Electronica

Discussie in 'F5J' gestart door trebor siuhyn, 19 dec 2011.

  1. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.966
    Locatie:
    Eibergen
    Zoals jullie wel bekend is een verplichting bij de F5J een hoogtemeter en een motor timer of beide in een.
    De FAI is nog druk doende de exacte regels omtrent deze hulpmiddelen en goed gekeurde modellen aan te wijzen.

    Ik kreeg van Unilog het bericht dat Unilog is druk doende om zijn software te her schrijven zodat de unilog 2 ook geschikt wordt voor de F5J

    Daarnaast heeft soaring circuits ook wat van zich laten horen en kreeg ik de CAM binnen.
    De CAM ofwel Competition Altimeter for Models is er in twee uitvoeringen.
    Hij is verkrijgbaar in de standaard 100m/150m/200m versie, en een 50m/100m/200m versie
    De CAM plaats je simpel tussen je ESC en ontvanger na de ingestelde parameters (200 meter of 30 sec ) zal de motor vanzelf uitgaan. De CAM is echter alleen een motor switch en geen hoogte meter want hij is niet uitleesbaar daarvoor
    zul je de RAM 3 van hun moeten gebruiken.

    hier enkele foto's

    [​IMG]

    [​IMG]

    De CAM zal ik een dezer dagen gaan testen kijken hoe hij werkt
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.739
    Robert,

    Is het de bedoeling dat wij zo'n meter zelf aan moeten schaffen? (wordt het een eis voordat je aan een wedstrijd mee wil doen?)
     
  3. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.966
    Locatie:
    Eibergen
    Volgens de eis van de FAI moet elke deelnemer zelf voor de loggers en switches zorgen. Echter wij begrijpen dat dit weer een drempel is en daarom zijn wij druk doende om een financieel potje te vinden voor de loggers, dan kunnen we die tijdens de wedstrijden uit lenen. Dus mocht iemand sponsors weten :rolleyes:.

    Ik van een toezegging gekregen dat bij een groeps inkoop een leuke korting bedongen kon worden. Maar met de Unilog valt ook wel wat te regelen.
    Het grootste probleem is de FAI dat die nog niet met goed gekeurde type's is gekomen.
    We zouden wel graag een eenheid in de loggers zien zodat de organisatie ze makkelijk kan uitlezen.
     
  4. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.890
    Locatie:
    Zierikzee
    Als het om een aantal switches gaat om in te kopen hou ik mij aanbevolen.
    Alleen kan ik nergens terug vinden of een switch is toegestaan.
     
  5. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.567
    Locatie:
    Gelderland
    De toegestane apparaten moeten de motor na uiterlijk 30 sec na de start uitschakelen en de starthoogte weergeven (meestal via een display). Apparaten die de motor op een bepaalde hoogte uitschakelen mogen dus niet.
    Maar laat nou net een stukje charme van de klasse zijn dat de deelnemers zelf moeten schatten/bepalen hoe hoog ze de motor uitzetten.
     
  6. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.890
    Locatie:
    Zierikzee
     
  7. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.966
    Locatie:
    Eibergen
    Johan het is toegestaan een motor switch te gebruiken mits hij is goedgekeurd door de FAI. Er is wel de voorwaarde aan de apparatuur gesteld dat deze makkelijk toegankelijk moet zijn voor de wedstrijd organisatie.


    Wat wel verboden is dat er geen directe verbinding via telemetrie met het model mag zijn.
     
  8. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.567
    Locatie:
    Gelderland
    Ben 't niet helemaal met je eens. In de documenten wordt alleen maar gesteld:
    j) Each model shall be fitted with an approved device, which records the maximum altitude reached between the time that the model leaves the competitor or his helper hand and 10 seconds after the motor is stopped.The device must also stop the motor 30 seconds after it is started at launch, if not already stopped within this time limit by the competitor. The devise must not allow the motor to be restarted during flight

    Nergens wordt iets genoemd over dat afschakelen op hoogte is toegestaan, alleen maar de 30sec motorloop en de hoogte logging. Is het dan wel of niet toegestaan dat is de vraag. Volgens mij eigenlijk niet.

