Electronica graupner sydney star

Zou gewoon een paar dummies maken. Buizen met een rooster ervoor. Gr. Klaas.
 
Volgens mij had de Sydney Star twee zij-thrusters in de romp.
Niet zozeer als boegschroef, maar meer om het schip dwarsuit richting een container-terminal te stuwen.
Maar proefondervindelijk bleek dat die thrusters te licht waren uitgevoerd; bij wind-tegen had het schip alsnog sleepboothulp nodig.
Een maatje van mij heeft het model bebouwd, mét thrusters (boegschroeven van Raboesch); Ook in het model hadden ze weinig nut. Tegen de wind in kon hij het schip niet naar de kant krijgen.
Met de ene thruster naar links draaiend en de ander naar rechts kon het schip wél vlot stilliggend wenden. Maar ja... of dat nou zoveel meerwaarde geeft...
 
Zoals eerder vermeld heb ik de Sydney Star ook eens gebouwd en nog steeds in mijn bezit.

Ik ga de uitspraken over wel of niet van nut zijnde (zij) thrusters niet tegenspreken of bekritiseren, maar ben - ondanks de extra kosten hiervoor - blij dat ik deze (van Raboesch) destijds bij mij wel ingebouwd heb (ze zijn zoals Roel al aangaf, voor het inparkeren in een volle containerhaven).
Voor mij hoorde dit gewoon bij dit schip.

Het is een schaal 1:200 bouwpakket met een - door de containers - hoge opbouw en dat zorgt in mijn ogen voor de (zij)windgevoeligheid, ik weet ze zo even niet, maar misschien zijn er (om)rekenformules om een windvergelijking tussen de 1:1 en de 1:200 (of de meer voorkomende 1:50 / 1: 25) schaal, waarbij ook de verhouding van golfhoogtes in meegenomen worden, te maken.
Zo'n vuistregel of formule zal er ongetwijfeld wel ergens zijn en ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe dit scheepje en zijn vormen van voort- (of zij) stuwingen er dan uit zou komen.

Ik heb inmiddels aardig wat (vaarklare) scheepjes hier op de plank staan en kan ze nooit allemaal gelijk mee naar de waterkant nemen, maar bij mij is de Sydney Star een leuk scheepje om mee naar een vaardemo met vaarbak te nemen en daar gebruik ik haar dan ook het meeste voor.
Het is mijn enige scheepje in de schaal 1:200 en nee, ik zal niet snel nog een scheepje op deze kleine schaal bouwen.

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
Inmiddels heb ik 1 thruster ingebouwd van raboesch. Ik zal alleen de voorzijde gebruiken als dat nodig is.
Het nut ervan ja of nee zien we dan wel weer.

Het wachten is nog op diverse electronica wel vandaag de bodem in de verf gezet

Morgen weer een dag.. 1:200 is erg priegelen in ieder geval
IMG-20200411-WA0032.jpeg
IMG_20200411_184147.jpeg


Sent from my VOG-L29 using Modelbouwforum.nl mobile app
 
Ik heb het model pas aangeschaft
Ook ik vind de boegschroef te ver naar achteren zitten
Zou ik dat kunnen veranderen
Mijn model heb ik over genomen
 
I
Ook ik vind de boegschroef te ver naar achteren zitten
Zou ik dat kunnen veranderen

Tja, alles kan natuurlijk...
Zet de zaag in de koker van de boegschroef en haal 'm er uit.
Lijm een ABS plaat achter beide gaten (stuur- en bakboord) en vul het verschil in hoogte op met 2C-lijm.
Maak een nieuwe koker voor de boegschroef, boor de gaten in je romp op de plaats die je hebben wil en lijm 'm er in. Afwerken met 2C-lijm, opnieuw verven en klaar.
Maar of het er allemaal mooier van wordt...:weetnie:
 
Zelf heb ik al jaren plezier van Kombi Power van Bison. Gebruik het ook om kleine putjes of spleetjes te plamuren. Gr. Klaas.
 
Back
Top