electrificatieverslag MPX milan

Conversieverslag electrificatie MPX Milan

Een jaar of 4 geleden heb ik een MPX Milan gekocht en daar toen een tijdje leuk mee gevlogen. Vrij snel verdween op onze club de mogelijkheid om rubber starts te maken. Ik heb daarna nog een paar keer gesleept, maar dit viel ook tegen. Ik kan nl. niet elk weekend. Het moet dan net uitkomen dat sleper, zwever en thermiek elkaar treffen. De laatste 2 jaar beperkte het vliegen van de Milan zich tot de vakantie: op de helling in Frankrijk.

Daar moest verandering in komen. Ik had geen zin om direct ook een nieuwe kist te kopen. Vandaar: electrificatie.

Nu is de neus van de milan vrij spits en ovaal. Je komt er dus niet met het gewoon afzagen van de neus. Nadat ik alle onderdelen uit de romp gehaald had, heb ik eerst berekend qua ik qua zwaartepunt de servo’s etc moet plaatsen. Dat kwam gelukkig allemaal goed uit.

Mal voor de nieuwe neus is een PVC afvoerbuis van 40mm. De motor moet hier in passen. Ook wil ik de motor eventueel voor een andere toepassing kunnen gebruiken (MPX acromaster o.i.d.). Mocht het electrozweven erg goed bevallen wil ik op termijn wel een ander toestel aanschaffen (valenta sharpwind o.i.d.)

112-1206_IMG.JPG

MVVS heeft net een nieuwe lijn borsteloze motoren op de markt gebracht. D’r is echter vrij weinig informatie op internet te vinden of de prestaties (combinatie motor/prop/4 of 3S/stroom en toeren). Een telefoontje naar de nederlandse mvvs dealer bracht wat verlichting. Ik heb daar nu de 3,5/960 besteld. Ik zet er eerst een 11x7 klapprop op. Accu wordt 4S. Deze combinatie moet zo’n 520-580 Watt opleveren.

normal_112-1207_IMG.JPG
mvvs3_5_960.jpg

Hoi Nico,

Jammer dat je niet eerst de vraag gesteld hebt of iemend al reeds ervaring had met de Milan electra.
Mijn vliegmaat en ik zelf hebben enige jaren geleden onze Milan's voorzien van een Kontroik set 501.
Met deze motor hebben we géén neus aanpassing hoeven doen wat de ranke Milan zo mooi maakt.
Met 10 cellen vliegt deze Milan Electra gewéldig.
We staan ervan te kijken dat we met zoveel gewicht, zo'n lange vluchten maken en dat hij zo perfect bijft vliegen!
Zonder thermiek vliegen we makkelijk 30 minuten!
Wat zijn jou ervaringen?

Groetjes,

Piet

Hallo Piet,

Doet me goed dat jullie zulke goede ervaringen hebben met de electro-milan. Ik heb de milan altijd een mooi vliegtuig gevonden om te vliegen, daarom vond ik het ook zonde om 'm weg te doen. Ik heb wel gekeken naar andere electromotoren met vertraging, die een spinner van 30mm mogelijk maakten, maar wil een motor die wat breder toepasbaar is.

De foto boven, van de neus, is trouwens niet hoe die wordt. Als ie klaar is zie je er niet veel van. Ik zal strak wel even een fotootje maken van hoe het moet worden.

vriendelijke groet
Nico

Hallo Nico,

Als je nogeens een heel klein spinnerdopje zoekt moet je eens kijken o de site
ed-modellbau.de
Hierheb ik o.a. mijn spinner setje besteld: 32 mm koolstof én in het wit voor op mijn Milan.

Groetjes,

Piet

De neus is afgewerkt. Nu weer de spulletjes inbouwen op hun nieuwe plek en kijken of mijn berekeningen kloppen. Dan kan ik mij een Hyperion 3700 4S pakket aanschaffen.

112-1248_IMG.JPG

112-1249_IMG.JPG

Vandaag de motor proefgedraaid. Eerst de accu ontladen tot 80% capaciteit voor een betrouwbare meting

testdata MVVS 3,5 960
accu: 4S 3700mAh prop: 11x7 aeronaut
38A bij 9700 rpm

Dit levert 500 Watt. Zodra ik tijd heb wil ik hiermee gaan proefvliegen. Voor wat meer trekkracht zou ik zonder problemen moeten kunnen overstappen op een graupner CAM 12x6 of een aeronaut 12x6,5

Zolang je regelaar wat meer stroom aankan. dan kun je wel grotere props gebruiken.

Met de formule P=U x I kun je ook goochelen, ik bedoel 1 cel meer, betekend minder ampéres. (bij een zelfde vermogen dan, en natuurlijk iets meer gewicht.)

Taco.

