Electrolier

• Topicstarter Topicstarter Orville
  • Startdatum Startdatum
O

Orville

Guest
Al een tijdje ben ik van plan om een electrolier te bouwen. Nu is mijn vraag of dit probleemloos met een startmotor van een auto kan, want deze is volgens iemand die startmotoren reviseert niet geschikt om constant te draaien. Wanneer dit wel gebeurd branden er dingen door etc. Heeft iemand misschien nuttige tips om dit te voorkomen?

Ik heb wel eens een zelfgeknutselde lier gezien. De motor kwam uit een wasmachine (of droogkast?), in ieder geval was dit ook een 'gewone' DC motor. 24/36V erop en hup...

Alle wedstrijd lieren (F3B) zijn gebouwd met een startmotor uit een auto. Ik meen zelfs dat er bepaalde type's worden voorgeschreven vanuit het regelement (zal dan zelfs wel internationaal zijn).
Bij F3B starts worden deze motoren zelfs voor het grootste deel van de start compleet geblokkeerd, kist trekt harder dan de motor aan kan, lieren zijn dan ook voorzien van een terugloop blokering. Dit heb je denk ik bij iedere lier nodig anders wordt het nogal snel een spaghetti.
F3B-start duren niet zo lang (20 sec. Max) maar volgens mij gaan lieren toch enkele jaren mee.

Rick

OK, dan probeer ik het toch ook maar eerst met een startmotor. Hartelijk bedankt voor de info.

Alle F3B/F3J lieren werken met een autostartmotor. Zelf gebruik ik een Bosch startmotor uit een Toyota Crown. Gekocht in 1980 op de sloop voor 40,- gulden. Doet al sinds die tijd dienst in mijn lier. Het enigste wat slijt zijn de koolborstels, deze controleer ik elke 3 jaar en indien nodig worden deze vervangen. De lier wordt intensief voor F3B/F3J en grote modellen tot 6 meter spanw. gebruikt.

Dan moet ik het zeker gaan proberen met een startmotor.
Bedankt,

Coen

Harstikke leuk dat je een lier wilt gaan bouwen,
De gebruikte motoren zijn meestal uit een BMW.
type nummers:0001 311 100 en 0001 311 125
Ze zijn makkelijk op een sloop te vinden en kosten ongeveer €25.

oja, trommeldiameter 40 mm. lengte 30cm. kabels minstens 50mm2
Schaaltjes voor trommeldiametervergroten tot 50mm. blokkeerlager van bijv SKF of het lager van de bendix van de startmotor zelf.trommelflenzen diameter 120mm. Flensdikte 15mm, anders gaan ze onherroepelijk krom als de lijn een keertje aan 1 kant opwikkeld.
Verder zijn er nog veel meer fijne kneepjes die er voor zorgen dat je lier goed werkt. ( denk aan koppeling motoras-trommel, vast-los zetten blokkeerlager enz) Als je meer gegevens nodig hebt laat het maar weten!

Kunnen jullie er niet een foto van maken?
Ik vind het wel interessante materie en misschien dat ik er wel een ga bouwen voor de club.

normal_Bosch%201%2C5%20KW%20006.jpg

Dit is een gedeelte van een Fluhs lier, goed als voorbeeld. Hier zit 20 jaar ontwikkeling in, deprijs liegt er dan ook niet om...

Daarom zelf wat in elkaar geprutst
normal_IMG_2049_1.JPG

maak er een verslagje van met foto,s ed
altijd leuk om te volgen en dan kunnen de forumleden(die er verstand van hebben :wink: ) je mischien helpen

Ik heb ook een elektro lier gebouwd .
Een start motor heb ik gebruikt de as heb ik vervangen . Een blokkeer lager van skf heb ik gebruikt. Hij voldoet erg goed zonder problemen al meer dan 5 jaar . De zwever alpine van multiplex gaat er mooi mee omhoog zonder regelaar alleen met behulp van een voet schakelaar. De lijn kun je beter niet te dik nemen ik heb er 1000 meter op zitten. groeten Gerrit Jan

GerritJan hoe verwijder je de as van een startmotor? Het anker en de collector zijn toch redelijk kwetsbare onderdelen?
Wat voor blokkeering heb je gebruikt voor het blokkeerlager?

Hallo,

Ik heb zelf ook een lier én keerrol gebouwd.
Hiervoor heb ik van diverse mensen die ooit een lier gebouwd hadden info ontvangen met als resultaat een prachtige, goed werkende lier / keerrol.
Voor meer informatie kun je kijken op de bouwbeschrijving op de site van emvc Nieuwekerk.
De site: www.emvcnieuwkerk.nl onder de knop bouwbeschrijvingen

Piet G

Dat is het! Ik had al aan een fietswiel gedacht als blokkeerlager, maar het nut van de naaf was nog niet tot mij doorgedrongen. Echt een pracht idee!
Bedankt,

Coen

In het boekje 'Die Segelflugklasse F3B' van Wolfgang Schulz en uitgegeven doot VTH-Verlag staan tekeningen van een zelfbouwlier.

Of deze voldoet aan jullie eisen weet ik niet, maar in hoofdstuk 7 (18 bladzijden) staat ook een beschrijving, met foto's enz.

isbn: 3-88180-020-4
Succes!! :!: :!:

Taco.

Back