electricub speed 600 naar brushless?

• Topicstarter Topicstarter rumble
  • Startdatum Startdatum
R

rumble

Guest
Al een tijdje vlieg ik met mijn GP Electricub. Vliegt leuk alleen na het verbranden van mijn derde speed 600 motor met 9x5 prop wil ik nu naar brushless.

Een kleinere prop vliegt niet lekker en een vertraging wil ik niet.

Wie helpt me op weg met een keuze voor brushless...............

Wat voor accu gebruik je? 7 of 8 SC cellen?
Ik ga uit dat je beetje leuk topvermogen wel kan waarderen. Voor lange vluchten kan je heel goed gas terug regelen.
Ik ga daarom uit van 30-35A en een beetje leuke prop rond 10x6 lijkt mij wel passen.
Met minder RPM/V kan je een grotere prop gebruiken.

Voor directe aandrijving kies je een motor van 150 - 200g met 1500 RPM/V of minder.
axi 2814/10 of mega 22/20/4 bijvoorbeeld.
Ook kan graupner compact 340 7.2V of als-ie beschikbaar komt de jamara twister 09/25
Andere merken kan ook. Het gaat om motor gewicht en RPM/V (ook wel Kv genoemd)

http://www.modelmotors.cz/index.php?id=en&nc=produkty_vypis&url_ps=axi_2814_10&id_odkazy=m_ac

http://www.megamotorusa.com/Brushless/ACn22-20-4.htm?id=25

http://www.prop.at/neues/jamara_01.html
http://www.hobbyverkstad.se/el_flyg/twister_0925.html

Met vertraging kan je eventueel een lichtere motor gebruiken 400 of 480 maat. Niet mijn voorkeur.
Zorg dan ook weer dat je na de vertraging 1500 RPM/V (of minder) voor 7 cellen en 1000 rpm/V voor 10 cellen.

Ik gebruik 8 cellen RC2400.

Zou AXI 2820/10 ook kunnen? of wordt deze te zwaar. Het extra vermogen heb ik alleen nodig om een goede doorstart te kunnen maken en voor wat simpele kunstvluchten. De speed 600 kon dit net niet doen.

Later wil ik de motor opnieuw gebruiken in een ander model wat evt zwaarder is dan de CUb (1600 gram). Welke regelaar past het best bij Axi motoren?

AXE 2820/10 is prima bruikbaar. Zeker niet te zwaar met 150g. Dat weegt een sp480 met vertragng ook.

Deze motor heeft 1100 RPM/V (dus minder dan 1500 RPM/V) Hier door kan een grotere prop.

Bij regelaar moet je opletten dat die bruikbar is voor buitenlopers. Meestal betekend dat automatische of instalbare timing

Voorbeelden:
MGM compro wordt veel gebruikt bij de AXI's. Deze hebben automatische timing. Onder vele label namen te koop.
Jeti advance (blauw) of jeti hacker (zwart) kan ook. Hierbij kan je de timing instellen.
Voorkeur gaat naar Castle Creations.
Te koop bij http://www.modelbouwholland.nl/
35A of 45A dan.

Gerucht gaat dat de XENON regelaars van Jamara ook CC zijn. Jamara is bij alle winkeliers te koop.

Ook de regelaars van graupner bestemt voor de compact buitenloper motoren moet wel bruikbaar zijn. Deze hebben echter geen lipo afslag! Tegenwoordig toch wel handig.

Jeti MASTER 40P met lipos afslag :) klaar voor de toekomst. Jeti's werken erg lekker met AXI buitenlopers. Draairichting, V afslag per cel, rem sterkte, alles kanje instellen bij de nieuwere modellen. Ideaal zou ik zeggen.

Kijk hier kan ik wel wat mee. Ik zag net de motoren van LRK maar dat is weer ingewikkeld omdat er naar het gewenst aantal windingen wordt gevraagt.

Als we uit gaan van de AXI welke prop maat is dan geschikt. Een 10x6?

Wat is dan de te verwachten stroom opname bij normaal gebruik? Heeft iemand een vergelijkbaar setje in bedrijf die wat praktijk cijfers heeft?

Ik mik een beetje op 15 tot 20 min vliegtijd. Met de speed 600 haalde ik 13 tot 14 minuten op zijn best.

Ik vlieg mijn GreatPlanes ElectriCub (mark I, van 6 jaar oud) al meer dan een jaar met een AXI 2208/20 (~76 gram) en een 8"x4" propje, ESC "oude" Jeti Advanced 30A, accu's 3S3P 1200 Lipo's (~240 gram) .... Kistje weegt nu zo rond de kilo :-) en power gaat naar de 200W ;-) ;-) (opgenomen vermogen) overigen nooit echt nagemeten maar is ruim voldoende .... de vleugel zit uiteindelijk ook maar met een paar elastiekjes vast .... air-time tot meer dan 30 minuten .... :o

Harold zei:
Gerucht gaat dat de XENON regelaars van Jamara ook CC zijn. Jamara is bij alle winkeliers te koop.

Bij 2brothersrc gezien dat er gewoon "castle creations" op de draadjes staat van jamara xenon regelaar.
jamara Xenon = Castle Creations.
CC overal te koop dus nu.

Bedankt voor die link Ron. In engels: http://www.twisterbrushless.com/
Motoren komen gunstig via Jamara. In Dortmund en Harsewinkel echter nog weer veel goedkoper gezien (directe import).

Ron, Moet je registreren om alle info bij yahoo te kunnen zien? Vind het wat lastig zoeken naar info.

