Electron 400 + fietsbel?

Hoi,

ik heb hier een Electron 400 liggen, lichtjes gehavend, maar ik wil hem oplappen en er een brushless in zetten...
Hiet vliegtuig: http://www.nesail.com/detail.php?productID=119 (volgens de site: 600g)
Ik dacht aan een fietsbel (1530Kv) 241012D (van bij perba bvb) met dan 2S lipo's. Lijkt dit jullie een goede combinatie? Het moet een rustige trainer worden.
Iemand nog ervaringen met dit toestel? De vorige eigenaar had er blijkbaar wat problemen mee...

Foto van de romp, zoals hij er aan toe was:
fuse.jpg

Ondertussen ligt er een extra glasmat aan de binnenzijde en wordt de buitenkant afgeschuurd, zoals Halmar in zijn draadje heeft beschreven...

ik ben nog niet zeker of een fietsbel gaat passen - maar het zou moeten lukken. Niemand een advies of de genoemde motor OK is voor deze toepassing?

Hier is dan mijn eerste reactie op dit forum.
Ik heb diverse foamys in deze gewicht klasse gevlogen met cd rom motoren met vergelijkbare prestaties en dat gaat uitstekend.
Zeker zo een lichte zwever moet er meer dan een half uur mee in de lucht te houden zijn. :D

moet prima vliegen idd, lijkt mij. Zeker als je hem als trainersmodel wilt en niet 20 m/s stijgen hoeft...

Alvast bedankt!
oops.. blijkbaar de verkeerde KV genomen. Als ik het goed heb moet ik voor dit type zwever beter een 1100rpm/v of zelfs 930rpm/v nemen?

het inbouwen zal een ander verhaal worden...

Maarten Zanders zei:
Alvast bedankt!
oops.. blijkbaar de verkeerde KV genomen. Als ik het goed heb moet ik voor dit type zwever beter een 1100rpm/v of zelfs 930rpm/v nemen?

het inbouwen zal een ander verhaal worden...
Welke opties heb je dan bij dit type motor?
Welke prop heb je ter beschikking?
Wat heb je getest en wat ging er fout?
Als je niet over meer props beschikt moet je wel beginnen met een goede motor/prop combinatie :?

Ik heb ook zo'n rompje maar hoe wil je daar een fietsbel inkrijgen? neem aan dat je hem niet voor uit laat steken?

montage wordt, zoals ik zei, inderdaad een probleem met de fietsbel. En ja, hij moet er volledig in komen. Dat wordt dus creatief zijn of een ander type motor. Maar welke? Ik vind precies geen andere in deze klasse. Liefst direct drive - dus een buitenloper...

cdrom flyer,
ik heb nog niets getest en nog niets gekocht... dus ook nog niets verloren :-)
Uiteraard ga ik de prop selecteren naar het type motor dat ik ga gebruiken. Mij gaat het hem om de kV die het beste past bij een e-zwever van dit type (trainer). Lager = minder toeren en hoger koppel?

Mischien kan je de as omkeren, zodat die er aan de achterkant uitkomt.

Typhoon 6/3D is wat makkelijker in te bouwen.

Met typhoon 15/10 kan het vertikaal en nog wat.

Robbe roxxies in de gaten houden (Zijn axi motoren)

Harold,
bedankt voor je advies, maar:

Mischien kan je de as omkeren, zodat die er aan de achterkant uitkomt.
Als ik deze handleiding bekijk wordt dat moeilijk... Alleszins niet zoals een typhoon.

Typhoon 6/3D is wat makkelijker in te bouwen.
uit deze foto kan ik dat niet afleiden
TYP6-3D.jpg

> foto van rctechnics
Die propsaver zit wat in de weg en verder lijkt het me net zoals een fietsbel..

Met typhoon 15/10 kan het vertikaal en nog wat.
niet echt een optie... Anders had ik nog een 15/13 liggen om te testen. Misschien een leuk (eenmalig) experiment.

De hele opzet is om met een fietsbel een low-cost aandrijving te hebben die toch wat beter presteert dan een standaard 400/480. Ik denk dat ik dus gewoon een fietsbel ga bestellen en wel zie hoe ik'm ga inbouwen... Als het niet lukt kan ik nog altijd een ander tuigje bouwen als trainer.

Nog een optie is de as die al lang is nog verder verlengen zodat de motor wat verder naar achteren in het dikke gedeelte van de romp komt.
Mijn zoon is bezig een even grote zwever te bouwen maar dan van depron vliegklaar naar schatting 320gram.
Deze zal een klapschroef van 6*3" krijgen aangdreven door een eigenbouw cd rom motor.
Stator 20mm 9p 12 machneten 11w.
Stroom 8A 2c lipo 1000ma. :)

Tom, laten we zeggen dat dit de oudste nog vliegende holiday is ter wereld. Volgens mij was dit een van de prototypes van de holiday.

Back