Electronica schema vraag

modelbouwers,

Aangezien bij modelbouw veel met ledjes wordt gewerkt leek het mij logisch om hier mijn vraag te stellen..
Ik ben een leek op het gebied van elektronica en hoe de verbindingen het beste werken.

nu wil ik een gewone e14 lamp op 220v hiervoor heb ik de fitting en draad al klaar maar nu wil via dezelfde stekker twee ledjes van 12v er tussen zetten zonder dat deze doorbranden.. kan iemand mij uitleggen welke weerstanden of andere componenten ik nodig heb om dit te maken? Waarschijnlijk heel simpel, maar de informatie hiervoor voor mij niet te vinden. zie de bijgevoegde simpele tekening voor wat ik bedoel!

bedankt!
 

Bijlagen

  • Screenshot 2020-10-29 at 20.30.52.png
    Screenshot 2020-10-29 at 20.30.52.png
    528,4 KB · Weergaven: 1.011
Hallo,
Is inderdaad simpel. Het enige wat je nodig hebt zijn de juiste weerstanden. Deze plaats je in de plus of in de mijn. Daarbij is de lange draad van de Led altijd de plus. De grootte van de weerstanden kun je heel gemakkelijk op zoeken op www. ledtuning.nl. Als je op de site bent even zoeken naar weerstand calculator. Succes.
 
Niet aan beginnen! Zeker niet als je zoals je zelf zegt een leek bent, leds zijn niet geschikt om zonder meer op 220V (230V) aan te sluiten, ook niet met een voorschakelweerstand. 220V is ronduit gevaarlijk!

Als je het dan persé wilt, koop dan een led-driver die daarvoor bedoeld is.
 
Let op je werkt met de netspanning!!!! De stroom die er kan gaan lopen is zeer hoog en kan absoluut dodelijk zijn. Wanneer de zaak is aangesloten moet je er altijd maar dan ook echt altijd van af blijven!!!!!
Daarom raad ik je ten sterkste af het op deze manier te doen, het is te gevaarlijk en er komt best het één en ander bij kijken als je niet precies weet waar je mee bezig bent. Denk aan je zelf en de mensen om je heen!!!

De meest simpele, waarschijnlijk ook de goedkoopste en zeker de veiligste oplossing is een kleine 5V USB adapter te kopen, b.v. DEZE, die je parallel aan de grote lamp aansluit. De 5V uitgang daarvan gebruik je om de led(jes) op te laten lichten. Je hebt dan een veel lagere en kleinere weerstand nodig die ook nog eens koud blijft. De zaak is dan ook aanraakveilig.

Ledjes werken niet met een bepaalde spanning maar met een bepaalde stroom die er doorheen mag lopen. Iedereen die beweert dat er 12V ledjes bestaan weet niet waar hij/zij over praat. Je moet met behulp van een weerstand of een paar weerstanden zorgen dat de stroom door de led binnen de veilige grenzen blijft. Als een site of een winkel 12V ledjes verkoopt zit er altijd een weerstand bij of al aan gesoldeerd.
Als je zelf de weerstand wilt uitrekenen kan dat natuurlijk ook, het is best simpel.

Ledjes zijn diodes. Een diode is een soort ventiel, de stroom kan er maar in één richting door stromen. In de andere richting wordt die stroom tegen gehouden. Een ventiel gaat pas open wanneer je er voldoende druk op zet. Voor een led geldt precies het zelfde, je moet er een bepaalde minimale spanning op zetten voordat hij "open" gaat en er stroom door gaat lopen. Een led geeft licht wanneer er (een heel klein beetje) stroom doorheen loopt. Wanneer de led (de diode dus) "open" gaat zal er stroom gaan lopen maar je moet er wel voor zorgen dat die stroom niet te hoog kan worden anders is de led zo kapot. Die stroom door de led is afhankelijk van de led maar voor de meeste "normale" led's is dat ongeveer 20mA (dat is 0,02A).
De spanning waarbij een led "open" gaat is afhankelijk van de kleur een spanning ergens tussen de 1,8V en 3,6V. Bij gebruik van een USB adapter heb je 5V, wanneer je dat rechtstreeks op een led aansluit zie je alleen een heel korte flits soms een rookwolkje en je led is voorgoed kapot. Er is dus een weerstand nodig om de stroom binnen de grenzen van de led te houden.
De waarde van die weerstand reken je als volgt uit:
(De voedingsspanning - (min) de led doorlaatspanning) / (delen door) de stroom door de led. De voedingsspanning is 5V, de doorlaatspanning voor een groene led is 2V en de stroom door de led is 0,02A.
Dat is dus (5V - 2V) / 0,02 = 150 Ohm.
Voor led's met andere kleuren, dus andere doorlaatspanningen zal de weerstand anders zijn. Een rode led is ongeveer 1,8V. Een oranje led ongeveer 2,1V. Wit en blauw kan verschillende spanning zijn, er zijn versies die 3,2V zijn maar ook versies die 3,6V zijn. Je zal naar de gegevens van de fabrikant moeten kijken wat de led's zijn die jij hebt.
Succes.
 
