Electro setup Yak 54

Beste forumleden,

Ik ben op zoek naar een electro setup voor mijn nieuwe yak 54 van hobbyking. Hij heeft een spanwijdte van 1.4 meter is heeft een vlieggewicht normaal van rond de 3.1 Kg. Welke setup zou ik het beste heben, ik zou het liefst genoeg power willen hebben.

Momenteel staat er een turnegy SK 5055 /580 kv te koop op het forum. Zou deze een goede motor zijn, en met welke regelaar en hoeveel cellen zou ik dan moeten vliegen?

HobbyKing Online R/C Hobby Store : YAK 54 1385mm EP Fiberglass (ARF)

Bedankt voor de hulp!

Mooie kist, wel aan de zware kant voor 1.4m moet ik zeggen. Ik zou mikken op een goeie 900 à 1000Watt op een 5S of 6S lipo. Die SK5055 is zeker sterk genoeg met een prop van 12 of 13 inch erop. Een ESC van 80A bv. de Plush of dlux modellen...

Laatst bewerkt:
oké, ik was bij winkel Balien geweest in Antwerpen en daar vertelde ze dat ik voor dat gewicht om "acro" te kunnen vliegen 1200 watt nodig had. Welke invloed hoeft het aantal cellen op de prestatie eigenlijk?

bedankt!

Als je 3D wil gaan moet je rekenen op 300Watt per kg. Neem je 400W heb je wat overschot en is zeker niks mis mee. Het is ook een kwestie om je gewicht zo laag mogelijk te houden en daar speelt de grootte van je motor een rol natuurlijk. Het aantal cellen heeft verschillende invloeden:
Eerst en vooral ga je het maximum aantal toeren dat je motor kan draaien verhogen bij een hoger aantal cellen. Het KV nummer bij die SK5055 is 580 dus om het theoretisch max rpm te weten doe je het aantal Volt x 580=max RPM. Meer RPM betekent uiteraard meer thrust en dus snelheid maar hou wel rekening met de max RPM dat je prop aan kan.
Ten tweede kan je het wattage verhogen met meer cellen. Denk aan Ampères X Volt = Vermogen (Watt)

ps: Het aantal ampères dat je gaat trekken hangt af van je prop keuze.

groeten

Laatst bewerkt:
Back