Het blijft toch moeilijk kiezen. Ook omdat deze Electricub ooit vervangen gaat worden door, ik denk een war-bird (Spit).

De Twister .40 (19) is een mooie motor maar wat is de meerwaarde t.o.v. de AXI 2820/10? Er zit toch ongeveer EUR 20,-- verschil tussen. De keus gaat vallen tussen deze twee motoren maar welke? :?:

Waar bestellen jullie de motoren?

Harold zei:
...Ron, Moet je registreren om alle info bij yahoo te kunnen zien? Vind het wat lastig zoeken naar info.
Tot een jaar geleden was alle informatie op www.yahoogroups/com/group/lrk-torquemax door iedereen te lezen, dat had ik zo ingesteld. Helaas vonden ze het bij Yahoo, dus voor alle groepen, nodig om de 'files' en 'photo' sectie alleen voor leden toegankelijk te maken. Ik kan daar niets aan doen :( De 'links' sectie is publiek. Je kunt je gerust aanmelden, je krijgt geen spam, daar heb ik voor gezorgd (nieuwe deelnemers staan onder 'curatele' totdat ze een relevant bericht schrijven). Na registratie kun je online aangeven of je alle berichten van één dag in een enkel verzamelbericht wilt ontvangen (digest), of dat je helemaal geen berichten wilt ontvangen en de berichten/archief online bekijkt. Nog een Yahoo 'verbetering', de zoekfunctie doorzoekt slechts 200 berichten tegelijkertijd :(

Je kunt ook via mail de opties instellen, leeg bericht, zonder onderwerp:
lrk-torquemax-subscribe@yahoogroups.com
lrk-torquemax-digest@yahoogroups.com
lrk-torquemax-nomail@yahoogroups.com
lrk-torquemax-mail@yahoogroups.com

Twister 90 buitenloper, van http://www.twisterbrushless.com

OK, bedankt allemaal voor de informatie en reakties.

Ik ga voor de AXI 2820/10 met een Jeti 40-3p regelaar. De prop wordt een 10x5. Is dan een Lipo voorbereid setje.

Na de vakantie probeer ik er ergens eentje te krijgen (zal wel kopen worden) en horen jullie de resultaten.

en Hans.......... leuk je hier ook te zien!

Zo........ en het is er...... een AXI 2820/10 met een TMM regelaar 4016. Besteld bij modellbauchaos.de. Is een aardige man om zaken mee te doen. Alleen verzendkosten waren EUR14,-- en vielen dus tegen maar de rest was prima aan de prijs.

Net even proef gedraaid. De stroom was 15A bij iets meer toeren als de speed 600. De stroom van de speed 600 was bij dat toerental ongeveer 27A. Dus dat beloofd wat!

Ik ga hem in bouwen en dan weer eens vliegen want dat is er de afgelopen maanden niet van gekomen. Ik ga eerst de zelfde prop gebruiken (slimprop 9x5) om een vergelijkbaar uitgangspunt te hebben.

Hoi,
Wat je van ver haald,is lekker. Nou iig goedkoper :wink:

AXI 2820/10
http://www.aircraft-world.com/shopexd.asp?id=2397

Esc Hacker MASTER 40-B FLIGHT BEC, 6-12 cells, lithium auto-cut
http://www.aircraft-world.com/shopexd.asp?id=2120

M'n zweefmakker vliegt ook met deze motor, en vindt het een prima 'vervanging voor speed600vertr.
8cellen 10x6' 28A 7800rpm

NB Deze motor doet dus helemaal niets met een Kontronik Smile 40-6-12!!
Ik zou 'm zelf met lipo 3s2p 2500 tarabat vliegen, al ken ik de kist waar ie bij jou ingebouwd is niet.

leuk dat het lukt, plezierig vliegen!
groeten, robert :)

rumble zei:
Vliegt leuk alleen na het verbranden van mijn derde speed 600 motor met 9x5 prop

Volgens de manual moet die motor met een 8x4 prop worden uitgerust. Mijn Robbe Ranger had ook een direct drive speed 600 + 9x5. Veel te zware belasting voor zo'n motor.

Ik weet dat je vertraging niet wilt, maar een 2,5:1 met een 10x8 schijnt goed te werken voor dit model. Is veel goedkoper dan een brushless, langere vliegtijden en minder slijtage, zie ook
gpma1153-inseta-2.jpg

Unusual RC,
Je haalt de dingen aardig door elkaar.

Aan de foto te zien is dit een vertraagde 280. Je praat dus over een hele andere maat piper.

De motor die bij een electricub wordt geleverd (goldfire 550) heeft 19 wikkelingen. Die is inderdaad met een 8 x 4 prop en 7 cellen redelijk aan de grens.

De motor van de ranger is een 24 wikkelingen motor en die kan met 7 cellen een 9 x 5 prop aan.
Rende ment van de motor niet erg hoog, maar van de prop weer beter. Leeft echter niet heel lang bij veel volgas.

Ik vind investeren in een vertraagde goedkope motor tegenwoordig niet zo zinvol meer. De prijs van een juiste borstelloze ben je allang vergeten als je er nog steeds lol van hebt.

"een 600" bestaat niet
Kijk bij modelbouw-faq.

Dit plaatje komt van de website van Great Planes. Er staat bij dat het een 550 type motor is.

Ik ben met je eens dat het een constructie is die je verwacht bij een 280 - 300 motor.

Nog steeds vindt ik borstelloos erg duur in vergelijking met een goedkope vertraging en motor(bij planeta's met high performance borstelmotoren komt de prijs idd dicht in de buurt van een Kontronik setje)

Back