Electronica beschermen tegen vocht

• Topicstarter Topicstarter JJvO
  • Startdatum Startdatum
J

JJvO

Guest
Hallo,

ben bezig met de 'bouw' (assemblage) van mijn eerste watervliegkist : de Catalina van Pichler. Wie van de ervaren watervliegers kan me adviseren hoe de electronica (brushless regelaars, ontvanger) zo goed mogelijk tegen vocht te beschermen. De regelaars komen bovenin de motorgondels, maar deze zijn aan de voorzijde natuurlijk open, met nog een ventilatieopening achter aan de onderzijde v/d motorgondel. Wordt hier niet te veel water / vocht mee naar binnen gezogen ?
Heb in de FMT wel eens iets gelezen over 'Plasti-Dip' (een soort vloeibare rubber) : Zou ik de beide open eindes van krimpkous over de regelaars (waar de kabels uit komen) hiermee gewoon kunnen vullen ; of ga ik dan koelingsproblemen krijgen....?
Waarmee hebben jullie goede ervaringen om de ontvanger te beschermen ? (Deze komt hoog in de romp op een houten spant/tussenbodem)

Alvast bedankt voor de raad !!

Jasper-Jan van Oosterhout

Hallo JJvO

Zet onder je avatar even je woonplaats.
Zou je in de buurt van Oss wonen kon je bij mij nog een potje Plasti-Dip halen

Ik hat een paar bestellt om het porto laag te houden en heb er nog 1 over.

Mvg Johan

Anders heb ik ook nog wel een potje (omgeving Barneveld).
Mooi spul trouwens, dat Plastidip! Nu hoef ik niet meer de soldering weer te los te halen als ik vergeten ben de krimpkous van te voren over de draad te schuiven... :hammer:;)

Graupner wetprotect.

Electronica moet ademen, met alles afsluiten krijg je alsnog condensproblemen.

Waar geen lucht is kan je geen kondens krijgen . ;)

Dat wetprotect moet je er regelmatig weer nieuw opdoen .

Plasti-dip niet.

Mvg Johan

Pir3lly heeft kort geleden iets gepost over de bescherming van zijn electronica in zijn quadcopter. Wellicht staat daar iets bruikbaars bij. Zoeken op Pir3lly (of PB'en)

Multiplex komt in april met waterdichte servo's b.v. Hitec Hs 5086 WP.
Ze zijn niet goedkoop, maar als je storing krijgt ben je meer kwijt.
Ik heb altijd wet-protect gebruikt en dat werkt ook goed.

Groet, Quinn

plastidip.eu

Je kan dompelen, je kan spuiten uit een spuitbusje, je kan ook smeren met een kwastje, en zelfs kliederen met schroevendraaiers, afvalhoutjes, gebruikte mengstokjes, ongebruikte stuurstangetjes of met je vingers!!

Ja die gebruik ik ook. Heb mijn hele Spektrum receiver erin gedoopt (behalve de aansluitingen natuurlijk). Het krimpt tijdens het drogen, zodat het een strak taai jasje wordt. Voordeel: die fragiele antennedraadjes buigen nu ook minder, zodat de soldeeraansluitingen minder belast worden bij werkzaamheden.

Condens zal wel meevallen. Kijk je moet de receiver zo niet onder water hangen, maar het gaat erom dat een willekeurig waterdruppeltje niet gelijk tussen de pootjes van IC's vallen met alle gevolgen van dien.

Voor de rest hang ik het principe aan van: hou het water zoveel mogelijk buiten. Dat is makkelijk gezegd met een gesloten romp zoals in de Polaris ;).

Maar bij mijn nieuwe kist zullen de ESC's ook blootgesteld zijn aan de buitenlucht. Dan ga ik ze eerst goed uitdrogen binnen op de verwarming, en dan inderdaad de uiteinden van de krimpkous dichtkwasten met dat zwarte spul. De koeling is niet afhankelijk van dat beetje lucht wat daardoor gaat, want er is niet echt een doorgang.

Plastidip ook verkrijgbaar bij www.4rc.nl in Doetinchem zie ik nu net. Sinds kort volgens mij. Hoef je ook niet een grotere plastidip bestelling te doen, en kan je gelijk even in de shop rondneuzen ;) .

Back