    Maar goed. Het is bijna 2012 dus dan worden de stukken op de FAI site gepublliceerd en ik ga er van uit dat de lijst met toegestane apparaten dan ook bekend is. In ieder geval zal het vast ruim voor de 1e wedstrijd bekend zijn.
     
    Laatst bewerkt: 19 dec 2011
  9. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.966
    Locatie:
    Eibergen
    maar er staat ook nergens dat het niet mag dus bij mijn weten is alles waar niet van vermeld staat dat het niet mag mag.
    Maar bij de CAM kun je kiezen uit beide, ik heb hem net getest en hij stopt na 30 seconden of wat je instelde.
     
  10. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.567
    Locatie:
    Gelderland
    Voor de CAM is het wel duidelijk, die logt niet dus dan kun je geen starthoogte bepalen.
     
  11. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.966
    Locatie:
    Eibergen
    Maar in de CAM zit wel een hoogte meter want je kunt hem eventueel ook op hoogte laten stoppen.
    Ik denk echter dat de CAM niet interessant is omdat je de hoogte niet kunt uit lezen dus weer een extra logger nodig hebt. Maar volgens mij kan de unilog met de nieuwe software ook op beide items uitschakelen.
     
  12. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.567
    Locatie:
    Gelderland
    Mijn persoonlijke mening is dat als de Unilog2 op de lijst staat dat dit voor de meeste vliegers de meest interessante optie is. Waarom, het is niet een puur wedstrijdgericht apparaat en je kunt er ook als "normale" elektrovlieger veel mee doen.
    Maar het is nog even wachten op de publicatie.
     
  13. JdeRooij

    JdeRooij

    Lid geworden:
    25 aug 2011
    Berichten:
    745
    Locatie:
    Aarau Rohr, Zwitserland
    De Unilog 2 zou ik ook als het beste zien omdat ik dat "dingetje" ook voor andere doeleinden kan gebruiken.

    Groetjes,

    Jordy
     
  14. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    In de reglementen staat denk ik duidelijk dat een switch die de hoogte beperkt niet is toegestaan:
    5.5.10.1.1. Definition of a Radio Controlled Glider with Electric Motor
    A model aircraft which is equipped with an electric motor, as a launching device, and in which lift is generated
    by aerodynamic forces acting on surfaces which remain fixed (except control surfaces). Model aircraft with
    variable geometry or area must comply with the specification when the surfaces are in maximum and minimum
    extended mode. The model aircraft must be controlled by the competitor on the ground using radio control.


    De enige die de hoogte mag regelen is dus de piloot. Er staat nergens dat je niet hoger mag gaan dan 200 meter, enkel dat je boven de 200 meter meer punten inlevert. Oftwel je starthoogte is een (heel) belangrijk onderdeel van je score en die mag je niet door een stukje elektronica laten bepalen. Overigens is het meestal helemaal niet slim om naar 200 meter te stijgen; hoe lager hoe beter. Dus je hebt er ook nog eens niks aan :)
    Voor de motorloop ligt het anders; die mag niet meer dan 30 seconden zijn dus een switch die dat verhindert is legaal.
     
  15. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.966
    Locatie:
    Eibergen
    ja maar lezen is wel heel moeilijk de CAM kun je namelijk zowel laten activeren op hoogte als op tijd dus hij is niet illegaal. Bovendien staat er niet dat je NIET op hoogte mag uitschakelen er staat The model aircraft must be controlled by the competitor on the ground using radio control. dus zoals jij het uit legt mag een switch op tijd ook niet.

    Maar om die regel gaat het ook niet het gaat om deze regel;
    er staat dat de motor maximaal 30 seconden mag lopen en dat het apparaat de motor na 30 seconden moet stoppen als de deelnemer hem zelf al niet heeft laten stoppen. Er staat nergens dat het apperaat niet op hoogte mag stoppen.

    Lees je de gebruiksaanwijzing en de omschrijving van de CAM dan staat daarin dat je hem op hoogte kunt uitschakelen en op tijd. Het is zelfs mogelijk dat de CAM hem uitschakelt na 30 seconden ondanks dat de hoogte niet bereikt is.
    Dus eigenlijk is de CAM een handigheid om ook de 200 meter grens niet te overschrijden.

