Electro vliegtuig Jan Odeyn

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door Robert-Jan, 8 jan 2006.

  1. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    Hallo allemaal

    Ik ben een Electro vliegtuig van Jan Odeyn aan het bouwen
    Interesse in een verslag(je) ?

    Robert-Jan
     
  2. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    tuurlijk is daar belangstelling in. Er zijn meer mensen die altijd wel van die bouwverslagen kunnen/blijven leren.
     
  3. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    Robert -Jan welke electro kist bouw je ,ik had begrepen dat er meerdere modellen zijn :wink:
     
  4. marco_leeflang

    marco_leeflang

    Lid geworden:
    28 nov 2002
    Berichten:
    245
    Locatie:
    Vollenhove
    @Robert-Jan, je krijgt het zo te zien nog druk :D
     
  5. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    Ik denk dat ik hetzelfde probleem heb als bijna alle LB ers EEN VLIEGVELDJE.
    Ik ben lid van een RC club en ben de enige die LB vliegt. Om de omgeving te ontlasten hebben we vaste vliegtijden. Ons veld is zo groot dat als ik vlieg er niet RC gevlogen kan worden. Dit betekent dat ik Zaterdag vroeg of Zondag laat kan vliegen. Maar als zaterdag vroeg en zondag tot laat RC gevlogen wordt blijft er voor mij helemaal geen vliegtijd meer over.

    Ik heb een redelijk succesvol experiment gedaan met een electromodel dat gevoed werd door de draden met 24 volt accu op de rug. Dit gaf me een vermogen van +- 150 watt genoeg om een kistje horizontaal te laten vliegen maar niet genoeg voor stunt. De lijn lengte was ongeveer 13 meter geloof ik. De truc zit overigens in 2 diktes van lijnen gebruiken het eerste stuk dik en het laatste stuk dunner. Ik had ook een motor met een te grote vertraging er op. Het kistje was in 1 meter in de lucht maar de snelheid was te laag om er zelfs een wingover uit te persen. Maar ideaal om de kinderen te laten vliegen. Misschien dat ik het nog een keer probeer met een hoger toerental of meer spoed.

    Op het internet had ik de experimenten gevold met lipo cellen dit zag er goed uit. Alleen $$$. Ik hoorde dat onze ooster edit zuider (ik zat gedraait op mijn stoel) buur Jan Odeyn ook bezig was met electro vliegtuigen. Ik heb hem gemaild en op de NK kreeg ik een demonstratie van de Watts-more 2 - 'Ghost of Peterborough'. Het is een vliegtuig met 120 spanwijdte een axi 2620-10 en een gewoon NIMH accu pakket 8 x GP3300. Voor de besturing van de motor had Jan een goedkope zender genomen. Ideaal als je een prop oid wilt proberen. Toch nog een nuttige toepassing voor mijn zender.
    Van de demonstratie was ik zeer zwaar onder de indruk.
    Jan gaf gas in een meter was hij los haaks omhoog en een looping.
    Mijn stunt bak heeft een halve ronde nodig om op snelheid te komen.
    Dit model is misschien niet geschikt om precision arobatics te vliegen maar zeker geschikt om het hele FAI programma te vliegen. Dit is dus mijn vliegtuig. Even voor de duidelijkheid er gaat niks boven een stinkende olie spugende lawaaimakende vervuilende 2 takt. Maar als ik met een electro vliegtuig op loop afstand elke dag kan vliegen en brandstof 1 keer in de maand + 40 km met de auto dan is de keuze gauw gemaakt. Daarbij is het razend interessant je in iets nieuws te verdiepen.

    Ik ben begonnen met de vleugel omdat ik dit het leukste vind om te bouwen.

    [​IMG]


    De box voor de accu en de tuimelaar heb ik maar laten zitten omdat ik de maten van de accu niet had.
    Omdat het een behoorlijk dik profiel is heb ik er voor gekozen om de vleugel op buizen op te bouwen. De volgende keer zou ik dunnere buizen gebruiken. Halverwege ben ik overgestapt van CA naar witte houtlijm. Ook met ventilator kreeg ik een houten kop en last van mijn ogen van CA.

    [​IMG]


    [​IMG]



    De achterlijst is uit latjes opgebouwd. Dit heb ik tijdens het bouwen op de ribben opgebouwd. De achter lijst zou ik de volgende keer eerst maken. Tijdens het bouwen klinkt Jan zijn advies de hele tijd in mijn achterhoofd "durf licht te bouwen" dit kan ook want het model heeft geen last van vibraties ook de motor gaat niet beroerd lopen als er vibratie zijn.

    De romp is een doos romp ik heb hem half af en gewoon met 1 zijkant op de bouwplank gebouwd.

    Het hoogte roer heb ik uit 2 planken 2,5 mm balsa opgebouwd tussen de 2 lagen heb ik mylar gedaan als scharnier. Zo heb je geen lucht lekkage. Dit werkt vooralsnog niet. De roeren heb ik met witte houdlijm gelijmd en zijn denk ik hierdoor iets krom. Nu heeft het roer een poing effect. Ook al zou het roer recht zijn tijdens het vliegen buigt het roer ook en dan heb je ook een poing effect. Hier moet ik nog wat voor bedenken.

