Electrificeren van Robbe Tonga voor Vintage treffen

Hallo allen,
Dit weekeind heb ik mijn Robbe Tonga opgehaald bij Wartexx. Ziet er prima uit dus een prima kissie voor het Vintage treffen van mei 2009.
Deze Tonga heeft nog nooit gevlogen hetgeen natuurlijk niet kan.
Oorspronkelijk is deze zwever bedoeld om aan de lier/elastiek de lucht in te gaan maar ik wil hem gaan voorzien van een BL en Lipo's.
Als pure zwever moet er zoveel lood in de neus dat je hem net zogoed naar electro kunt ombouwen.

Specificaties:
Span 2.80 meter
lengte 1,16 meter
besturing:hoogte / richting
leeggewicht 880 gram
gewicht electronica totaal: 450 gram (incl. 2 lipo's 2200mah)
Totaalgewicht: ca 1350 gram

Het gewicht aan electronica heb je nodig om het zwaartepunt enigzins goed te krijgen.

zijn er andere forum leden die vlieg ervaringen hebben met een Robbe Tonga? Ik ben benieuwd!

foto's volgen.

Laatst bewerkt:
De Foto's van de ombouw naar electro.

De oorspronkelijke neus maar dan geheel rood

750448e9331ea5b7a.jpg

Even met de gatenboor aan het werk geweest

750448e9331eec848.jpg

Motorbevestiging geplaatst

750448e9331f34308.jpg

Zo komt het er uiteindelijk uit te zien

750448e9334e6253f.jpg

De rest van de ombouw volgt en uiteindelijk een filmpje van de Maiden natuurlijk.
Kan nog wel even duren.......maar ja 17 mei 2009 is nog ver weg

wordt vervolgd

Laatst bewerkt door een moderator:
Hierbij nog een paar foto's van het geheel aan de buitenkant.

Wat mij opvalt aan deze zwever is dat de spanwijdte van het hoogteroervlak 33% is van de draagvleugel. Bij de meeste zwevers zie ik eerder een verhouding van 20%. het hoogteroervlak is erg groot. was dat voor die tijd gebruikelijk of is er een ander verklaring voor??

Komen de maten en gewichten van deze zwever vreemt voor?

En de grote vraag is natuurlijk WIE heeft al zweef ervaring met deze Robbe Tonga??????

ps: nu nog een leuk plekje voor de sticker van het Vintage-Treffen 2009
verder heb ik de volledige bouwbeschrijving en tekeningen van deze zwever

750448e9ee7b554bf.jpg

750448e9ee7bac799.jpg

750448e9ee7b806e4.jpg

750448e9ee8e1c584.jpg

inderdaad, ik ben er ook heel blij mee.
De servo's regelaar en ontvanger zijn besteld. Zodra die binnen zijn kan ik hem vliegklaar maken.
helaas hoor ik nog van niemand die vliegervaring heeft met deze oldtimer.
Ik neem aan dat jouw Mosquito in mei 2009 ook van de partij is?

zo willem, jij gaat snel, ziet er echt super uit! gata die motor bevesteging het zo houden? welke motor gebruik je?

Hoi Kampioen!! nog gefeliciteerd

De motor bevestiging zit verzonken in de rand van de romp, dus zit ie opgesloten en kan die niet draaien, hij zit gelijmd en vervolgens geschroeft met schroefjes van 18 mm lang...ik heb goede hoop.

De motor is van Bid Prod. een Emax buitenloper Bl2515/20 (blauw pagina 4). met een prop van 9X5 en een torch van 1200gram. Hij gebruikt dan tussen de 20 en 25 A. er mag vlg specificatie nog een grotere prop op.
Deze motor gebruik ik ook in een 2 meter zwever en die gaat bijna verticaal.
Ik verwacht niet dat de Tonga verticaal gaat maar dat ie vlot zal stijgen.
Er is plaats voor twee Lipo's 2200 mAh dus lang vliegplezier.

Ik hoop dat onze ervaringsdeskundige op gebied van grote zwevers ARJAN dit draadje ziet en zijn idee er over wil geven.

Heb je de ontvanger en de motor al aan de praat gekregen??

groet,

Wat mij opvalt aan deze zwever is dat de spanwijdte van het hoogteroervlak 33% is van de draagvleugel. Bij de meeste zwevers zie ik eerder een verhouding van 20%. het hoogteroervlak is erg groot. was dat voor die tijd gebruikelijk of is er een ander verklaring voor??

Ik weet niet uit welk jaar dit kistje komt, maar volgens mij vloog men vroeger maar met 1 kanaals besturing. En dat kanaal was dus bestemd voor het rudder.
Het hoogteroer is dus waarschijnlijk iets groter om voor meer stabliteit te verkrijgen op de dwars-as.

Maar ik kan het ook mis hebben:hammer:

Groet
Eric

Bedankt voor je reactie Eric, Deze kist is wel oud (begin 1980 jaren) maar ook weer niet zo oud, zelfde tijd als de Mosquito en andere 2D zwevers schat ik.
Er zit weldegelijk een hoogte roer op en ik denk dat het met stabiliteit te maken heeft gezien het feit dat er geen Rolroeren op zitten.
Het nadeel van zo'n groot hoogteroer is het gewicht (93 gram) dat in de neus met een factor 5 gecompenseerd moet worden.