Bedankt voor de snelle reacties,

De lamp in kwestie is een LED-lamp 2,7 W E14.

https://www.conrad.nl/p/segula-led-lamp-energielabel-a-a-e-e14-staaf-2…

Om problemen te voorkomen zou ik de ledjes zou ik misschien kunnen vervangen voor 230v blauwe signaal leds?, dit maakt voor het resultaat niet uit aangezien ze verborgen zitten. Het zou dan om deze gaan:

https://www.conrad.nl/p/apem-led-signaallamp-blauw-230-vac-qs103xxb220…

De ledjes zou ik graag halverwege af willen splitsen van de hoofddraad (+-) die normaal naar de E14 lamp gaat.Die afsplitsing mag in serie, maar ook los van elkaar aangezien er tussen de twee leds 10cm ruimte zit. dit kan doormiddel van een kroonsteentje.

Bedankt!
 
Dit is dan in ieder geval een veiligere optie, volgens de specificaties zijn deze leds geschikt om direct aan de 230V wisselspanning aan te sluiten, zonder verdere (uitwendige) voorschakelweerstanden.
Het stroomverbruik dat Conrad aangeeft komt niet overeen met de specificaties van de fabrikant, 20 mA vs. 3 mA, maar dat is in dit geval onbelangrijk. Alleen verwacht ik geen grote helderheid.
Niet in serie zetten, gewoon allebei apart van de voeding aftakken. En gezien ze op een 50 Hz wisselspanning aangesloten worden, verwacht ik dat ze alleen gedurende een halve periode oplichten, en dat je ze misschien kan zien knipperen.
Nog maar een keer: 230V is levensgevaarlijk, zorg dat je alles degelijk aansluit, en dat alle spanningvoerende delen onbereikbaar zijn vóórdat je de spanning aanzet.
 
Het lijkt me geen slim idee om het hele spul in serie te gaan zetten. Indien je dat gaat doen dan zouden alle drie "lampen" even zwaar moeten zijn. Anders brandt de ene wel en de andere(n) niet, of bijna niet.
Parallel gaat het met die 220 Volt ledjes wel werken. Gr. Klaas.
 
Hallo,
Is inderdaad simpel. Het enige wat je nodig hebt zijn de juiste weerstanden. Deze plaats je in de plus of in de mijn. Daarbij is de lange draad van de Led altijd de plus. De grootte van de weerstanden kun je heel gemakkelijk op zoeken op www. ledtuning.nl. Als je op de site bent even zoeken naar weerstand calculator. Succes.

Dat werkt niet, zelfs al zet je er enkele mega ohm leds tussen.
Je hebt een schakeling met diode, condensator en weerstand nodig.
Ik heb even wat getekend.
Dit werkt.

CIMG4331.JPG
 
Er is dus een weerstand nodig om de stroom binnen de grenzen van de led te houden.
De waarde van die weerstand reken je als volgt uit:
(De voedingsspanning - (min) de led doorlaatspanning) / (delen door) de stroom door de led. De voedingsspanning is 5V, de doorlaatspanning voor een groene led is 2V en de stroom door de led is 0,02A.
Dat is dus (5V - 2V) / 0,02 = 150 Ohm.
Voor led's met andere kleuren, dus andere doorlaatspanningen zal de weerstand anders zijn. Een rode led is ongeveer 1,8V. Een oranje led ongeveer 2,1V. Wit en blauw kan verschillende spanning zijn, er zijn versies die 3,2V zijn maar ook versies die 3,6V zijn. Je zal naar de gegevens van de fabrikant moeten kijken wat de led's zijn die jij hebt.
Ja en als de weerstand bedoeld is in een 230V circuit, dan speelt er nog iets mee in de vorm van overslagspanning.
Er van uitgaande dat de led spanning 3.2V moet zijn en dat de maximale toegelaten stroom 20mA mag zijn.
Dan is de rekensom, de spanningsval over de weerstand, 230-3.2=227V
De weerstand uitrekenen, spanning gedeeld door stroom in Ampère 227 / 0.02 = 11350 Ohm
Rekening houdend met de overslagspanning van een (gewone) weerstand 100V
Kom ik uit op 3 weerstanden in serie van elk is het 11350 / 3 wat ongeveer overeenkomt met 3k8 (E12 reeks)
Met een vermogen van 1,5 Watt.
Immers 227 / 3 = ongeveer 75V en de stroom is 0.02A
Vermogen reken je uit door spanning x stroom = ongeveer 1.5 Watt

