Electromotor raar geluid

Hallo,

Doordat het gras iets te hoog was voor mn mentor (multiplex) is die overgeslagen met aardig wat gas tijdens het opstijgen. De prop heeft zich toen een in het zand/ gras gedraaid.

Waarna de motor een raar geluid maakte. Het is een beetje moeilijk te omschrijven normaal als je hem met je hand draait hoor ik niets.

Het gaat hier om een himax 3528-1000. Dus ook nog niet de goedkoopste motor. Ik heb daarna de motor niet meer laten draaien. Alleen met de hand rondgedraaid. Ik baal er echt van. Hoop dat die niet kapot is.:(

Zit er ook zand in de motor ?
is het een binnen of een buitenloper?

je kunt even proberen met hoge druk lucht door te blazen want zo te horen zit er dus zand in. Als het een buitenloper is kun je hem even uit elkaar halen om te inspecteren.

Is de as wel recht?

Hallo, het is een binnenloper. En het as is recht. Het zou best kunnen dat er zand inzit. Maar het is niet zo dat het echt knarst. Zou het het helpen als ik er met een compressor door blaas? Het as is recht.

Een prof ben ik niet, maar ik zou met de compressor hem even goed doorblazen.

Hoor je het geluid ook als je met de hand aan de prop/as draait?

Edit: als je de mogelijkheid hebt, dan blaas je het met de compressor vanaf achter naar voren !!! Dus dezelfde weg naar buiten terug

Ja het is echt juist als je het met de hand/prop draait. Vanaf de voorkant wil het bijna niet. Dus ga het van achter naar voren proberen. Maar heb nu geen compressor bij de hand.

Hoor graag nog verdere opties.

wat voor geluid is het dan want wanneer je prop opeens stil staat gaan de meeste regelaars protesteren. Dat betekend dat hij via de motor een soort gillend geluid laat klinken dat lijkt op de het geluid dat oude modems lieten horen als ze verbinding maakten met internet.

Als het duidelijk iets knarsend is kun je beter de motor even helemaal los halen maar als je nu ook niks hoort als je aan de as draait kun je voorzichtig proberen de boel weer te laten draaien

Het is duidelijk de motor. Het is niet echt knarsend. Ik denk dat misschien het asje heeeel iets krom is. Maar ik ga even langs AHT in Almelo. Misschien kan hij me verder helpen.

Back