electromotor maakt vonken

• Topicstarter Topicstarter Jon van Dijk
  • Startdatum Startdatum
J

Jon van Dijk

Guest
Ik heb op mijn motor een te grote schroef gezet en is de motor
heel erg heet geworden, De motor doet het nog wel maar ik zie nu
pas dat er tussen de koolborstels en de collector als ik it goed zeg
vonken vanaf springen en niet zo weinig ook. Hoort dit??

groetjess Jon

Tussen de koolborstels en de collector zal je bijna altijd wel wat vonkjes zien, jij schrijf echter dat je heel veel vonken ziet en dat dit gekomen is nadat je motor erg heet is geweest door overbelasting.
Ik ben bang, eigenlijk weet ik het wel zeker, dat je motor overleden is. Doordat hij erg heet (te heet) is geweest zijn de magneten in de motor hun magnetisme vrijwel helemaal kwijt geraakt. Nu loopt er heel erg veel stroom, de motor draait wel maar heeft vrijwel geen kracht meer. Door die veel te grote stroom ontstaan de vonken en wordt de motor weer snel heet.
Je zult dus een nieuwe motor moeten kopen, helaas.

je kunt ook je koolborstels vervangen en je motor afdraaien, (mits hij rebuildeble is)
motoren vonken weinig. je kan ook tegen het vonken een Shotkey diode en een ontstoor setje plaatsen

shotkey's alleen op regelaars ZONDER achteruit

ontstoren:
10 Nano fahrad van plus naar huls en van min naar huls
17 Nano Fahrad van plus naar min

en Ernst, bij ons in de wedstrijden worden de motoren ook heel heet, het magnetischem van de motoren tegenwoordig vergaat niet zo snel.

Groet Robo

Motor (opnieuw) laten inlopen, liefst met natte methode .... dus onderdompelen in gedestileerd water, een paar minuten laten draaien (nog steeds ondergedompeld!) met het accu-pack wat je normaal gebruikt .... eventueel nabehandeling met WD40, daar nog even mee laten draaien tot alle water er uit is ...... (tip doe dit niet in de huiskamer, de WD40 kruipolie kan lelijk spetteren en geeft gemene vlekken ;-) )

over het indraaien is al eerder een discussie geweest...

en doe het met een accu pakketje van 4 cellen.

Groet Robo

Oke, als het goed is kan ik de motor uit elkaar halen het is
een dr speed motor van gm. Voor ik de motor uit elkaar ga
halen wil ik graag weten wat ik precies moet doen voordat
ik de boel kapot maak :)

alvast bedankt voor het reageren allemaal :D

groetjess Jon

Aha, losse borstels ...... kan je dus zo vervangen, blijft alleen hoe de collector er uit ziet, kan je ook zo zien zonder de motor te slopen .... is deze (erg) ingebrand, dan zal hij afgedraaid moeten worden en dan moet het anker er uit .....

Ziet de collector er nog goed uit, klein beetje verkleuring kan geen kwaad, dan nieuwe koolborstel en goed laten inlopen, meestal is je collector daarna ook weer schoon ....

Roboscan zei:
je kunt ook je koolborstels vervangen en je motor afdraaien, (mits hij rebuildeble is)
motoren vonken weinig. je kan ook tegen het vonken een Shotkey diode en een ontstoor setje plaatsen

shotkey's alleen op regelaars ZONDER achteruit

ontstoren:
10 Nano fahrad van plus naar huls en van min naar huls
17 Nano Fahrad van plus naar min

en Ernst, bij ons in de wedstrijden worden de motoren ook heel heet, het magnetischem van de motoren tegenwoordig vergaat niet zo snel.