Bij dezelfde propellor betekent één cel meer ook een hogere stroom, de motor zal namelijk met een hoger toerental lopen. Het vermogen neemt dus dubbel toe.

Ik heb ooit geleerd dat je de belasting van propellors kunt vergelijken door DxDxP (Diameter & Pitch) te vergelijken. Bij een 11x7 is dat 847, bij een 12x6 is dat 864. Bij een 13x5 845. De 12x6 zal dus de motor maar iets zwaarder belasten. De 12x6,5 (936) geeft wel een hogere belasting (10%). Aangezien de efficiency van de motor terugloopt zal de stroom dan richting 43-44A gaan, denk ik. Beperking is wel dat je dit eigenlijk alleen kunt doen met propellors uit dezelfde serie. Blad oppervlak etc. zijn nl. ook belangrijk.

Ik wist niet dat bij hogere toerentallen de stroom ook meer wordt.
Maar als je dan een kleinere spoed of diameter neemt, dan reduceer je de stoomafname weer. (waardoor n weer hoger wordt)

Ik weet niet wat beter is. Het uitzoeken van aandrijfeenheden kost nogal wat gepruts.
Kun je aan sommige testverslagen ook wel zien. Het uitzoeken daarvan is een vak apart.

En zelfs dan geeft de kleinste stroomafname nog niet eens altijd de maximale hoogtewinst die je er voor terug krijgt.

Taco.

knikvleugeltje zei:
Het uitzoeken van aandrijfeenheden kost nogal wat gepruts.
Kun je aan sommige testverslagen ook wel zien. Het uitzoeken daarvan is een vak apart.
Taco.

Inderdaad, en uiteindelijk ben je een vermogen aan propellors kwijt :? Ik had ook al flink op internet rondgezocht naar gegevens over deze motor, maar omdat hij zo nieuw is kun je bijna nergens wat vinden. Alleen puffins heeft wat informatie over de motor op 10 cellen. Uiteindelijk moest de propellorkeuze een beetje een gok worden. Aangezien ik niet wist hoeveel toeren hij ging leveren durfde ik niet naar een wat kleinere spoed toe te gaan. Met die 9700 toeren kan ik makkelijk naar een pitch van 6 toe. MVVS heeft de motor als een 3,5cc vervanger op de markt gezet, maar gezien de resultaten kan ie zo een 7cc vervangen.

En hij heeft weer gevlogen! :D :D
Klimvlucht was goed. Zelfs met deze 11x7 prop klom ie met ruim 30 graden uit. De eerste vlucht had ik de 'brake'-functie nog uit staan, dus bleef de propellor draaien - niet echt goed voor de glij prestaties.

Hierbij, met dank aan Raymon, wat fotootjes

112-1281_IMG.JPG

112-1282_IMG.JPG

112-1287a_IMG%7E0.JPG

Proficiat Nico!

Je Milan Electro ziet er perfect uit.
Ik hoop dat je net zoveel fijne vluchten mee zult maken als ik.

Piet

Nico Peursum zei:
Bij dezelfde propellor betekent één cel meer ook een hogere stroom, de motor zal namelijk met een hoger toerental lopen. Het vermogen neemt dus dubbel toe ...
Spanning neemt toe met factor N. Daardoor zal toerental toenemen met factor N. Het opgenomen vermogen neemt toe met factor N^3. Daarvan neemt spanning factor N voor zijn rekening. De resterende factor N^2 moet dus van de stroom komen.
Samenvattend ... bij verhoging van spanning neemt het opgenomen vermogen toe met de derde macht, de benodigde stroom neemt kwadratisch toe. Verliezen en rendement laat ik hier even buiten beschouwing.

Voorbeeldje: als het aantal cellen met 40% toeneemt (factor wortel(2)), zal de stroom verdubbelen en het opgenomen vermogen stijgen met factor 3 (= 2,8 = wortel(2)*wortel(2)*wortel(2))

@Piet
Wat een allejezus grote zwever op jouw foto. Wat is het en watt (ver)stook je erin?

In de net afgelopen vakantie gevlogen op de gerlitzer bij Villach in oostenrijk. Leuk vlieggebied. De modificatie heeft zich goed bewezen. In condities waar ik anders niet had gevlogen gooide ik de milan nu gevoon de berg af. Ik heb de motor dan ook al een paar keer nodig gehad om weer uit het dal omhoog te klimmen.

111-1119_IMG.JPG

111-1121_IMG.JPG

111-1124_IMG.JPG

Ik denk dat ik de volgende keer voor een X zou gaan.

(sorry voor de late reactie)

Nu moet ik eerlijk zeggen dat op het gebied van zwevers mijn enige referentie mijn Highlight DLG is, maar de bestuurbaarheid om de topas met een conventioneel kielvlak lijkt me beter.

Back