Electronische mengselregeling

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door brutus, 26 dec 2014.

  1. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.968
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... Vanmiddag even wezen vliegen, en het was KOUD... en vooral WATERkoud...

    De brandstof is E10, en die brandstof is nu zo'n 3 maanden oud. Het toestel van dienst was de Charter met de 5 cc viertakt.
    De ervaring van vanmiddag was, dat de motor marginaal minder goed start. Zo nu en dan had ik 2 of 3 flips nodig in plaats van 1, en opvallend genoeg moest ik voor het eerst in 8 maanden een beetje (echt maar een heel klein beetje) bijstellen aan het mengsel.
    De reden dat ik dat vermeld is omdat dat wat vreemd was. Ik had verwacht dat een goed lopende motor, ALS hij vanwege het weer (of veroudering van de brandstof) een mengselcorrectie behoeft, dat dat dan over het hele gebied dezelfde kant uit zou zijn: Als hij over de hele range voorheen goed liep, en nu wat te arm, dan verwacht je dat hij over de hele range te arm zou zijn.
    Dat was dus niet zo, ik moest stationair wat armer zetten, maar volgas duidelijk wat rijker.

    Maar zoals gezegd, de benodigde correcties waren marginaal en in 2 minuten gepiept, en daarna liep de motor ook volkomen normaal, met eigenlijk precies de temperaturen die verwacht mochten worden, en het vermogen leek gevoelsmatig beter dan afgelopen zomer, maar dat komt vermoedelijk door de grotere luchtdichtheid. De prop heeft dan meer "bite" en de vleugel meer lift. Dat heeft niet echt met de motorloop te maken.
     
    Bruno van Hoek en verfbrander vinden dit leuk.
  2. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.968
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En omdat ik toch weer even aan het binge-sleutelen ben:

    Zoals sommigen vast wel weten, heb ik de gewoonte om de carterventilatie via het kleppendeksel te leiden, om de afgewerkte olie nog een keertje nuttig te hergebruiken.

    Dit is een foto van een motor, zoals ik de afgelopen jaren gevlogen heb, dus met handmatig aangepaste carburateur. Let op de kleur van de olie.
    IMG_20180428_090613.jpg
    Plenty olie, maar best een beetje donker. De motor in kwestie is de .91 viertakt, die nog geen electronische brandstofregeling heeft.

    Dan nu een fotootje van de .30, die al sinds dit voorjaar met het klepje rondvliegt. Ik had al wel gezien dat de bougie stukken schoner blijft, maar ik had nog niet weer onder het kleppendeksel gekeken.

    Bij deze:
    Na electronische sproeier.jpg
    Als je het niet goed kunt zien, moet je me maar op mijn woord geloven, dat het ding net zo nat van binnen is, als de bovenste foto. De olie is alleen in plaats van zwart, gewoon volkomen helder (heel licht rood/bruin, maar de olie is uit de fles knalrood).

    Iets in mijn achterhoofd zegt mij dat "zwart" niet noodzakelijkerwijs meer slijtage betekent, maar al het overige in mijn 30 jaar ervaring in de techniek zegt mij, dat "schoon" wel degelijk en per definitie minder slijtage betekent...

    Ik geloof dat ik op dit moment toch echt het technisch haalbare optimale resultaat heel aardig aan het benaderen ben....
     
    Laatst bewerkt: 6 jan 2020
  3. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.968
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Op de Charter de HansH versie van de CrapTrap geplaatst, zie: https://www.modelbouwforum.nl/threads/test-methanolmotor-op-benzine.243104/page-105#post-4007232
    en nu natuurlijk benieuwd hoeveel troep er precies in dat ding terecht komt.

    Veel te koud om te vliegen, dus het ding gestart (eerste slag gelijk lopen :D ) en drie kwartiertjes op ongeveer halfgas laten draaien.
    En dan is zo'n injectiespuit toch wel handig, want er staat een maatverdeling op: 0,4 ml derrie opgevangen.
    De kleur valt op, die is niet zwart, ondanks dat het "uitlaatprut" is.

