Electro versus brandstof props

Allen,

Ik wil voor mijn PC21 een 4 blads prop hebben. Maiden gemaakt met 19x8 benzine prop echter dit was qua vermogen niet om naar huis te schrijven.

Motor: Dualsky XM6360CA-12
Accu: Lipo 10S/5000mAh (40C)
Regelaar: 100A cont.

Volgens eCalc: propCalc - Propeller eMotor Calculator   (c) by Markus Mller zou er 9.5kg trust moeten zijn echter dit was 7,9kg.

Iemand die weet hoe je benzine props kan omrekenen naar electro ??

Zie ook: http://www.modelbouwforum.nl/forums/vliegende-schaalmodellen/134180-pilatus-21-a.html

Laatst bewerkt door een moderator:
Zit niet echt verschil in. Vanwege gelijkmatiger belasting kan een elektro prop dunner en daardoor wat meer rendement.
Jaren geleden met de keller motor (van rond 1980) en nicads merkte ik verschil tussen verschillende props, maar eigenlijk niet meer dan 10 - 15% tussen beste en slechtste bij zelfde stroom. Met de juiste E-prop valt dus mischien een kilootje mee te winnen.
Moderne brandstofprops als graupner sonic of master airscrew scimitar zijn ook goed voor elektro te gebruiken.

Ik gebruik op een lazy ace gewoon menz propeller, maar hoeft daar ook niet heel veel vermogen te hebben.

Als een propeller draait, dan zie je niet meer hoeveel bladen die heeft ;-)
Gebruik liever gewoon 2-blads props. Ietsje meer diameter en dan ook meer trekkracht.

... Iemand die weet hoe je benzine props kan omrekenen naar electro ?? ...
Ik heb geen rekentooltjes hiervoor gezien Ray. Maar misschien heb je hier iets aan:
Drive Calculator
-> Propeller Calculator

Ik hoef jou niet te vertellen dat elektro-props NOOIT op brandstofmotoren mogen, doe het toch voor de veiligheid van de meelezende beginner.

www.drivecalc.de zei:
...PropCalc computes the performance data of propellers with a given geometry, notably in-flight thrust and power drain across the utilizable airspeed range.

Drive Calculator and Propeller Calculator are freeware ...

Back