spoed cursus motoren:
"vermogen" is "iets van kracht" x "iets van snelhied".
Bij draaiende dingen heb je als kracht het koppel, en als snelheid het toerental.
Bij een elektromotor is de maximale kracht begrensd door de opbouw van de motor. magneten, ijzer, afmetingen.... Daar zit gewoon een maximum aan.
Bij de nu populaire buitenlopertjes zie je dat de motoren door hun konstruktie sterk zijn. Veel magneten met grote "arm" (afstand tot draaipunt) betekend veel koppel. Daar kan dus meteen een goede (grote) prop op.
Een Juiste prop klopt met spoed bij de snelheid van het vliegtuig, is ook nog lekker groot (trekkracht) en heeft aerodymisch gunstige spoed/diameter verhoudingen.
Een goedkope speed 400 of 600 heeft zwakke magneten. Gevolg:
1. Daar kan dus maar een kleine prop op.
Een motor waar wel een grote prop op kan is weer heel zwaar.
2. Vermogen kan niet makkelijk omhoog door beperkte koppel. Wel door meer toeren (meer cellen), maar dan moet er een nog kleinere prop op.
Oplossing: Vertraging!
Hiermee zorg je dat de motor elektrisch lekker kan draaien en aan de uitgang klopt het toerental voor de best mogelijke prop.
Neem die shocky aandrijving 9of de standaard aandrijving voor de multplex magister, een grote kist). De motor is niet best, maar wordt zo goed mogelijk gebruikt. De propeller is helemaal optimaal!.
Op deze manier zijn aardige resultaten te behalen.
Maar tegenwoordig zijn de prijzen gunstiger voor borsteloos:
Betaal je voor een 600 met vertraging 40 euro + "normale" regelaar van 40 euro = 80 euro,
Voor borsteloos kost het je: 65 euro voor tyhoon 29, tsunami 30 controller = 130 euro.
Voor 1.5 keer zoveel heb je veel handiger spul.
Ik zou voor dat prijsverschil niet meer gaan lopen rommelen.