electronische invloeden

Hebben bepaalde componenten ,regelaars,ontvangers e.d ,invloed op elkaar als deze dicht op elkaar gemonteerd zitten.
Moeten deze bepaalde componenten een bepaalde afstand van elkaar hebben in de truck.
Ik heb een regelaar gemonteerd en een centimeter of 3 er vandaan zit de ontvanger.Heeft dit invloed op elkaar.Bewegingen maken die niet van toepassing zijn.Dat wil zeggen,als ik geen zendcommando's geef dat de vrachtwagen snelle en korte stuurbewegingen maken en de motor ook korte stootjes geeft.
Waar ligt het em aan?Moet de anteene van de zender echt verticaal staan.
Ik hoop dat jullie dit een beetje begrijpen.
gr Marcel.

Dank je wel Satoer voor de tips.
Ik heb nog steeds het probleem.Wat ik uit de pagina opmaak (de link die je stuurde) is dat ik de overtollig draad van de ontvanger in kan korten.Is bij mij opgerolt en met een tyrap vast gezet.Deze moet ik dus inkorten?
Als ik met de zender antenne tegen de ontvanger antenne aan zit geeft de truck ook de impulsen.Korte stootjes en stuurbewegingen.Ook als ik de zender scheef naar voren houd en de truck heeft rare bewegingen,dan doe ik de zender verticaal en het zenuwachtige gedoe houd dan op.
Dit hele geval heeft dus te maken met het ontvangst,als ik alles goed begrijp.
Sorry dat dit een beetje raar over komt,maar zoveel verstand heb ik hier ook niet van,en ben al blij als iemand mij een duidelijk antwoord kan en wil geven.Ik hoop niet dat ik vervelend ben.
gr Marcel.

vervelend. nee een forum is er om vragen te stellen :!:

ik denk dat het kan liggen aan het oprollen van de antenne draad
als je dat nou een los haalt en dan test met de draad netjes uitgestrekt
als het dan over is moet je de antenne op een andere mannier verstoppen

Groeten Gerjan

Dat jou probleem aan de ontvangst ligt klopt. Het is echt zo dat de antenne zo hoog mogelijk en zo recht mogelijk moet staan voor de beste ontvangst. Ik snap dat het voor vele auto rijders met hun schitterende truck een doorn in het oog is zo'n smerige spriet die hoog boven die mooie auto uitsteekt. Helaas is dat toch wel de enige manier om de best mogelijke ontvangst te kunen krijgen.
Dan nog iets. De antenne van de ontvanger heeft een bepaalde lengte. Die lengte is wel belangrijk want hij bepaald de reikwijdte. Nu is een reikwijdte van 2 to 3 km voor truckrijders niet belangrijk. Verder dan 100 meter komen jullie volgens mij niet met je truck bij je weg. Jullie kunnen de antenne dus wel een stukje inkorten zonder dat jullie daar problemen mee zullen krijgen. Maar als het niet echt nodig is zou ik het niet doen want behalve dat de reikwijdte groter blijft zal de storingsgevoelligheid juist kleiner blijven.
Wat je nooit moet doen is het overtollige stuk antenne oprollen! Door de antenne op te rollen verklein je de reikwijdte enorm en kan je wel in de problemen komen! Dat dus nooit doen, afknippen is zelfs beter.
De beste, en minst fraaie, oplossing is een zo lang mogelijke antenne. Het liefst net zo lang als de originele antenne is. En die antenne moet je dan op een hoog punt monteren zodat hij netjes rechtop staat.

Ok,Ernst,het is nu te vroeg om het uit te proberen.Vanavond ga ik het snoertje inkorten en de antenne op de standaard plek zetten van de truck.(het is een King Hauler en de antenneplek is op het dak van de slaapcabine) Reikwijdte van de truck is voor mij niet zo belangrijk.Ik wil hem graag blijven zien.
Als ik het allemaal gedaan heb vanavond,geef ik mijn reactie over hoe de truck zich gedraagt.
Nu alvast heel erg bedankt,Ernst,Gerjan en Satoer.

Hallo Marcel,

Wij met die duikboten hebben ook een hekel aan antennesprieten! :lol: Wat ik bij mijn boot heb gedaan is de antenne aan de binnenkant van de commandotoren zigzaggend naar boven gelegd, en dan aan de andere kant weer zigzaggend naar beneden. Deze tip heb ik ooit van een auto-rijder (ja, ja) gehad. Het werkt perfect, en dat terwijl duikboten toch gevoelig zijn voor de ontvangst. Misschien kun je zoiets binnen in de cabine doen, in ieder geval even proberen voor je gaatjes gaat boren! :wink:

Groeten, Lex.

Hoi Lex,ook heel erg apart zo'n duikboot!!!!!!Ik neem aan dat zo'n boot ook echt kan duiken?Heel apart!!!!!

Dat zigzaggen is ook een optie,maar er zit in de cabine al een gaatje voor een antenne.Dus die moet ik maar opvullen met de spriet.Fabrieksmatig zit de antenne van de truck op de slaapcabine.Nu op dit moment staat de antenne op een plaatje plastic in traanplaat-structuur op het chassis van de truck.
Nu vindt ik het niet heel erg om een antenne op de auto te hebben,want dat hoort er bij.Ik plaats de antenne gewoon weer waar de fabriek het gaatje heeft voor geboord en ik zal het snoertje van de ontvanger die naar de spriet gaat in korten.Vanavond het verlossende antwoordt van me.
gr Marcel.

In veel elctronica zoals regelaars, loggers, e.d. zitten tegenwoordig microprocessor achtige onderdelen (PIC,s of AVR's bv.) waarin een stukje software en een klein computerachtig schakelingetje zitten. Deze hebben alle een hoogfrequent signaal nodig om te kunnen werken. Dit wordt opgewekt dmv een soort kristal of intern in het onderdeel zelf. In ieder geval is de frequentie daarvan zo hoog (enkele megaherz'en) dat deze schakelingen altijd als een zender functioneren en als nu je ontvanger er maar dichtbij genoeg ligt dan heeft dit een onderling effect wat in zijn uitwerking helaas niet of nauwelijks is te voorspellen. Naast deze inwerking door straling kan eenzelfde inwerking optreden doordat het hoogfrequente signaal via de gemeenschappelijke voeding in de ontvanger kan komen. Soms is dit zeer lastig om te verhelpen maar afstand houden tussen de verschillende componenten is in ieder geval een goed begin.

Hans Delemarre

Het verlossende antwoord!!!!!!!!!!!!
Ik heb net het draadje van de ontvanger ingekort en hij rijd als de brandweer!!!!
Alle storingen zijn weg.Jongens ik ben hier heel erg gelukkig mee.
Mag ik jullie allemaal hartelijk bedanken voor jullie tips en reacties.......
Toppie.
gr Marcel.

Back