    Craptrap, appr 45 min runtime.jpg
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    11.757
    Locatie:
    Woerden
    Maar hoeveel "prut" is de uitlaat uitgegaan?
     
    brutus vindt dit leuk.
  5. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.968
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja... dát vergt nog weer een andere opstelling, waarbij ik de gassen ook door een condens-bak leid...
    EDIT: vanmiddag toevallig nog even gekeken op de plek waar het kistje had staan draaien, en "vroegâh" zat er dan een zwarte plek op de bestrating waar de uitlaat had staan blazen. Nu was daar slechts een hééél vaag vlekje te zien. De olie uit de uitlaat is dus ook duidelijk minder donker.

    En de druppel onder aan het tuitje van de uitlaat bleek geen "druppel" te zijn, maar een "klodder" van een lichtgrijze olie/water emulsie.

    IMG_20200106_180827_1CS.jpg

    Ik heb in elk geval nul komma niks aan donkere prut op de romp aangetroffen. Alleen maar heldere olie afkomstig uit de carter ventilatie.

    Maar het belangrijkste is, dat die 0,4 ml prut die ik in de craptrap zie, NIET de brandstoftank in gegaan is....
     
    Laatst bewerkt: 6 jan 2020
  6. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.968
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En weer alvast 8 verse solenoid klepjes op de plank, volgende maand rond deze tijd de printjes van Hans binnen, en dan hebben we weer voorraad....
     
  7. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.968
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Post 205 heeft me aan het denken gezet:
    -Emulsies vormen zich eigenlijk alleen onder de 100 graden, want er is vloeibaar water voor nodig.
    -De emulsie vormde zich in de uitlaat, wat betekent dat die uitlaat in elk geval voor een deel, kouder dan 100 graden was.
    -Vorig jaar (vóór de installatie van het mengselklepje) gebeurde die emulsievorming niet, was het gewoon zwarte derrie.
    -Tegenstrijdig: naar mijn beste weten stijgt de uitlaatgas temperatuur als het mengsel armer wordt.

    Eigenlijk de enige conclusie die ik kan trekken, is dat er voorheen, toen het mengsel nog onbehoorlijk rijk was, naverbranding (en dus warmte ontwikkeling) plaats vond in de uitlaat, en nu niet meer. En dat de uitlaat, ondanks dat de temperatuur van de gassen wellicht hoger is, de temperatuur van het dempertje zelf lager blijft.

    Iets anders kan ik zo gauw niet verzinnen. Of het nuttige informatie is, geen idee, maar het is ergens wel een geruststellende gedachte dat er in ieder geval IETS koeler blijft :D
     
  8. hobbyist

    hobbyist

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    2.480
    Locatie:
    Noord-Brabant
    Als het te koud wordt, krijg je ijsafzetting.:D
     
  9. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.968
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja, maar we zijn hier gelukkig nog niet in Siberië :D :D :D
     
  10. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.968
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vanavond op weg naar Indonesië, uiteraard met een mengselkitje of twee in mijn koffer...
     
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  11. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    7.547
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Goede reis!:bye:
     
  12. hobbyist

    hobbyist

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    2.480
    Locatie:
    Noord-Brabant
    Goede reis :bye:en fijne modelvliegactiviteiten.
     
  13. H.B.Busking

    H.B.Busking Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    8.216
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Veel plezier. En modelvliegplezier aldaar
     
  14. Peter Houweling

    Peter Houweling

    Lid geworden:
    21 sep 2014
    Berichten:
    438
    Locatie:
    Haarlem
    Veel plezier en goede reis :bye:
     
  15. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.968
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dank jullie, mannen!

    En Peter, hoe doet je BigLift het ondertussen?
     
  16. Peter Houweling

    Peter Houweling

    Lid geworden:
    21 sep 2014
    Berichten:
    438
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi Bert,
    In oktober nog een drietal vluchten gemaakt, en daarna was het qua weer wel zo'n beetje over, en is de BigLift in winterslaap gegaan. Maar....... mooie zuinige probleemloze vluchten.

    Eerlijk gezegd, had ik niet verwacht, dat na de eerste keer jij de ST9300 onder handen nam, deze motor er zo uit zou komen.

    Maar schijn bedriegt :banana: gelukkig!