    [​IMG]

    De electro materialen zijn net binnen dus ik kan weer verder met bouwen. Ik heb het bakje voor de accu in de vleugel gezaagd. De tuimelaar moest iets ingekort ander paste hij er niet tussen.

    Wordt vervolgt
     
  6. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Zuiderbuur? :roll:

    Oei, als er iets zwaar :schrik: is, is dat het wel. En water als oplosmiddel is geen fijne combinatie met zoiets als balsahout.... :nooo:

    Tja, dat verbaast mij niet, helaas... :cry:
     
  7. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    Tja, dat verbaast mij niet, helaas... :cry:[/quote]

    dit heb ik in het verleden ook gehad maar dat was met UHU hart,dus eigenlijk is dan ca lijm het beste dus? :|
     
  8. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    Hier weer wat fotootjes
    Het project vordert langzaam. Ik moest nog een kast opknappen.
    De vleugel is grotendeels klaar. Alleen de indekking bij de leadouts moet er nog op. Dit laat ik even zo zodat ik de leaouts in het zwaartepunt uitkomen(door ze naar onder en naar boven te verschuiven). Anders gaat het model rollen tijdens loopings. (Dit weet ik nu uit ervaring). De Romp is een doos romp. Ik wil hem er zo oplijmen zodat de spanten voor en achter de vleugel er goed tegen aan zitten. Dan gaat de andere rompkant er op. Ik heb van iemand met veel bouwervaring vernomen dat je witte houtlijm langer moet inklemmen. Door het vocht trekt de handel krom. Dit zie je ook gebeuren op het moment dat je het er op smeert. Ik was te ongeduldig. Het luikje van de accu zit nu tussen klemmen, gelijmd met witte houtlijm. Tijdens het er op smeren trokken de 2 plankjes behoorlijk krom. Ik zal het een paar dagen laten zitten en dan zien wat het resultaat is.

    [​IMG]
    Bovenkant van de vleugel met daaronder de romp

    [​IMG]
    Onderkant van de vleugel. Tussen de ribben is inmiddels ook balsa en de boel is ingedekt.

    [​IMG]
    Zo gaat de accu er in
     
  9. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    [​IMG]
    Het model begint een beetje op een vliegtuig te lijken. Voor de duidelijkheid het hoogte roer ligt er los op.
    Ik was van plan alle onderdelen los van elkaar te wegen. Maar in mijn enthousiasme had ik de boel al in elkaar geplakt.
    Ik heb een nieuw hoogte roer gemaakt. De scharnieren zijn gemaakt van Ora tex heet het geloof ik, waarvan de ruggen tegen elkaar genaaid zijn. Dit ziet er goed uit. Er is geen lucht spleet. Het is niet te zien maar de flaps zitten er ook op met dezelfde scharnieren. Het hoogteroer en de flaps heb ik met papier bespannen om ze wat steviger te krijgen. Tijdens het opbrengen met spanlak trekt de handel meteen krom. Het is zaak dat je meteen de beide kanten papier opbrengt zodat het weer recht trekt. Ik heb de roeren eerst een half uur laten drogen en vervolgens met een doek omwikkeld ingeklemd laten uitharden. Hierdoor zijn ze weer helemaal recht. Ik ga later nog eens proberen of ik het oude hoogteroer op door nat te maken en in te klemmen weer recht kan krijgen.
    Het deksel voor de accu's had ik met witte houtlijm gedaan en trok tijdens het opbrengen van de lijm helemaal krom. Na drie dagen inklemmen was hij helemaal recht.

    Ondertussen heb ik ook een PC voeding omgebouwd als voeding voor het laad apparaat. Tussen de ventilator draden heb ik ook maar een weerstand gedaan zodat deze geen herrie meer maakt. Als de voeding uit fikt neem je gewoon een nieuwe.

    Wordt vervolgt.

    [​IMG]
     
  10. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    [​IMG]

    Hier nog een fotootje met alle onderdelen

    [​IMG]

    Hier 2 foto's van de leadout constructie. Ik heb een ring gesoldeerd de foto's spreken voor zich denk ik. Volgende keer maak ik er wat gaten in zodat hij wat lichter is maar de constructie is bom proof. En door de afwezigheid van lijm kan hij meteen ingebouwd worden.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De vleugels zijn bespannen met spanfolie maar dan de light uitvoering (net zoals bij eten is dit ook duurder dan de normale uitvoering)

    [​IMG]

    De koper draden moesten via een paar bochten door het model. Met de stofzuiger hier een touwtje door gezogen en vervolgens de draden er door getrokken

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het model vlak voor zijn eerste vlucht
     
  11. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    Na wat moeite heb ik een klein stukje van het filmpje van de eerste vlucht op mijn web site kunnen zetten.
    Let op je ziet meteen een nadeel van electro vliegen de meeuw was niet onder de indruk van het zoemende motortje. Het voor deel was dat je na het vliegen lekker je koude jatten kon warmen aan de accu. Het professionele commentaar is van mijn 7 jarige zoon Rik.