Wat in het kant en klare lampje zit is een laag stoomverbruikende led, die ook minder licht geeft.
En de voorschakelweerstand is van het type geschikte voor een hogere spanning.

Om problemen te voorkomen zou ik de ledjes zou ik misschien kunnen vervangen voor 230v blauwe signaal leds?, dit maakt voor het resultaat niet uit aangezien ze verborgen zitten. Het zou dan om deze gaan:
Er kan pas een zinnig antwoord gegeven worden op de vraagstelling, als bekend is in welke toepassing het gebruikt wordt.

Gewoon een ledje geschikt voor 230 V op de voedingskabel aansluiten, is niet direct vragen om moeilijkheden.
Naast dat de bekabeling met kroonsteentjes absoluut aanrakings-veiling moet zijn.
Dus dat je nergens met de vingers aan metalen (elektrisch geleidende) onderdelen kunt komen.

Kun je je ook afvragen, wat gaat er als eerste stuk, als er kortsluiting ontstaat in het ledje met de tamelijk dunne draadjes.
Klapt de zekering / automaat in de meterkast er uit, of fikt het draadje naar het ledje er uit?

Dus, naast gevaar op elektrocutie is er ook enig brandgevaar.
De Led lampjes van 230V worden wel gebruikt in de elektronica, maar meer als indicatie ledjes om te kunnen zien of een apparaat aan staat.
Een elektrisch apparaat met zo'n indicatie heeft zelf een beveiliging aan boord, mocht er iets stuk gaan in het apparaat, waardoor het apparaat uitschakelt (bij b.v. kortsluiging) en niet de stoom in huis uit gaat.

In de modelbouw wordt gebruik gemaakt van zwakstroom, dat is een veilige lage spanning.
Je vraagstelling zit in de categorie sterkstroom, een gevaarlijke hoge spanning.
Dan spelen er bij de elektronica meer dingen mee dan een eenvoudig rekensommetje van U = I x R.

Succes.
 
Ik kan je uit ervaring vertellen dat een ledje met een enorme voorschakelweerstand niet werkt.
Zelfs niet als je de berekende waarde van de voorschakelweerstand verdubbeld.
Het ledje fikt gewoon door.
Ik heb bovenstaand circuitje gemaakt voor de trapverlichting in het complex waar ik woonde.
Het ledje zit in de drukknop gebouwd, het schakelingetje in de schakelaar.
Het draait nu op 3 verdiepingen al ruim een jaar, 24 uur per dag.
Dus dit werkt prima.


En hobbyist.. je praat over sterkstroom, dat bestaat niet.
Wel krachtstroom.
En waar wij in modelbouw mee zitten te spelen is laagspanning en vreemd genoeg is 230 Volt dat ook, laagspanning loopt tot 1000 Volt.

GJ
 
Ik heb even wat getekend.
Dit werkt.
Ja voor jouw is dit leesbaar, voor mij ook.
Alleen ehm, de vraagsteller weet alleen dat je met een kroonsteentje draadjes aan elkaar kunt maken.

Pas als de toepassing bekend is, van waar zitten de led lampjes en wat is hun functie.
Of eigenlijk het complete plaatje van waar is het voor nodig en hoe wordt het gemonteerd.
Dan pas is er een zinnig antwoord te geven qua materiaal keus.

Voor je het weet moeten de ledlampjes ook nog een isolatie klasse hebben voor vocht en stof of zo.
 
