electronicaprobleem.....

Ik heb een probleem(pje) met mijn boot....
Er zit een 6 V accu in, een Robbe Navy Control 540 vaartregelaar en een vaag merk 6 V motor. Varen gaat prima, zolang ik maar niet het gas vol open gooi. (nou vaart het schip toch niet mooi als hij/zij zo hard gaat, maar dat is bijzaak)
Op het moment dat ik het knuppeltje helemaal naar voren duw, stopt de motor. Dan moet ik weer langzaam het gas er op zetten en dan komt er weer beweging in.
Heeft iemand enig idee wat daar aan te doen is?????

alvast bedankt voor de moeite.

Ronald
Soms zit ook een sleper vast......
zeker als er wier om de schroef gewikkeld zit :cry:
en dan moet je de sloot in :lol:

Ronald,

Mogelijk kan je regelaar de hoge stroom bij volgas niet aan. :( De meeste regelaars hebben een beveiliging die de regelaar beschermd tegen te hoge stromen 8) .
Als je volgas geeft loop de stroom flink op zodat de beveiliging ingrijpt. Je moet de knuppel dan in de stop stand zetten om weer opnieuw te kunnen beginnen.
Hoeveel stroom jou regelaar aankan weet ik niet dat zou je in de handleiding moeten kunnen vinden. Hoeveel stroom je motor trekt kan je meten. Die waarde moet dan duidelijk lager zijn dan wat je regelaar aankan. Als je regelaar bijvoorbeeld 20Amp aankan moet je zorgen dat je motor niet meer dan ongeveer 15 Amp trekt dan heb je wat speling als je vuil in de schroef krijgt en de motor nog meer stroom gaat trekken.

Succes.

Ahoy,
Blijkbaar heeft die 540 reeks kuren. Die snelheidsregelaars kunnen 40 A aan, dus daaraan zal het wel niet liggen (denk ik).
Ikzelf heb een 540 R op 12 V , gekoppelt aan een Hectoperm motor in mijn boot zitten en die vaart nu rapper achteruit dan vooruit.
Heb je al eens geprobeert om die snelheidsregelaar opnieuw af te stellen?

Groeten,

Droopy

Hallo,

Er staat inderdaad 40A op de vaartregelaar.
Maar opnieuw? afstellen, ik heb hem zo uit de originele verpakking in de boot geplaatst.........
Hij kan tot 12V gaan en dit is 6V.

Waar ik dan ook bang voor ben is dat hij het straks in mijn nieuwe boot, waar een 12V accu in komt met een Robbe power 1000 motor, hij het helemaal laat afweten. (Ik heb hem overigens voor die configuratie gekocht!)

Ik heb helemaal geen verstand van electronica (ik kijk in de handleiding hoe ik iets moet aansluiten) maar als hij het al niet goed doet in een 6V omgeving hoe doet hij het dan straks in een 12V omgeving......

Maar dat is toekomst, voorlopig doet hij het niet goed in deze boot :cry:

ciao
Ronald

Waarschijnlijk komt de accu-spanning te ver onder de 6V onder (te veel) belasting.... en gaat de regelaar dan in de onderspannings beveiliging.... :cry:

Even andere accu proberen (liefst met een hogere spanning = 6 cellen NiCad o.i.d.) .... je zal zien dat het probleem over is.. :)

Zeker weten, dat de onderspanningsbeveiliging de motor uitschakelt. Dit gebeurt bij circa 5Volt.
Te zwakke accu, te lange draden of te veel stroom vretende motor dus.
Goede suggestie van Dirk om de spanning te verhogen, het probleem is dan gegarandeerd weg!

Ik ga voor de antwoorden van Dirk en Corrien.

Bovendien:
Een 'vaag merk' motor...
Een 'vage' naam...
Wie noemt z'n schip nou Gondwana? Wekt bij mij associaties op aan een of andere Oud-Germaanse vette godin...
Beschermvrouwe van de Rijkspolitie te Varken of zo... :wink:

Succes!
Roel uut Biddinghuuz'n

ik heb er niet veel verstand van maarwaarschijnlijk gebeurt dit
na een poosje varen daalt de accu spanning volts/ahm's
wanneer je vol gas geeft vraagt de motor te veel en knalt de beveiliging erin

verbeter me als het niet zo is

groeten Gerjan

Back