    Ik heb hem getest en hij doet het inderdaad op beide manieren en nadeel is dat je voor de hoogte registratie een RAM3 moet plaatsen dus je hebt 2 apparaten nodig.
     
  16. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    pfff maar daar gaat het nou juist om bij F5J. Daar mag je dus geen handigheidjes voor gebruiken.
    Ik kan heel goed lezen.....ik heb de indruk dat je er zelf meer moeite mee hebt :)

    Nog maar een keer:
    Geen enkel apparaatje wat het model bestuurt is toegestaan (zie mijn aangehaalde tekst) behalve iets wat de motorloop beperkt (en dat is genoemd in het stukje van de regels wat jij citeert). Een apparaatje wat de hoogte zonder ingrijpen van de piloot beperkt is niet toegestaan.
     
  17. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Tja de FAI zal zich van mijn mening wel niks aantrekken... maar persoonlijk vind ik het inschatten van die 200 meter niet veel te maken hebben met of je goed kan vliegen, en dus het minst aantrekkelijke van het F5j gebeuren...
     
  18. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.966
    Locatie:
    Eibergen
    Nou Arjan dan mag ik wel niet kunnen lezen maar waar staat het woord hoogte.
    En ik begrijp dat jij vindt dat het bij de F5J draait om het inschatten van de hoogte echter er staat nergens dat je geen hulp middelen mag gebruiken ter ver komen van overschrijding.
     
  19. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Nee, er staat letterlijk dat er niks is toegestaan aan automatische vlucht-beïnvloeding: The model aircraft must be controlled by the competitor on the ground using radio control. Dat sluit uit dat je iets mag gebruiken wat zonder dat "the pilot on the ground" iets doet je toestel bestuurt, bijvoorbeeld de hoogte limiteert. Wat is hier onduidelijk aan dan?

    De enige uitzondering die wordt gemaakt is die van de motorloop:Each model shall be fitted with an approved device, which records the maximum altitude reached between the time that the model leaves the competitor or his helper hand and 10 seconds after the motor is stopped.The device must also stop the motor 30 seconds after it is started at launch,

    @Bart; er zijn ook voorstellen geweest (en wedstrijden gevlogen) met een apparaatje zoals Robert noemt, zodat iedereen op exact dezelfde maximale hoogte start. Dat geeft echter weer heel andere praktische problemen. Wat doe je dan met mensen die met 200 km/uur op 200 meter aankomen en vervolgens weer doorschieten naar 350 meter.....Ook zijn er proeven geweest met energiebeperking (200W minuut meen ik?) maar ook die heeft het niet gehaald.
    Ik snap je bezwaar maar ik heb de regels niet gemaakt.....
     
  20. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Dus een apperaat wat de mag gehaalde hoogte weergeeft na het uitschakel;en van de motor door dit apperaat is dus alleen toegestaan .En deze moet ook uitleesbaar zijn middels stekker/kaart of makkelijk verwijderbaar zijn uit het toestel.
    En welke apperaten zijn hier normaliter gangbaar voor en wat zijn de kosten hiervan ?

    Nu doe ik het nog een vrij simpel zelf .door op mijn dx6i de timer op 9minuut en 30 seconden te zetten . ik bedien dan tegelijkertijd de schakelaar voor de timer en de motor en gooi dan het toestel weg .je krijgt bij de dx6i alleen op de volle minuut een piepje dus na 30 seconden krijg je een piepje en haal ik de schakelaar weer over . na die negen en een halve minuut ,krijg je herhaaldelijk meerder piepjes en weet je dat je dus nog 30 seconden hebt om te landen .Werkt eigenlijk redelijk goed voor het oefenen moet ik zeggen wat ik vandaag geprobeert heb . de hoogte die ik haal in die 30 seconden met dit onstuimige weer (veel knuppelwerk werkt remmend)is grofweg geschat een 170 meter .Maar met die hoogte heb ik vandaag maximaal een 6minuten kunnen halen .
     

Deel Deze Pagina