Electronics aansluiten

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Rene de Bijl, 22 jan 2020.

  1. Rene de Bijl

    Rene de Bijl

    Lid geworden:
    5 dec 2019
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Noord-Holland
    Goede morgen
    Mijn naam is René, ik ben bezig met het bouwen van de Smit Rotterdam.
    Ik heb van de week de Carson Rc zender+Ontvanger gekocht.
    Nu is mijn vraag als ik bec controllers gebruikt moet ik dan evengoed externe voeding op de ontvanger aansluiten.
     
  2. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Gennep
    Nee.

    keuze: externe voeding OF BEC. Voorkeur hangt af van o.a. gevraagd vermogen door de motor (als de regelaar dat maar nét kan leveren, zal de spanning voor je ontvanger weg kunnen zakken)


    In geval van externe voeding dus geen BEC. (Battery Eliminating Circuit oftewel: aparte voedingsbatterij wordt overbodig gemaakt)

    In geval van BEC dus geen externe voeding EN slechts 1 BEC aansluiten en de andere BEC voedingsdraad aftapen en wegbinden (daar staat wel spanning op namelijk)
     
  3. Rene de Bijl

    Rene de Bijl

    Lid geworden:
    5 dec 2019
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Noord-Holland
    Ik wil je hartelijk bedanken voor je reactie en voor de waarschuwing dat ik straks als ik de je motorregelaars heeft voor de schroef aandrijving ik de spanning eraf moet halen want ik heb al een bec regelaar voor de boegschroef dan zal de bec spanning van die regelaar voldoende zijn voor de ontvanger.
     
  4. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    @Rene de Bijl :
    In principe: ja... máár: Je moet wel even kijken hoeveel Amp de BEC van die boegschroefregelaar kan ophoesten.
    Zeker als je meerdere servo's of andere gebruikers op je onvanger aansluit kan het voorkomen dat je BEC gewoon het gevraagde vermogen niet leveren.
    Dat overkwam mij met mijn "PARROT", een VSP-sleper.
    Twee Voith-Schneiders propellors er onder, bediend door 4 digitale servo's.
    Als ik volle kracht voer, moesten die vier servo's hard aan het werk.
    Dat vroeg zoveel stroom dat de BEC het niet aankon.
    Gevolg: even geen ontvangst meer, motor stop, servo's op nul.
    Geen probleem, geen gevaarlijke situatie, maar wel knap hinderlijk.
    De BEC ontkoppeld, een losse ontvangerpack er in, en nooit meer problemen...
     
  5. Rene de Bijl

    Rene de Bijl

    Lid geworden:
    5 dec 2019
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Noord-Holland
    Hoe kan ik dan de bec ontkoppelen ik zou niet weten welke draad het is.
     
  6. Rene de Bijl

    Rene de Bijl

    Lid geworden:
    5 dec 2019
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Noord-Holland
    Ik was vergeten te vertellen dat die bec regelaar voor die boegschroef maar 15 ampere kan ophoesten maar als ik die motor regelaars voor de achterschroeven in huis heeft die hoesten 40 ampere op zou da wel genoeg zijn.
     
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    René, Van je ESC gaat er een kabeltje met 3 draden naar de ontvanger. De BEC in je ESC geeft via de rode en zwarte (bij sommige bruin) spanning aan je ontvanger en servo's. In principe laat je één ESC de ontvanger voeden. Bij de andere haal je voorzichtig het pennetje met de rode draad uit het stekkertje. Niet afknippen, maar ombuigen en aftapen. Gr. Klaas.
     
  8. Rene de Bijl

    Rene de Bijl

    Lid geworden:
    5 dec 2019
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Noord-Holland
    Bedankt voor je uitleg ik heb die regelaar nu in mijn hand en aan het ontvanger stekkertje zie ik een zwarte rode en witte draad moet ik evengoedhet pennetje van de rode draad er uit peuteren.
     
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hier nog even een overzicht van de betekenis van de kleuren... trof het niet zo snel op het MBF
    https://www.modelbouw.nl/wiki/servo-draadkleuren-en-volgordes#.XiiqERdCfWY

    Maar de plus is de middelste draad.
    Met een naald of speld piel je het stekker stoppertje omhoog en trek je zo de rode draad uit de stekker.
    Triviaal klusje. Vouw de draad dubbel en dan een teepje of krimpkousje er om.
    Nimmer knippen... voor wellicht later, een andere werkgever, of bij grandioos oproken... een mooi intact servodraadje voor in de grabbelton.
    Gr Bas
     
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Er zit in het zwarte plastic deel een klein lipje wat het koperen pinnetje borgt. Licht het lipje iets op en dan schuif je het pinnetje zo terug. Zie video. Gr. Klaas.

     
    Laatst bewerkt: 22 jan 2020
  11. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Even voor de duidelijkheid:
    De regelaar kan 15A leveren. Aan de motor!!!!
    Maar de BEC van deze regelaar levert veel minder ampère aan de ontvanger!!

    Want dát doet een BEC namelijk.
    Stel je vaart op 12 Volt. Die spanning is veel te hoog voor je ontvanger en je servo's.
    De BEC van de regelaar maakt daar keurig vijf komma nog wat Volt van, waarmee je je ontvanger (en dus je servo's) voedt.
    Maar die BEC kan misschien maar maximaal 1 Ampere leveren. Voor die ontvanger en die servo's!!
    Het zijn dus twee verschillende circuits.
    Denk niet dat de BEC van een regelaar vrolijk 15A kan leveren; dan kom je van de kouwe kermis thuis.
     
  12. Rene de Bijl

    Rene de Bijl

    Lid geworden:
    5 dec 2019
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Noord-Holland
    Ik snap het en om dat ik het snap heb ik besloten om die bec helemaal niet te gebruiken ik ontkoppel ze allemaal, en ik zet wel een externe voeding op mijn ontvanger.
    Helaas moet ik wel kijken of ik die externe voeding wel in mijn ruim kwijt kan wan die accu neemt bijna het hele ruim in beslag, maar ik zie wel waar het schip strand.
     
  13. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
  14. Rene de Bijl

    Rene de Bijl

    Lid geworden:
    5 dec 2019
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Noord-Holland
    Bedankt Roel ik weet nu hoe ik mij een hoop koppijn kan besparen gewoon dat accu pack er op en varen. Alleen zou ik nog wel even willen weten hou je dat pack oplaad.
     

Deel Deze Pagina