En hobbyist.. je praat over sterkstroom, dat bestaat niet.
Wel krachtstroom.
Als voor jou krachtstroom bestaat, dan zitten we daar al vast op dezelfde golflengte.
En waar wij in modelbouw mee zitten te spelen is laagspanning en vreemd genoeg is 230 Volt dat ook, laagspanning loopt tot 1000 Volt.
De termen zwakstroom, sterkstroom en krachtstroom, zijn niet echt vastgelegd.
Tot 50V spreken we over zwakstroom, 230V is sterkstroom en 400V is krachtstroom (3fase)

De andere terminologie;
Laagspanning dat is genormaliseerd, gaat van 0 tot 1000V wisselspanning en van 0 tot 1500V gelijkspanning.

Om het plaatje compleet te maken.
Maar waar we in de modelbouw niet mee te maken hebben.
Op wat bliksemflitsen na.
De middenspanning, die is niet genormaliseerd.
In de praktijk wordt hier mee bedoel de spanning tussen de 1000 wissel of 1500 gelijk tot 25kV.

Hoogspanning die is wel genormaliseerd.
Dat zijn alle gelijk en wisselspanningen tussen de 25kV en 220kV.

En dan is er nog Ultrahoogspanning.
Dat is het net van 380kV.

Bij ons modelvliegveld noem ik dat de hoge afrastering.:D

Zelfs niet als je de berekende waarde van de voorschakelweerstand verdubbeld.
Het ledje fikt gewoon door.
Daar heb je helemaal gelijk in, dat ligt niet aan de weerstand maar aan de wisselspanning.
De sperspanning van een ledje is nogal beperkt.
En geleiding, als een ledje licht geeft, loopt er b.v. 20mA, in sper kan dit zomaar maar 100uA zijn.
Daar staat dan gewoon keihard 230V op het ledje en dat gaat stuk.

Daar moet dus in sper een diode overheen.
Zoals het in jouw schema staat.
De rest van de elektronica weerstand en condensator is ook nodig.
Om o.a. de diode heel te houden.
De condensator wordt min of meer gebruikt als een soort van serieweerstand.
 
Laatst bewerkt:
Voor mij bestaat krachtstroom niet maar voor de gemiddelde persoon wel.
Op het werk was het altijd 3 fasen, nooit de term krachtstroom, hoewel er wel echt krachtige stromen liepen, de grootste UPS kon 900 kVA leveren, dus dan loopt er wel wat stroom bji 400 Volt.
En we spraken altijd over spanningen, zelf was ik ook verbaasd toen ik eens bij Essent was dat die 800 Volt laagspanning noemde, maar volgens de regels is dat zo.
En hoogspanning vind ik gewoon eng, ik mocht daar ooit eens het hoogspanningsveld oplopen (150 kV), alles trilt dan, je voelt de spanning gewoon.
Er werd ook aangeraden horloge af te doen want die schijnt gewoon stuk te gaan door het magnetisme.
Doodeng.

GJ
 
Ja en als de weerstand bedoeld is in een 230V circuit, dan speelt er nog iets mee in de vorm van overslagspanning.
Er van uitgaande dat de led spanning 3.2V moet zijn en dat de maximale toegelaten stroom 20mA mag zijn.
Dan is de rekensom, de spanningsval over de weerstand, 230-3.2=227V
De weerstand uitrekenen, spanning gedeeld door stroom in Ampère 227 / 0.02 = 11350 Ohm
Rekening houdend met de overslagspanning van een (gewone) weerstand 100V
Kom ik uit op 3 weerstanden in serie van elk is het 11350 / 3 wat ongeveer overeenkomt met 3k8 (E12 reeks)
Met een vermogen van 1,5 Watt.
Immers 227 / 3 = ongeveer 75V en de stroom is 0.02A
Vermogen reken je uit door spanning x stroom = ongeveer 1.5 Watt.
Je maakt hier twee foutjes Hobbyist en die foutjes zullen de led met een flits doen opblazen. ;)
De eerste fout is dat je van 230V uit gaat. Dat is de RMS waarde, de piekspanning is 339V en dat is de spanning waar je bij de berekening van uit moet gaan. De weerstandswaarde wordt dan ongeveer 17kOhm! Het vermogen is ook duidelijk meer namelijk ongeveer 7Watt. Best wel veel.
De tweede fout is dat een led een diode is waarvan de maximale tegengestelde spanning maar ongeveer 5V, misschien 7V is. In dit geval wordt die spanning bijna 340V. Die diode zal direct doorklappen en nooit meer licht geven.

