Electro Hover

Hey

Nu vraag ik me even iets af.
Als je een electro acro bak koopt en je steekt er een speed 600 - 680 in.
Is het dan mogelijke met deze kist te hoveren, want ik heb nog nooit een electro'tje dat zien doen...

MVG

Mario
 
Vergeet het met een simpele 600.
Voor hoveren moet er een behoorlijke borsteloze motor in.
Verwacht geen 200 euro prestaties van een 20 euro aandrijving!

(lichte!) 3D kisten waar je normaal een 7.5cc in doet zijn prima te vliegen met 12-14 cellen of 5s lipo's en een motor die rond 40A nog lekker vind.
Dit dat met een 14, 16 inch of nog groter.
Je hebt dan 150 - 200% van eigen gewicht aan thrust.
 
schockflyers hoveren toch ook ? of is prophange niet het zelfde als hoveren ? zo duur zijn die nou ook weer niet!
 
Uit "speed 600" begreep ik al dat het om wat groters ging.

De meeste shockflyers vliegen inderdaad met een borsteloze motor, want dat gaat veel beter.
Hoveren met die standaardmotor is net mogelijk.
Als je bij GWD kijkt zi je dat het aantal "gram per watt" wordt aangegeven voor verschillende motor/vertraging/prop combinaties. Met goedkope motoren is 5 "gram per watt" redelijk haalbaar. Als alles optimal is zelfs 9 "gram per watt"

Voor een orginele shokflyer van 200g heb je dan 200/5 = 40watt nodig. Bijvoorbeeld 6 cellen en 6A.

Voor die razor
http://www.sussex-model-centre.co.uk/Razor-5003.htm

1350 gram / 5 = 270 watt.
Bij 8 cellen dan iets van 30A. met vertraging en als de prop goed is afgestemd (meer "watt-per-gram") mischien boven eigen gewicht aan trekkracht. Hard werken voor die motor.

Als het al gaat, dan leeft die motor niet lang.

Voor Gewoon acro wil het met een 600 nog wel heel behoorlijk lukken. Voor3D is het te krap.

Vergelijk de prijs van een 600+vertraging en regelaar met borstelloos en overweeg het verschil tussen "kan-net" en "probleemloos".
 
Nog zo'n begrip waar ik niet al te veel van begrijp...

Wat is het doel van een vertraging en hoe moet je de verhouding (vb. 3:1) bekijken?
 
spoed cursus motoren:

"vermogen" is "iets van kracht" x "iets van snelhied".

Bij draaiende dingen heb je als kracht het koppel, en als snelheid het toerental.

Bij een elektromotor is de maximale kracht begrensd door de opbouw van de motor. magneten, ijzer, afmetingen.... Daar zit gewoon een maximum aan.

Bij de nu populaire buitenlopertjes zie je dat de motoren door hun konstruktie sterk zijn. Veel magneten met grote "arm" (afstand tot draaipunt) betekend veel koppel. Daar kan dus meteen een goede (grote) prop op.

Een Juiste prop klopt met spoed bij de snelheid van het vliegtuig, is ook nog lekker groot (trekkracht) en heeft aerodymisch gunstige spoed/diameter verhoudingen.

Een goedkope speed 400 of 600 heeft zwakke magneten. Gevolg:
1. Daar kan dus maar een kleine prop op.
Een motor waar wel een grote prop op kan is weer heel zwaar.
2. Vermogen kan niet makkelijk omhoog door beperkte koppel. Wel door meer toeren (meer cellen), maar dan moet er een nog kleinere prop op.
Oplossing: Vertraging!
Hiermee zorg je dat de motor elektrisch lekker kan draaien en aan de uitgang klopt het toerental voor de best mogelijke prop.

Neem die shocky aandrijving 9of de standaard aandrijving voor de multplex magister, een grote kist). De motor is niet best, maar wordt zo goed mogelijk gebruikt. De propeller is helemaal optimaal!.
Op deze manier zijn aardige resultaten te behalen.
Maar tegenwoordig zijn de prijzen gunstiger voor borsteloos:
Betaal je voor een 600 met vertraging 40 euro + "normale" regelaar van 40 euro = 80 euro,
Voor borsteloos kost het je: 65 euro voor tyhoon 29, tsunami 30 controller = 130 euro.


Voor 1.5 keer zoveel heb je veel handiger spul.
Ik zou voor dat prijsverschil niet meer gaan lopen rommelen.
 
Laat een vertraging je motor trager draaien, maar je prop sneller door middel van tandwielgroottes?
 
Back
Top