electro motor

hallo
vraagje
weet iemand een goedkoper model electro motor dan bijv de plettenberg .ik bedoel het grootste model .ik ben een catamaran van 2 meter aan bouwen . dus daar moet ook een beste motor in. alleen zijn die lenner of zo en die plettenberg erg duur .ik zelf kan niks vinden .ik hoor het graag groetjes

Hallo Pomp,

Eigenlijk heb je zelf het antwoord al gegeven; een cat van twee meter is een kostbare boot om te motoriseren; niet alleen kosten de motoren een fortuin, ook de regelaars en Lipo's die je ervoor nodig hebt zijn nou niet direkt 'Chinees budget spul'.

Voor het geld, dat je voor een fatsoenlijke (snelle) electroaandrijving kwijt bent heb je gemakkelijk een Zenoah (of twee)...

Groeten, Jan.

2 meter ...... elektro...... kasjching! $$ Zelfs met benzine motor loopt dat aardig op.....

Jan, je kunt ook te ver gaan; :shock:;)
233er/1 - Powerboatfreunde Bodensee

Tja 2m en 2m33 ligt dicht bij elkaar qua motorisering :o
Ff een snelle berekening; 4 motoren aan 529euro/stuk met waterkoelingsmantels =2300euro.
96Lipos 5000mAh aan zeg maar 30euro/stuk =3000euro
4regelaartjes aan 630/stuk = 2520euro
Dan nog afwerking +hardware zeg maar 500euro
Dus zonder romp is de hele setup zo`n volgens mij geschatte 8500euro :mrgreen: met die romp en echt alle kosten erop en eraan +-10`000euro :sleepy:

Maar 2motoren koppelen zou ik niet doen, gewoon 2x een Lehner 3080 ipv 4x 3060 en hij gaat ook wel goed vooruitgaan.
Oftewel neem je een iets kleinere boot dan een van 2m, of je maakt hem wel 2m lang en je maakt er geen speedboot van, maar een bootje waar je zelf in kan zitten en rustig rondvaren :p

Greetz Jos

En een stuk goedkoper, wellicht de voornaamste reden..
Maar blijf heel nieuwsgierig wat voor een boot het is..

Groeten,

Alfred

deze boot catamaran heb ik van extreme boats forum .daar staat hij op de maat 140 cm ik heb hem uitvergroot op mijn werk tot 2 meter .ik wilde is wat anders .ik zat ook nog te denken om deze boot met een 100cc kart motor te voorzien .maar wat de hoogte betreft kom ik niet zo mooi uit .hij steekt dan 17 cm boven de boot uit dan krijg je een behoorlijke bal op je deksel . wel kick hoor met 20 pk en 22000 toeren .

deze boot catamaran heb ik van extreme boats forum .daar staat hij op de maat 140 cm ik heb hem uitvergroot op mijn werk tot 2 meter .ik wilde is wat anders .ik zat ook nog te denken om deze boot met een 100cc kart motor te voorzien .maar wat de hoogte betreft kom ik niet zo mooi uit .hij steekt dan 17 cm boven de boot uit dan krijg je een behoorlijke bal op je deksel . wel kick hoor met 20 pk en 22000 toeren .
en wat betreft de kosten voor zo motor 2e hands 250 euro valt het zeker mee plus deze motor heefd gelijke kanten en dan blijft het gewicht ook goed verdeeld .

Hahaha, niet alleen een kick, maar wat dacht je van alle verbaasde blikken aan de waterkant? Blijf heel erg benieuwd wat dit gaat worden...
En kartmotor, hmmm, dan gaat er wat gebeuren.. Jammer dat ie te hoog is... Je hebt toch ook een Rotex kartmotor, kan die niet schuin? Kart motoren heb je trouwens ook met vlakke cilinderkop...

Groeten,

Alfred

het is een commer water gekoeld roterend blok er zit dus altijd een kop op .
maar het is zeker jammer ik vindt het niet mooi voor een catamaran zo hoge bal er op .
maar ik ga nog broberen de deksel langer te maken en kijken of de hoogte wat weg valt voor het gezicht.en waar ik nog mee zit is de schroef ? 22 pk op 70 mm schroef?
groter ben ik nog niet tegen gekomen .

Er zijn er al een aantal geweest die zo'n cartmotor in een boot hebben geschroefd met zeer teleurstellende resultaten. Vergeet niet dat er bij een cart nog een gear achter zit. Bij een boot is dat 1:1 of je moet een gearbox willen bouwen. Veel motoren hebben gewoonweg het koppel niet om zo'n boot (let op water weerstand, geen rol weerstand!) met een grote (80-85mm) oppervlakte schroef weg te trekken. Tel daar het gewicht nog maar eens bij op en die cat motor combinatie gaat het heel moeilijk krijgen. Met 2 x 26cc zul je een stuk sneller gaan denk ik.

Grote propellers kun je bij 2Brothers in Bussum vinden (ABC en Propshop propellers) evenals assen, hardware etc.

ja precies daar heb ik niet bij stil gestaan bij zo gearbox .ik weet wel dat er voor de blata 40 cc zo gearbox is .maar als ik die snelheid zie vindt ik dat toch erg tegen vallen .ik denk dat nitro nog het best is zo 3x15 cc in line .bij MHZ

Nee want die motor heeft onvoldoende koppel
Om zo'n schuurdeur van 2 mtr van zijn plek te krijgen heb je veel koppel nodig. Bovendien heeft nog niemand die 3 x 15 zien/horen lopen. De 2 x 15 wel (en dan heb je er twee van nodig in een 2 mtr + romp) wel. Na de nodige modificaties overigens. Helaas wordt die 2 x 15cc niet meer gemaakt.

Als je aan een redelijk resultaat en kosten effectief, dan een 2 x 26cc Zenoah (inline) of 2 motoren in de tunnels (als dat past). Zo'n klomp bovenop de tunnel heeft nogal wat invloed op het vaar- en bochtengedrag.

2 mtr cat in houtbouw ?
Hoe ga je die rechthouden tijdens het bouwen ?
Van welk materiaal bouw je hem, en hoe dik zijn de spanten en beplating ?

Back