij zwaarde kisten toch net iederekeer wat meer nodig hebt .

Tweede voorbeeld Lespinoy's Krill suhkoi, 12s 5000. die zal ergens tussen de 6 en 7 minuten zitten. Jij hebt maar 16 % meer capaciteit en de kist weegt 50% zwaarder.

Ik weet niet hoelang een vlucht in de F3A-x (M) is maar ik denk toch dat je er 5000 mAh of misschien 10000mAh bij moet gooien.

Even over de prop door dat jij dik onder de 5000 toeren uit komt zul je volgens mij minimaal een 14 pitch prop er op moeten doen vraag maar eens aan Lespinoy hoe 29 x 10 vloog op 5300- 5400 op zijn suhkoi.

Doe er meer wat je wil, maar ik probeer hier jou kist heel te houden bij de eerste vlucht, met deze setup zou ik de eerste vlucht niet verder durven te gaan dan 3.5 minuten .

Bart,
 
Laatst bewerkt:
Het kan volledig kloppen wat je zegt... We weten dat we zowel de prop als de capaciteit denkelijk zouden moeten aanpassen. Maar we moeten toch ergens beginnen met metingen, vermits er zo goed als niets van geweten is van die motor. De meeste 3m vliegers vliegen met die schroef op een 170. Daarom hebben we die schroef als basis genomen. Maar als we inderdaad maar 170A zouden trekken, dan kunnen we zeker naar een grotere schroef gaan...

Grz
Timen
 
No worries eh Timen, het experimentele is juist het leuke er aan ;) Pionierswerk! :)

Ja, je komt op 50V uit maar die kun je niet direct met 110 kv
vermenigvuldigen. bij hacker moet je daar ongeveer 85% van pakken, bij
Turnigy als de kv klopt ongeveer 90% en bij Scorpion ook 85%. Bij mij
pletenberg predator 30 is dat op mijn setup en die Lespinoy ongeveer
75%.

Bart, kan jou berekening en denkwijze redelijk volgen, maar zeg je nu in bovenstaand stukje echt dat de efficientie van een turnigy 90% bedraagt, en die van plettenberg 75% ??? Dat vind ik een vrij straffe uitspraak!

En euh .. 't is een yak, die van mij :D
 
Efficiëntie ik denk het niet,

Hier gaan we ons begeven op het gebied waar ik ook niks van af weet.
Ik zeg dat de toeren, zoveel percent inzakken. Dat betekend volgens mij niet, dat dit direct gekoppeld is aan de efficiëntie. Maar met zekerheid durf ik dat niet te zeggen.

Ron weet jij dat toevallig ?

Die 75% is een waarneming, ik kan er dus niks ander van maken. Ik probeer nog wel met de timing te spelen morgen maar ik verwacht niet heel veel verschil.

Bart,
 
Enige wat ik kan zeggen is dat bij hogere elektrische weerstand van de motor het toerental meer zal inzakken onder belasting. Een hogere weerstand zorgt ook voor lager rendement maar het verband/formule tussen inzakken en rendement schud ik zo niet uit mijn mouw. 90% rendement is voor vrijwel alle motoren niet juist, daarmee vertel ik jullie waarschijnlijk niets nieuws. Dat haal je alleen met handgewikkelde motoren en dan nog is die 90% het maximum rendement, en 'wij' vliegen niet in dat gebied (lage stromen).
 
voila, de vlieger is geprogrameerd en de motordome staat erop...

het programeren was echt zeer gemakkelijk met het nieuwe SRS systeem.

full


De motordome is redelijk getest... mijn pa is er gaan opstaan en heeft er zelfs op gesprongen (+100kg:rolleyes:) dus volgens ons is hij sterk genoeg. ook voor torsiekrachten is het normaal geen probleem.

full


(de motor staat niet omhoog ;))

De regelaar is gisteren binnen gekomen bij aerobertics en normaal brengt iemand hem mee van ginder, waardoor we hem normaal in de loop van volgende week aankrijgen.

Ik heb ook eens wat aan het rekenen geweest in die scorpion calc. (werkt zeer goed) Ik ben uitgekomen op een 30x14 3blad. daarmee hebben we ongeveer 35kg trekkracht, wat volgens mij genoeg moet zijn. (en de stroom is dan zeer goed)

grz
Timen
 
Laatst bewerkt door een moderator:
mooie kist zeg elektrische is ook heel erg mooi.
ik hoob dat je een beetje een fatsoenlijke vliegtijd er mee krijgt.

groetjes,
wessel
 
@Wessel, ik hoop het ook... Ma we kunnen nog altijd naar 15000 gaan, en dan hebben we zeker genoeg vliegtijd...