De schakeling van GJ zal veel beter werken maar je moet wel zorgen voor een heel goede condensator. Die condensator moet ook nog eens minimaal die 340V kunnen weerstaan dus zal je een 400V type moeten gebruiken. Denk er aan dat die condensator ook vermogen zal dissiperen. Het is niet veel maar het kan de condensator wel opwarmen. Die warmte moet weg kunnen anders gaat de condensator snel achteruit en kapot.
De extra diode (1N4004) is nodig om te zorgen dat de tegengestelde spanning over de led niet te hoog wordt. Het enige nadeel van deze schakeling is dat de led slechts gedurende één halve periode van de wisselspanning licht geeft. Hij zal dus knipperen met een frequentie van 50Hz (50 keer per seconde).
Een betere oplossing kan zijn om een tweede led antiparallel te schakelen. Zo blijft de tegengestelde spanning ook voldoende laag en zal de ene led gedurende de positieve helft van de wisselspanning oplichten en de andere gedurende de negatieve helft. Je hebt twee keer zo veel licht en de knipper frequentie zal 100Hz worden wat minder zichtbaar zal zijn.
 
Ik vind dat 50 Hz geknipper wel wat hebben.
Ik had blauwe ledjes in de schakelaars gemaakt en als je dan 's nachts in het donker het trappenhuis inloopt valt je ook er meteen op.
Beetje zoals vroeger, de neonlampjes, die flikkerden ook een beetje.
Wat betreft warmte, daarom schreef ik ook keramisch, die kan zijn warmte goed kwijt en gaat niet stuk.

GJ
 
Je maakt hier twee foutjes Hobbyist en die foutjes zullen de led met een flits doen opblazen. ;)
De eerste fout is dat je van 230V uit gaat. Dat is de RMS waarde, de piekspanning is 339V en dat is de spanning waar je bij de berekening van uit moet gaan.
Nee.
Die piekspanning is alleen van toepassing als de wisselspanning vooraf gelijk gericht wordt met een brug gelijkrichter en met afvlak elco is voorzien.
In al die andere gevallen is het een wisselende spanning en variërende stroom die door de led gaat.
Ja en een led mag echt wel wat meer stroom hebben dan de maximale nominale IF (forward) maar dan gedurende korte tijd, voor dat tie stuk gaat.

De extra diode (1N4004) is nodig om te zorgen dat de tegengestelde spanning over de led niet te hoog wordt.
Ook, er moet ook lading in de condensator komen bij een negatieve halve periode.
De weerstand in het schema van GJ is er om de condensator laadstroom te beperken.
In het slechtste geval loopt er even 230mA en ja om dit uit te rekenen moet ik wel even de piekspanning ter hand nemen.
Die stroom loopt er maar een fractie van een seconde en eigenlijk ook maar op het moment van het inschakelen.

De Z impedantie van de condensator is zo'n 15k met de 1k in serie om de laadstroom voor de condensator te begrenzen, en die nu in serie staat met de condensator en de LED.
Wordt de totale voorschakelweerstand van de LED 16k

voor de led. wordt het in totaliteit, een voorschakelweerstand van 16k
Gedurende een halve sinus periode loopt daar gemiddeld 15mA door de LED.
En de andere helft van de sinus, loopt geen stroom door de LED.
Dus dan is de gemiddelde LED stroom 7.5mA.

Zo simpel is het.
 
Je kunt over dat schema wel gaan discuseren en dat er nog de moeite voor genomen is om hem te tekenen en een snapshot van te maken want als je even google op "220v led diagram" vliengen de schema's om je oren als ook dat schema.
 
Ja en wij discuseieren daar graag over.
Ik vraag het maar, mag je hier op het forum niet ergens over discuseieren als er ergens anders op het internet ook iets van is te vinden?
 
Om een beeld te krijgen, in de bijlage een foto van een voorbeeld. Het gaat om een metalen sculptuur van een robot, waarin ik een lamp gebruik en dus twee ledjes wil gebruiken om de "oogjes" te verlichten. Om twee stekkers te vermijden of de ledjes op batterijen te laten werken wil ik deze dus aansluiten op de lamp/stekker. Aangezien het hier om een metalen sculptuur gaat moet inderdaad alles goed geïsoleerd worden. Een lamp in een sculptuur plaatsen heb ik al vaker gedaan, maar nog nooit gecombineerd met ledjes.
 

Bijlagen

  • Screenshot 2020-10-30 at 21.15.46.png
    Screenshot 2020-10-30 at 21.15.46.png
    699,8 KB · Weergaven: 169
Back
Top