Electro TT-02 Audi R8

De nieuw oplader is super-snel. Ca 15 minuten voor 5500 mAh.
De oplader heeft ingebouwed LiPo-balance control met «lipo-plug»

De batterij was niet warm toen Ik klaar was met opladen.
Dat lijkt op goed kwalitijt.

upload_2023-9-21_20-56-45.jpeg
 
dat zegt niets.
je kan een lipo makkelijk in 1 minuut volladen.
zegt niets over de kwaliteit van de lader.
Hij doet het..
dat is zijn werk
kwaliteit in laders zie je pas door de jaren heen

Beetje zoals een nieuw huis.
het heeft een dak, dus het houdt je droog.
maakt dat een goede kwaliteit huis?
nee.. dat zie je pas als je er ff woont

lipo's hoor je op 1C te laden.
dus jouw lader hoort ook op 5,5 ampere te staan aan laadstroom.

Nu zijn lipo's nooit 100% leeg, dus ik vermoed dat jouw lader geen 5500 ma heeft terug geladen in de accu, ik denk eerder dat hij maar 1000 ma (of minder)heeft geladen.
laat het schermpje zien, als hij klaar is
De laadtijd van een lipo wordt ook deels bepaald door onbalans in de cellen.
de lader corrigeert dit, maar heeft daar extra tijd voor nodig.

Laten we ook even heel duidelijk zijn: als een lipo warm wordt met laden, oppakken, en als de sodemieter op de straat gooien.
In de auto mag zo'n ding warm worden, dan wordt er met 50 ampere of meer aan getrokken.
met 1C (dus 5,5 ampere bij een 5500 mah accu) hoort zo'n accu niet eens op te warmen.
gebeurt dat wel... wordt het een bommetje.

Dat bommetje is niet te blussen, water werkt niet.
onder water houden werkt niet. dus gewoon zorgen dat het geen bommetje wordt, en liipo's goed behandelen.
niet leegrijden.
Zorgen dat de lipo beveiligiing aan staat op de regelaar.

nimh wordt wel warm.
maar dat is echt een ander type accu.
diesel, benzine, tweetakt brandstof motoren reageren ook allemaal anders.
accu technieken dus ook.
 
1C is een standaard gegeven maar met de huidige LiPo's is 2C geen probleem en zelfs 3C doenbaar., bij 5500mAh praat je dan over 11 en 16A

In Amerika laden de wedstrijdrijders gewoon op 30 of 40A met de Junsi laders maar dat is ook om de accu's intern te warmen en zal ik ook niet aanbevelen. Overigens loopt aan het eind van het laden van een LiPo de stroom omlaag en zal de accu al afkoelen.
 
Mooi scherm op jouw lader.
Ik heb ook een Skyrc dual lader, maar dan met een gewoon lcd scherm. Prima ding tot dus ver.
 
Ik heb servo, batterij en receiver geïnstalleerd. Maar ik weet niet hoe de receiver kan stroom krijgen. Geeft de ESC stoom voor de reciever?

upload_2023-9-23_13-27-31.jpeg
 
Een beetje zoeken mag best wel, is ook beter leerzaam dan alleen maar antwoorden voorgekauwd krijgen.....

wat is dat?
Bedoel je gebalanceerd opladen?

de oplader laadde ongeveer 4000 mAh op.

Je kunt een 2S of meer cellige accu op 2 manieren laden, ongebalanceerd waar alleen de totaal spanning van het pakket in de gaten wordt gehouden met het risico dat de celspanningen ongelijk worden. Of gebalanceer waarbij je dat kleine meerpolige kabeltje ook bij de lader aansluit en met de juiste setting op de lader ook alle cellen gecontroleerd worden en ook gelijk getrokken.

“Zorgen dat de lipo beveiligiing aan staat op de regelaar.”

wat is dat?

LiPo beveiliging op een regelaar of ook wel LVC staat voor low voltage cut-off. LiPo's vinden het niet fijn als ze onder een bepaalde spanning komen. Veel moderne regelaars hebben zo'n detectie en schakelen de motorregeling uit of zorgt voor een laag vermogen voor de motor om de spanning onder controle te houden.
 
Nou, ik heb een proefrit gemaakt met de auto en die ging goed, hij had iets sneller gekund, maar ik ben gewend aan nitro- en benzineauto's.
Waar ik een beetje teleurgesteld over was, was de lage snelheid en acceleratie. Het had sneller moeten gaan.

Deze auto is ronduit traag vergeleken met de nitro- en benzineauto's die ik had
 
Dat zou toch moeten vooruit gaan, in elk geval meer onmiddellijk koppel in vergelijking met nitro bv. Misschien kun je nog wat spelen met pinion keuze?
 
Heb je de regelaar wel gecalibreerd?
Sensorkabel ook aangesloten?

Alles is correct aangesloten en werkt. Het kan het draaien van het wiel starten. Ik heb een pinion gear met 27 tanden.

Maar ik ben gewend aan benzine/nitro auto's die in 3 seconden van 0 naar 100 km accelereren. Deze niet.

Met alle waarschuwingen die ik kreeg over hoe snel het is, had ik meer verwacht.
 
Maar heb je ook de ESC gecalibreerd zoals Roelof ook al vroeg? Geen idee hoe dat bij nitro autos werkt, maar bij de elektrische moet je de ESC wel afstemmen op je zender. Zodat de ESC weet welk signaal vol gas betekent en wat neutraal is.

Bij mijn RTR was dat niet nodig, want al in de fabriek gedaan, maar het staat wel uitgelegd in de handleiding hoe je dat moet doen (en heb t daarom ook nog eens zelf gedaan)

Verder heeft de ESC (de mijne iig, ik neem aan dat dat voor alle ESCs zo is) ook nog wat instellingen zoals het rem vermogen en hoe aggressief je kan accelereren.
 
Alles is correct aangesloten en werkt. Het kan het draaien van het wiel starten. Ik heb een pinion gear met 27 tanden.

Maar ik ben gewend aan benzine/nitro auto's die in 3 seconden van 0 naar 100 km accelereren. Deze niet.

Met alle waarschuwingen die ik kreeg over hoe snel het is, had ik meer verwacht.

Met een 5400kv motor moet je op 2S ook de 100 vrij snel kunnen aantikken. Maar nogmaals de vraag, heb je de regelaar gecalibreerd? En gebruik je een LiPo of nog een NiMh accu?

En welke nitro auto's heb jij gehad die in 3 sec 100 gingen? Ben wel benieuwd
 
Met een 5400kv motor moet je op 2S ook de 100 vrij snel kunnen aantikken. Maar nogmaals de vraag, heb je de regelaar gecalibreerd? En gebruik je een LiPo of nog een NiMh accu?

En welke nitro auto's heb jij gehad die in 3 sec 100 gingen? Ben wel benieuwd

Ik heb nog niet gecalibereerd. Ik heb LiPo batterij.

Alles met electro auto is nieuw voor mij. Ik moet leren.


De auto Ik gehad was Kyosho Turbo Inferno met automatic versnellingsbak.
OS motor 3,5cc met 2,3 pk. 40000 rpm. (Schaal 1:8)

Ik heb ook FG EVO gehad met 23cc benzine en 5 pk. 23000 rpm (schaal 1:5)
Ik heb ook meer snelle benzine autos gehad.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top