Electro motor hapert bij 1/3 gas?

Ik heb een probleem met mijn electro motor van mijn shockflyer. Ik heb daar een nieuwe regelaar opgezet en nu hapert hij tot 1/3 gas en daarboven loopt hij normaal. Bij de oude regelaar liep hij gewoon normaal.

Setup:

- Turnigy 3020 Brushless Outrunner Motor 1200kv
- GX 10A Brushless ESC (oude regelaar: Mystery 12A Brushless Speed Controller)
- 2s 460 mah

Iemand een idee wat het zou kunnen zijn?

Moet je dat instellen op de regelaar? Maar er zit volgens mij geen timing functie op. Althans er staat niks in de manual.

ff timing op hoog zetten dan werkt het vast wel heb ik ook wel eens gehad

Wat is dat voor onzin, als een motor de frequentie niet kan bijhouden moet ie juist lager.
Sterker nog, z`n nieuwe ESC draait alleen maar op 8Khz, en kan niet hoger gezet worden.

Maar ik vraag mij af waarom je de ESC hebt vervangen.
Wat was er mis met de oude?

Is de motor zelf niet overleden, of draait ie rond op twee inplaats van drie fase?
Misschien heb je een wikkeling-breuk in de motor!
Heb je meet-apparatuur in huis?

Zo ja: OHM-meter :meet tussen de onderlinge draden of je tussen elke combinatie de zelfde weerstand hebt. (uiteraard motor los van ESC)

Deze drie metingen mogen niet van elkaar afwijken.

Mvg Richard

Timing ('vervroeging van ontsteking') en PWM frequentie (chopping) zijn verschillende dingen.

Met een gewone meter zul je altijd dezelfde waardes krijgen, vrijwel 0Ω. Voor goed het meten van verschillen bij dergelijke lage weerstandswaardes heb je een speciale meter nodig. Of een voorschakeldingetje zelf bouwen. Met een gewone meter kun je natuurlijk wel detecteren dat er ergens draadbreuk is.

Op twee fasen loopt motor niet, kost je je regelaar.

Voor meer simpele tests zie de link 'dry testing brushless motors":
[144779] beginnen-met-modelvliegen

Laatst bewerkt door een moderator:
Bij de oude ESC was de BEC functie niet goed, er kon maar 1 servo op en anders deed hij het niet meer. 'k heb het net gemeten met de OHM meter, hij geeft bij elke combinatie ongeveer 0,3 OHM is dat ongeveer goed?

Maar het lijkt wel of de regelaar gewoon moeite heeft met het opgang laten komen van de motor want als hij eenmaal draait dan loopt hij gewoon normaal.

Probeer het eens met een accu met hogere capaciteit. Het kan zijn de motor veel cogging ('magnetische hobbeltjes') vertoont. Het kost meer stroom om de motor in eerste instantie over de magnetische hobbeltjes te krijgen, misschien lukt dat met deze accu niet (meer). Als de motor éénmaal loopt, zorgt massatraagheid er voor dat de hobbeltjes weggemoffeld worden (cogging is energieneutraal).

Ik heb nog even een andere 2s eraan gehangen, wel ook 450 mah. Zelfde probleem, accu's zijn beide nieuw en geladen. En ik heb er net een 3s aan gehangen, en dan nog steeds het zelfde probleem. Helaas :(

Probeer eens opnieuw te binden met de esc en je end-point in te stellen ; dus zender eerst aan en die op vol gas zetten en dan je toestel aanzetten ; haal je prop er voor de zekerheid even af Ik doe dat ook zo omdat ik geen instel kaart bij mijn escs heb Gr Kas

Back