Electronica schema vraag

Nog even over de voorschakelweerstand.
Ik heb er een voorschakelweerstand voor van 100K, flits, ledje dood.
Toen 200K, weer flits.
Toen ben ik gaan denken en zoeken en kwam ik op het getekende schema uit.

Dan naar de robot.
In dit geval zou ik voordat het de robot ingaat de spanning verlagen.
Een metalen sculptuur en daar met netspanning ingaan... nee, zou ik liever niet doen.
Dan zou ik naar 12 Volt of lager gaan en dan wel met voorschakelweerstandjes gaan.
Even uit het hoofd, bij 12 Volt zet je er een 1K weerstandje voor en dan is het prima.

GJ

Voordat je het idee hebt dat ik als mod praatte, nee!
Dat kan of kon ik aan het berichtje niet lezen.
Dat was mijn mening en eerlijk, het net staat er vol mee en ik denk dat je met dergelijke schakelingetjes ook kant-en-klare modules kunt vinden.
De vraagstelling van de topic starter heeft het over een waarschijnlijk indicatie lampje/ledje in een voedingslijn van 230V waar al een grote ledlamp aan vast zit.
Met een elektrotechnisch niveau wat beperkt is tot het vast draaien van een kroonsteentje.

Modelbouw en lampjes is vaak een ledje, maar niet in deze configuratie direct live aan de hete 230V.
Een trafo/voeding er tussen meubelen, prima maar dan eerder dit soort.
https://www.conrad.nl/p/mean-well-rs-15-5-acdc-inbouwnetvoeding-gesloten-3-a-15-w-5-vdc-1297280
Of de iets aanraak veiligere variant.
https://www.conrad.nl/p/mean-well-mdr-20-5-din-rail-netvoeding-5-vdc-3-a-15-w-1-x-1297357

Om een beeld te krijgen, in de bijlage een foto van een voorbeeld. Het gaat om een metalen sculptuur van een robot, waarin ik een lamp gebruik en dus twee ledjes wil gebruiken om de "oogjes" te verlichten.
Oh dan moet dat dubbel geïsoleerd worden, zo dat bij een elektrisch defect het metalen dingetje niet onder spanning kan komen te staan.
Ik ga er vanuit de de kabel naar de grote lamp een ronde kabel is met 2 aders er in en dat de fitting van kunststof is?
De draadjes naar de ledlampjes moeten extra geïsoleerd worden, dat kan met een krimpkous zonder hem te krimpen.
Een geïsoleerde huls er om heen.

Als kroonsteentje, zou ik dit gebruiken.
2 van deze blokjes.
https://www.conrad.nl/p/wago-222-la...m-aantal-polen-3-15-stuks-grijs-oranje-730187

En dat in een klein doosje van kunststof, zo dat het ook weer dubbel geïsoleerd is t.o.v. van het metalen object.

Bijlagen

• Screenshot 2020-10-31 at 09.35.23.png
    Screenshot 2020-10-31 at 09.35.23.png
    266,3 KB · Weergaven: 126
Inderdaad met een kleine 12V voeding zal het werken maar dat schreef ik ook al, ik ging alleen uit van een kleine 5V USB adapter omdat die veel goedkoper en overal verkrijgbaar zijn. Je moet dan wel "gewone" led's gebruiken en daar de juiste weerstand voor uitrekenen en gebruiken.
Een ander punt is dat je "12V led's" gebruikt in de tekening.
Kijk even goed of de led's die je hebt werkelijk rechtstreeks op 12V aangesloten mogen worden. Wanneer je inderdaad ledjes gebruikt die rechtstreeks op 12V aangesloten kunnen worden heb je geen serieweerstand nodig en moet je de led's niet in serie schakelen zoals je nu getekend hebt.
In de behuizing van die "12V" led zit al de juiste serieweerstand en als je twee ledjes in serie zet zal elke led maar ongeveer 6V krijgen. De led's zullen dan duidelijk minder licht geven.
Wanneer je de led's rechtstreeks op de 12V voeding aansluit zal elke led 12V krijgen en zal de stroom door de led's de juiste waarde zijn. De led's geven dan de opgegeven hoeveelheid licht. Geven ze te veel licht ("branden" ze te fel) dan kan je de spanning verlagen door de led's in serie te zetten. Je kan ook een extra serieweerstand gebruiken om de stroom lager te maken.

oke bedankt! Wat als ik een 5v adapter zou gebruiken, hoe sluit ik dan de 230v lamp hierop aan? aangezien de meeste adapters vaak aan de stekker zitten.

Je moet de 230V lamp niet op de 12V adapter aansluiten maar precies het omgekeerde. Je sluit de 12V adapter aan op de 230V lamp, of tenminste op de zelfde 230V aansluiting. De contrastekker die Hobbyist aan geeft kan je daar prima voor gebruiken. Je sluit een extra draad aan op de lamphouder met aan het einde de aangegeven contrastekker. In die contrastekker steek je de USB voeding en alles zou moeten werken.

Back