Dit weekend had Jens de batterijen bij. Ze zijn al gesoldeerd.

Woensdag hebben we de prop ontvangen.

Mijn pa heeft een plaat gemaakt van honingraad gelamineerd met carbon. Dit is dan zeer goed vastgemaakt in de vlieger om de batterijen op vast te leggen.

ook de PB en ontvangers zijn definitief vastgezet. En de plaatjes waar de ontvangeraccu's op komen, zijn er ook ingelijmd.

De regelaar hangt eronder en de kabels zijn ook verlengd.

De motor heeft ook al eens gedraaid, wel zonder schroef.

Normaal werd hij dit weekend ingevlogen, maar omdat mijn pa ziek is, konden we niet verder werken :(

(foto's volgen)

Grz
Timen
 
@Wessel, ik hoop het ook... Ma we kunnen nog altijd naar 15000 gaan, en dan hebben we zeker genoeg vliegtijd...

Dit weekend had Jens de batterijen bij. Ze zijn al gesoldeerd.

Woensdag hebben we de prop ontvangen.

Mijn pa heeft een plaat gemaakt van honingraad gelamineerd met carbon. Dit is dan zeer goed vastgemaakt in de vlieger om de batterijen op vast te leggen.

ook de PB en ontvangers zijn definitief vastgezet. En de plaatjes waar de ontvangeraccu's op komen, zijn er ook ingelijmd.

De regelaar hangt eronder en de kabels zijn ook verlengd.

De motor heeft ook al eens gedraaid, wel zonder schroef.

Normaal werd hij dit weekend ingevlogen, maar omdat mijn pa ziek is, konden we niet verder werken :(

(foto's volgen)

Grz
Timen

wenst hem veel beterschap (was ook ziek)
 
hier zijn de foto's...

de regelaar.
full


en de powerbox met de ontvangers

full


we hebben de plaat eringelijmd waar de batterijen op moeten komen, en we hebben het ook verstevigd langs onder.

full


en de versteviging

full


de powerbox en de ontvangers

full


de batterijen.

full


en 14s 3p 15000mah (we gaan toch in het begin vliegen op 15000 en daarna zullen we wel zien...)

full


en hij heeft ook gedraaid. de motor loopt zeer zoet, alles komt overeen met wat de scorpion calc zei, alleen de thrust is 10kg minder :( maar het is nog altijd 26kg(gemeter in redelijk hoog gras...). dus hebben we maar een andere prop besteld. Ik heb ook van iemand vernomen, die met een 3W 157 cs vliegt, dat hij ongeveer 27-28 kg trekkracht had. dus als we er nog ongeveer 3kg bij zouden krijgen, hebben we normaal power genoeg...
Normaal wordt hij morgen ingevlogen, als het weer het toelaat.

Grz
Timen
 
Laatst bewerkt door een moderator:
nog even en we gaan er gewoon van deze accu`s in stoppen .

2wgznn4.jpg


geef mij maar gewoon een dikke 3W157 dan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bijna 60V en op een krimpkousje word gespaart. :hammer:

full


Weet je wel waar je mee bezig bent . ;)

Mvg Johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Die steke wel ni volledig in e ;) da was gewoon vo de foto :)

En wij hadden er ook liever een 170 op gezet, maar da mag ni in onze club :(

Grz
Timen
 
Ook als die er helemaal in zitten nog een krimpkous er omheen .

Je weet wel dat een stroomslag van 60V dodelijk kan zijn ?

In Duitsland is de grens bij 48V , daarboven moet je elektriker zijn om er mee te mogen werken .

heeft belgie geen grens ?

Mvg Johan
 
In Duitsland is de grens bij 48V , daarboven moet je elektriker zijn om er mee te mogen werken .

heeft belgie geen grens ?

Mvg Johan

Voor zover ik weet heeft België geen grens, daar ligt hier niemand van wakker.

Voor FAI wedstrijden telt wel de 42V limiet, ook in Duitsland.

Vette bak Timen en Pa! Dat probleem van grote modellen en motoren blijkt overal meer en meer een probleem te worden.:(
 
Laatst bewerkt:
Nog vergete :rolleyes:

Hij heeft een succesvolle malden gehad... :D de power is goed, alleen moet hij wat meer voorwaartse snelheid hebben. Nu vliegt hij, maar redelijk traag. Opzich geen probleem, maar als ik omhoog ga, blijft hij traag gaan en in de wind gaat dat niet zo goed zijn voor programma...

Foto's volgen...

Grz
Timen
 
Back
Top