Ik denk dat ik hetzelfde probleem heb als bijna alle LB ers EEN VLIEGVELDJE.
Ik ben lid van een RC club en ben de enige die LB vliegt. Om de omgeving te ontlasten hebben we vaste vliegtijden. Ons veld is zo groot dat als ik vlieg er niet RC gevlogen kan worden. Dit betekent dat ik Zaterdag vroeg of Zondag laat kan vliegen. Maar als zaterdag vroeg en zondag tot laat RC gevlogen wordt blijft er voor mij helemaal geen vliegtijd meer over.
Ik heb een redelijk succesvol experiment gedaan met een electromodel dat gevoed werd door de draden met 24 volt accu op de rug. Dit gaf me een vermogen van +- 150 watt genoeg om een kistje horizontaal te laten vliegen maar niet genoeg voor stunt. De lijn lengte was ongeveer 13 meter geloof ik. De truc zit overigens in 2 diktes van lijnen gebruiken het eerste stuk dik en het laatste stuk dunner. Ik had ook een motor met een te grote vertraging er op. Het kistje was in 1 meter in de lucht maar de snelheid was te laag om er zelfs een wingover uit te persen. Maar ideaal om de kinderen te laten vliegen. Misschien dat ik het nog een keer probeer met een hoger toerental of meer spoed.
Op het internet had ik de experimenten gevold met lipo cellen dit zag er goed uit. Alleen $$$. Ik hoorde dat onze ooster edit zuider (ik zat gedraait op mijn stoel) buur Jan Odeyn ook bezig was met electro vliegtuigen. Ik heb hem gemaild en op de NK kreeg ik een demonstratie van de Watts-more 2 - 'Ghost of Peterborough'. Het is een vliegtuig met 120 spanwijdte een axi 2620-10 en een gewoon NIMH accu pakket 8 x GP3300. Voor de besturing van de motor had Jan een goedkope zender genomen. Ideaal als je een prop oid wilt proberen. Toch nog een nuttige toepassing voor mijn zender.
Van de demonstratie was ik zeer zwaar onder de indruk.
Jan gaf gas in een meter was hij los haaks omhoog en een looping.
Mijn stunt bak heeft een halve ronde nodig om op snelheid te komen.
Dit model is misschien niet geschikt om precision arobatics te vliegen maar zeker geschikt om het hele FAI programma te vliegen. Dit is dus mijn vliegtuig. Even voor de duidelijkheid er gaat niks boven een stinkende olie spugende lawaaimakende vervuilende 2 takt. Maar als ik met een electro vliegtuig op loop afstand elke dag kan vliegen en brandstof 1 keer in de maand + 40 km met de auto dan is de keuze gauw gemaakt. Daarbij is het razend interessant je in iets nieuws te verdiepen.
Ik ben begonnen met de vleugel omdat ik dit het leukste vind om te bouwen.
De box voor de accu en de tuimelaar heb ik maar laten zitten omdat ik de maten van de accu niet had.
Omdat het een behoorlijk dik profiel is heb ik er voor gekozen om de vleugel op buizen op te bouwen. De volgende keer zou ik dunnere buizen gebruiken. Halverwege ben ik overgestapt van CA naar witte houtlijm. Ook met ventilator kreeg ik een houten kop en last van mijn ogen van CA.
De achterlijst is uit latjes opgebouwd. Dit heb ik tijdens het bouwen op de ribben opgebouwd. De achter lijst zou ik de volgende keer eerst maken. Tijdens het bouwen klinkt Jan zijn advies de hele tijd in mijn achterhoofd "durf licht te bouwen" dit kan ook want het model heeft geen last van vibraties ook de motor gaat niet beroerd lopen als er vibratie zijn.
De romp is een doos romp ik heb hem half af en gewoon met 1 zijkant op de bouwplank gebouwd.
Het hoogte roer heb ik uit 2 planken 2,5 mm balsa opgebouwd tussen de 2 lagen heb ik mylar gedaan als scharnier. Zo heb je geen lucht lekkage. Dit werkt vooralsnog niet. De roeren heb ik met witte houdlijm gelijmd en zijn denk ik hierdoor iets krom. Nu heeft het roer een poing effect. Ook al zou het roer recht zijn tijdens het vliegen buigt het roer ook en dan heb je ook een poing effect. Hier moet ik nog wat voor bedenken.
De electro materialen zijn net binnen dus ik kan weer verder met bouwen. Ik heb het bakje voor de accu in de vleugel gezaagd. De tuimelaar moest iets ingekort ander paste hij er niet tussen.
Wordt vervolgt