Dit kistje (tekeningen uit '75 volgens mij) is origineel ontworpen voor 1 kanaals besturing.
ASW5.jpg

Het hoogteroer is kleiner uitgevoerd als op tekening, en voorzien van pendel besturing.
ASW12.jpg

ASW3.jpg

Hier het linkje naar het bouwverslag.

Het vliegt prima, met relatief weinig uitslag veel respons.
Het is misschien een optie (nu je toch bezig bent) het hoogteroer te verkleinen.

Groet
Eric

Hoi Willem,
Mooi hoor.....
Over dat hoogteroer, een Cirrus heeft dat ook zo groot. En de Alpha-H van Jakkie takkie ook meen ik. Op zich geen probleem toch? Deze dingen vliegen vrij langzaam dus je hebt wel een beetje stuurvlak nodig om "authority" te hebben.

Over dat motortje, dat is wel erg licht hoor. 59 gram op 1350 gram vlieggewicht dus 4,4%. Dat wordt bepaald geen raket.
Als je toch gewicht in de neus nodig hebt zou je kunnen overwegen een motortje van rond de 100 gram te nemen (=7%) waarmee je normale klimvermogens tot je beschikking hebt.

Het zal best wel omhoog gaan nu maar je zult erg voorzichtig moeten zijn.

Over dat motorkruis....misschien nog een ringetje van triplex er voor lijmen? Nu hangt het enkel op 4 kleine houtschroefjes. Als het losschiet ben je alle gewicht in de neus kwijt en wordt hij volledig onbestuurbaar. Vraag maar aan sjors4x4.....Die had geluk dat zijn Daedalus met vol up als een vrijevluchtzwever met thermiekrem naar beneden daalde maar dat kan ook heel anders.

@ Eric, dat zwevertje lijkt echt op een 2,5 a 3 meter zwever, ziet er leuk uit. hopelijk zien we hem in actie op 17 mei... het is niet zo hoe groter hoe beter, leuk ding!
Het hoogteroer van de Tonga is afneembaar en volledig beplankt. Ik was inderdaad van plan om een 20% kleiner hoogteroer te maken van ribben bespannen met folie. Mogelijk dat ie dan 100 tot 150 gram lichter wordt.

@ Arjan, bedankt voor je reactie, die extra ring is wel een goed idee, lijmen én nog 4 schroefjes moeten voldoende zijn.
Die motor heb ik liggen en is tot nu toe ruim voldoende. Mocht het inderdaad te langzaam gaan kan ik het grotere broertje bestellen, maar dan moet er gelijk ook een zwaardere regelaar bij.
Als dat stuurvlak zo groot is weegt ie ook een en ander nl. 93 gram. Als ik 20 gram kan bezuinigen wordt de zwever in totaal 120 gram lichter = 10%. is toch weer leuk mee genomen.

Willem,

Ik heb ook een oudje van Robbe nl. de Phonix, die stamt ook uit het 'Tonga' tijdperk (ik meen eind jaren 70). Deze heeft ook een relatief groot hoogteroer, net als mijn MPX Alpha. De Phonix neem ik denk ik ook mee, ik moet daar nog een paar kleine dingetjes aan wijzigen.

Tav dat motorschot, echt doen; een harde landing en de schroefjes breken eruit en dan heb je rompschade + de rest van de ellende...

Ik heb ook al eens gezocht naar info over de Tonga, niets over gevonden. Volgens mij is het een niet veel voorkomend model...

Graag gedaan Robert en succes er mee.
@Jakkie Takkie
De extra triplex ring heb ik inmiddels aangebracht..morgen een foto! van het resultaat

........Vraag maar aan sjors4x4.....Die had geluk dat zijn Daedalus met vol up als een vrijevluchtzwever met thermiekrem naar beneden daalde

De motor wil je echt niet missen.
Bij mijn ging de klapprop kapot door de onbalans trilde de motor uit het model.
Met vol down en thermiekrem, tegen de overtrek aan, alleen maar rechtuit vliegen, en dat is heel ver lopen, maar hij is nog heel :p

De extra triplex ring heb ik inmiddels aangebracht
:yes::thumbsup::yes:

Even over het verkleinen van het hoogteroer.

Ik weet dat als je de staartboom korter maakt de hele kist lichter wordt (gewicht minder ver van het zwaartepunt) maar het zwaartepunt moet dan wel meer naar voren, en dat kost weer gewicht...
Volgens mij geldt dat ook voor het kleiner maken van het stabilo.

Zet je Tonga eens in Winlaengs en bereken het zwaartepunt bij een 'groot' en 'klein' stabilo. Ben benieuwd hoeveel gewicht je uiteindelijk zult besparen.

Laatst bewerkt:
Thanks Sjors en Wubbe voor het mee denken.
Dat programma Winlaengs heb ik nog nooit mee gewerkt ik zal daar op een regenachtige dag eens tijd insteken. Bij mooi weer moet je vliegen. Je redernatie kan ik volgen en klinkt ook aannemelijk.
Verder heb ik nog een foto toegevoegd van de extra triplex ring voor de versteviging van de motor ophanging.

750448ef144a58b5a.jpg

Back