    http://home.wanadoo.nl/r.vanpoppelen/Filmpjes/
     
  12. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
  13. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    Hoi Bruno

    Gefeliciteerd welkom bij de club.
    De hoeveelheid mAh die je verbruikt het zijn er weinig.
    Ik heb er 3500 nodig voor 5,5 min
    Maar bij mij is de spanning lager.
    Als je aan CC vraagt of de rem er op kan in governor vraag dan ook of het mogelijk is elke keer op een vast punt te stoppen.
    Nu is het bij mijn een gok waar de prop stopt.
    Ik heb te kleine wieltjes en een te hobbelig veld.
    bij mijn laatste vlucht heb ik het landing gestel er onderuit gevlogen.
    Het zou mooi zijn als de prop horizontaal bleef.
    Het is erg frustrerend als je rustig aan komt zweven de propeller haakt en hij staat op zijn neus.

    Ik kom in de governor mode net wat te kort. Ik heb hem in High gezet maar dit maakte ook niet uit. Ook het optoeren gaat tergend langzaam

    Kortom ik vind het wat soeperig aanvoelen. Als je hem normaal zet heb je een veel directere en krachtigere respons.

    Het is wel makkelijk om je gas zo te regelen. Ik merkte dat ik bij langzaam vliegen weinig lijntrek had. Door 9 gram er bij te doen had ik bij alle snelheden goede lijntrek. Ik wil de accu wat meer uit het midden zetten zodat er geen lood in hoeft.


    Groet Robert-Jan tot over 2 weken
     
  14. Rick NT

    Rick NT

    Lid geworden:
    29 dec 2002
    Berichten:
    1.594
    Locatie:
    Boxtel
    Er is een update van de regelaar-software beschikbaar op de site van CC. Deze is vooral gericht op het governor gedeelte aangezien hier veel heli-piloten ook niet echt goed mee uit de voeten kwamen.
    Het optoeren is hierin te regelen, de andere vragen vrees ik niet.
    Vooral de prop te laten stoppen in een bepaalde positie zal lastig zijn. Moet je eens na vragen hoe de jongens met een KTW-zwever dat doen.

    Rick
     
  15. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Prop laten stoppen in een bepaalde positie is echt niet nodig.
    Wel moet de prop heel snel stil staan na het uitschakelen. Een nog draaiende prop remt nl. veel te veel.
     
  16. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    Als je vliegtuig mooi uitrolt is het niet belangrijk waar de prop staat. Maar ik vlieg op een hobbel veldje en te kleine wielen. Even voor over en de propeller haakt en hij ligt op zijn rug.

    Als een motor meerdere pool paren heeft dan lijkt het me onmogelijk de motor in dezelfde stand te laten stoppen. De regelaar kan gewoon niet weten waar de as zich bevindt. Maar als het wel mogelijk is zou ik het een handige optie vinden.

    @ Bruno. Wij verwachten wel een demonstratie van je natuurlijk in Almere. (uiteraard met je electro vliegtuig)

    Robert-Jan
     
  17. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    IK heb geen electro vliegtuig... Henk en ik hebben samen iets vliegends samengesteld. Maar die is, zoals ik in de 'Electrisch F2B"- thread meldde, in de tweede vlucht onder in de zandloper door het gras gegaan. Henk is bezig de romp achterzijde te herbouwen en meteen iets te verlengen omdat het zwaartepunt veel te ver naar voren lag.
    Misschien is het geheel weer vliegbaar op de 20ste, we zullen zien...
    We zijn ook bezig een ander ST G51 model om te bouwen, misschien dat dat inzetbaar is.
    Of de nieuwe kisten klaar en ingevlogen zijn voor de WK is hoogst twijfelachtig, maar ik heb het nog niet opgegeven.
    Ons grootste probleem is in ieder geval het ontbreken van de rem in governor mode, want vliegen daarmee is absoluut prima en andere opties voldoen eigenlijk niet echt....
     
  18. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    De rem kan je ook zelf regelen.
    De timer die ik gemaakt heb heeft nog uitgangen over.
    Je kunt aan het einde dus ook een rem aan sturen.
    Maar het is erg irritant dat de rem er in de governor mode software matig uit gehaald is. Zet dan in het configuratie programma als je governor kiest de rem default op uit.


    Robert-Jan
     
  19. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    Ik ben benieuwd hoe al die electro kisten vliegen
    ik ben van plan om mijn slowmotion om the bouwen tot electro stunter
    ik moet eerst de boel afkijken wat je allemaal nodig hebt
    ben zelf niet zo´n electro genie
    eigenlijk heb ik er net zo veel verstand van dan een koe van kerkmuziek :oops:
    maar kun je alvast wat tips geven welke dingen aan te schaffen :roll:
     
  20. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    Hoi Herbert

    Ik neem hem volgende week uiteraard mee.
    We spreken elkaar dan dat is makkelijker dan via het forum.

    Groet Robert-Jan
     

Deel Deze Pagina