Groet Robo
Voor die 17nF zou ik 47nF gebruiken. 17nF Bestaat in de normale reeks niet eens, dat zou dan 18nF moeten zijn en dat is wel wat aan de lage kant.
Inderdaat zijn de moderne magnetisch materialen zoals samarium-kobalt en neodym beter tegen hitte bestand maar ze gaan toch echt als de boel heel erg heet wordt. De eerste mag tot maximaal 300oC gebruikt worden en de tweede tot maximaal 150oC. Overigens is 50oC al niet meer aan te raken met je blote handen. Bij deze temperatuur zullen alle magneten normaal blijven werken. Om echt de temperatuur te bepalen zou je eens moeten meten

motor uitelkaar halen:

haal de spanning er af
duw dan de twee veertjes voorzchtig los zo dat de druk van de koolborstels los is..
probeer de veertjes van je motor kop af te pielen.
trek je koolboorstels een klein beetje naar achteren toe
schroef je schroeven er helemaal uit, niet halverwegen want dan vertime je je motor.
dan rustig de kop er af,
raak de kollector niet met je blote handen aan. pak hem met een doek of handschoenen (voor evt vettigheid)
haal de bovenste ringetjes er af
haal je anker er uit
pas op er kan onder je anker nog een ringetje zitten (shim)

nu heb je je anker in je handen en zou je hem kunnen gaan afdraaien.

Groet Robo

Ernst Grundmann zei:
... Inderdaat zijn de moderne magnetisch materialen zoals samarium-kobalt en neodym beter tegen hitte bestand maar ze gaan toch echt als de boel heel erg heet wordt. De eerste mag tot maximaal 300oC gebruikt worden en de tweede tot maximaal 150oC ...
Neodymium komt in meer smaken: 80 graden en 120 graden. Veel Neodymium info:
www.neodymium.de

Ron,
Het hangt van de legering af. Neodym is een metaal dat heel snel en makkelijk oxydeerd en dus als zodanig nooit alleen gebruikt wordt. Het wordt dus in een legering met ijzer en boron gebruikt. De voor magneten meest gebruikte legering mag dus tot maximaal 150oC gebruikt worden. Er zijn echter ook legeringen die tot 200oC gebruikt mogen worden.
Het is natuurlijk niet onmogelijk maar het lijkt me sterk dat ze voor magneten in motoren de legeringen van 80oC en 120oC gebruiken, die zijn bij de minste overbelasting al hun magnetisme kwijt!

Ik heb hem voorzichtig uit elkaat geschroeft maar er zit een metalen
plaatje over de magneten en anker heen en dat is iets verschoven :(
hoe moet ik die nu goed terug plaatsen zonder dat ie te hoog of te laag
toerental maakt :?:

schroef je schroeven er helemaal uit, niet halverwegen want dan vertime je je motor

groetjess Jon

tja daar was ik dus al bang voor je hebt je endbell vertimed... euhm nu is het niet denderend erg als hij 1 millimeter verschoven is, maar probeer hem ongeveer terug te zetten zo als hij stond

er zijn wel speciale apparaten voor te koop, maar dat is zonde.

ook op www.pkracing.nl kun je een heleboel lezen

Groet Robo

Mosterd na de maaltijd natuurlijk maar je moet altijd merktekentjes plaatsen voor je iets demonteert, een krasje dwars over de naad voldoet.

ron van sommeren zei:
Mosterd na de maaltijd natuurlijk maar je moet altijd merktekentjes plaatsen voor je iets demonteert, een krasje dwars over de naad voldoet.

ja dat is wel handig was ik daar maar iets eerder op gekomen :(
Heeft iemand ooit een dr speed motor opgemaakt en die ring
laten zitten waar die hoort :?: zo ja wilt u dan verterllen of er
iets op staat wat naar de kant wijst waar de ring moet zitten want
hij is meer verschoven als 1 mm denk wel 1 cm ofsow :cry:

groetjess Jon

Jon is een vriend van me hoor

dus niet zo bijdehand

ik ken hem in het echt we zitten bij elkaar op sgool dus doe niet zo

eigenwijs

Gr Jeroen

Ik heb het gelezen maar daar staat dat