    Nog even.... en dan kan de BigLift weer van stal.
     
    brutus en H.B.Busking vinden dit leuk.
  17. Peter Houweling

    Peter Houweling

    Lid geworden:
    21 sep 2014
    Berichten:
    438
    Locatie:
    Haarlem
    Hou er voor mij ook maar één achter de hand, en komt wel als je weer terug bent.
     
    Laatst bewerkt: 14 jan 2020 om 17:08
  18. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.968
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh, dan heeft ie nog niet heel erg veel gelopen. Dan heb je een heel gerede kans dat hij in de eerste helft van komend seizoen nog geleidelijk aan mooier gaat lopen ook.

    Veel plezier er mee, en maak je over die kitjes niet al te druk, ik heb er straks weer een heel rijtje, maar in principe heeft jouw motor dat niet echt nodig.
     
  19. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.968
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Meanwhile, in Indonesia....

    Het zal hier nu zo'n 4 uur 's ochtends zijn, en ik heb nog wat last van Jetlag, wat niet zo erg is want dochterlief is blijkbaar nogal een nachtbraker...Dus maar de grote rode kist met daarin de CampingCharter van zijn plek gesleurd. Van buiten vies en stoffig (niks wat een natte lap niet oplost) en van binnen gewoon 100% zoals ik hem achtergelaten had vorig jaar.
    Motor voelt nog steeds perfect aan, goede compressie en soepel.

    Had er altijd een 11 x 6 prop op zitten, maar eigenlijk was dat best wel aan de lichte kant (ding liep goed 10K op de grond) dus had ik in mijn koffer twee 12 x 6 bij me. Landingsgestel een beetje bewerken op de hoek van een lokale bakstenen muur, en hoppa... voldoende grondspeling :D

    En alvast even gaan "puzzelen" hoe het met het brandstofklepje uit gaat komen, zal wel wat geïmproviseerd moeten worden (ik heb hier nu eenmaal geen hobbykamer vol gereedschap) maar dat vind ik minder belangrijk. Komt wel goed, denk ik...

    IMG_20200115_214338.jpg
     
    AHoogendijk, Rene Neefe en H.B.Busking vinden dit leuk.
  20. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.968
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... Daar viel ook niet heel erg veel over te vertellen, het electronische setje zat er met een ruim kwartiertje ook al weer in.... Niet te veel werk van gemaakt, want geen zin om de tank en alles er uit te slopen, dus gewoon een klein gaatje rechts onderaan de voorruit waar het snoertje doorheen kan, en het snoertje met wat plakband langs de neus geleid. Printje met een stukje sellotape aan de buitenmantel van de gaskabel bevestigd.
    Klepje zo kort mogelijk tegen de aansluitnippel van de carburateur aan, des te minder gaat er slingeren of rammelen.
    Het voorlopig afstellen was vrij vlot gepiept (mischien 10 minuten motorlooptijd) maar dat is maar "voorlopig" want sowiso moet het echte afstellen gebeuren tijdens/voor/na testvliegen, maar ik kwam er ook achter dat ik nog iets van een veertje op het gas moet zien te versieren, om de speling er wat uit te drukken. Moet ik nog even over denken hoe ik dat het beste kan oplossen. Wellicht een penneveertje om de gaskabel.
    Omdat ik tegelijk ook een iets grotere prop gemonteerd heb, klinkt het allemaal wat anders.

    Maar het voorlopige struikelblok is vooral, dat die motor wat meer tijd nodig heeft, om zijn nieuwe balans te vinden tussen olie toevoer en afvoer, want zeker de eerste 5 minuten zag je de boel gewoon veranderen.
    Wat wel onmiddellijk opviel was dat de motor, net als die kleine .30 destijds, in één klap veranderde van een zeer lastig met de hand te starten ding, tot "iedere klap telt", ofwel vlot en makkelijk handstartend.

    Een eerste indruk:



    Voorts valt me na het terugkijken van de video op, dat ook hier, net als bij de eerste video van de Boxer, de eerste keer gasgeven na langere tijd stationair, er een korte rookpluim te zien is, maar dat hij verder rookloos draait. Dat is iets wat deze motor voorheen ook nooit deed: iedere keer gas geven was voorheen een rookpluim.
     
    Laatst bewerkt: 16 jan 2020 om 12:27
    H.B.Busking vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina