De uitdrukking 'spijkers op laag water zoeken' is een leuke woordspeling in dit topic, maar dat ter zijde.
Moderne regelaars hebben wellicht een bescherming tegen overbelasting, maar een aantal van ons varen nog steeds met 'oude' regelaars. Reden? Laagfrequent, dus geen irritant gepiep van de motor. En ze regelen prima, kan ik uit ervaring vertellen. In twee van m'n schepen zitten regelaars uit 1990, in drie andere schepen regelaars waarvan ik het bouwjaar niet eens weet. Grote aluminium kasten met twee torren er bovenop en twee openingen voor potmeters. Perfecte dingen en oh ja... een snelle 10A glaszekering. (Motoren trekken elk 7,8A blokkeerbelasting) En in ieder geval één van die zekeringen heeft z'n werk al gedaan.
Je redenatie dat elke toegevoegde component een potentiële bron van storing is, klopt.
In theorie. Nu de praktijk.
Een zekering is een passieve component. Doet niks, regelt niks. Niets anders dan een stukje dunner draad in de leiding opgenomen.
Op het moment dat je de handel fatsoenlijk inbouwt en regelmatig onderhoudt is je zekering of je zekeringhouder net zo betrouwbaar als de rest van je elektrisch circuit.
Doe je dat niet... Ja, dan vraag je om problemen. Maar meestal zijn degenen bij wie de problemen ontstaan mensen die de begrippen 'elektronisch netjes werken' en 'spaghetti' nog niet uit elkaar kunnen houden.