Electronische mengselregeling

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door brutus, 26 dec 2014.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik ben er ook absoluut niet ontevreden mee.

    Ik merk wel dat ik het gasstangetje van de teststand nog moet verbeteren, dat zwabbert als een dolle...
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja... ik geloof inderdaad dat ik iets "wereldwijd unieks" gedaan heb, in die zin van dat een echte injectie al wel eerder vertoond is, maar dat is maar voor weinigen weggelegd. Dit is simpeler, goedkoper, en in principe door iedereen te installeren en te gebruiken. Kijk, als iemand ECHT geen gevoel voor motoren heeft, dan lukt niks natuurlijk, maar echt heel moeilijk is het niet om een enigszins werkbare afstelling te vinden.

    En het werkt stukken beter dan een Walbro of vergelijkbaar.
     
    MicropropSport, wim eon en R Rodermond vinden dit leuk.
  3. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    :banana::banana::banana::banana: Bert for President :banana::banana::banana::banana:

    :D:D
     
  4. GVT

    GVT

    Lid geworden:
    1 aug 2012
    Berichten:
    273
    Locatie:
    NL - Elburg - Gelderland
    Rond de middag even een klepsetje bij Brutus opgehaald. Dit weekend maar monteren.

    Kon vanmiddag niet weerstaan om de FS120 nog een keer te starten. Op aanraden van Brutus iets vetter gesmeerd.
    Ook nu 1 slag vinger op de carburateur voor onzuigen, klap tegen de prop plofje, nog een keer en starten.
    Nu met Nylon 16x8 2 blads prop. Loopt 1150-1200 stationair en 7800 toeren volgas. Niet gek lijkt mij
     
    brutus en Mugen MRX-3 vinden dit leuk.
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als dat de prop is die ik denk dat het is, dan is het HEEL indrukwekkend... Als het een SuperNylon is, is dat bijna 1,8 pk...

    Hoe vet smeer je nu?
     
  6. GVT

    GVT

    Lid geworden:
    1 aug 2012
    Berichten:
    273
    Locatie:
    NL - Elburg - Gelderland
    Ja, is inderdaad een Super Nylon (grijs met blauwe opdruk)
    Ik zit nu op 1:15
     
    brutus vindt dit leuk.
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... liever niet, eigenlijk... Ik bedoel, ik zou het heerlijk vinden om lullo's als Wilders en Baudet met de grond gelijk te maken, maar verder reiken mijn politieke ambities ook niet...
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vetter smeren heeft (bijna) onmiddelijk effect, schraler gaan duurt een half uurtje voor je het merkt.
    Je kunt kijken of hij beter loopt op 1:10, maar 1:15 moet gewoon zonder mitsen en maren voldoende zijn voor een 20 cc.
    Echter: ga je kleiner, dan moet er meer olie bij. Tot 10 cc gaat 1:15 wel, maar ik vind die klasse toch beter lopen op 1:10. Beneden de 10 cc, zou ik toch echt 1:10 smeren.
    Dat is even een overweging, want met een aparte kan rondsjouwen voor iedere motor is ook geen doen, en ik zeg je dit: één motor op benzine, dan is het een gimmick, dat levert weinig op. Al je motoren ombouwen, dan wordt het opeens HEEL interessant. Want dan kun je opeens je startkist thuis laten (een losse starter en een kleine LiPo mischien), je kunt al je poetsmiddeltjes thuislaten (zakje natte Dettol ontsmettingsdoekjes doe je een half jaar mee) en is een knijpfles van een liter opeens voldoende om een hele middag te vliegen met twee of drie kisten. EN... je hoeft nooit meer op zoek naar brandstof...

    Dan heeft ie er aardig zin in gekregen met dat extra beetje olie. En dan zou ik even een beetje rustig aandoen, want dan heb je hem wat droog staan schrapen met die 1:25...

    PS, was gezellig...
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Voor de gein een brandstofcontroller volgens amerikaans ontwerp uitgewisseld met eentje van Hans.
    Erg prettig om vast te kunnen stellen dat ze gewoon uitwisselbaar zijn, de motor liep gewoon precies eender.
     
    R Rodermond, MicropropSport en serge pot vinden dit leuk.
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
  11. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    op aanvraag TS wat dingen geveegd, kunnen we on topic verder.
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Voor alle duidelijkheid; Ik ben de enige die hier wat fout deed, ik had mijn frustraties voor me moeten houden. Dat niet mensen denken dat het mij niet zinde wat anderen te zeggen hadden, dat was het niet, ik had zelf gewoon een beetje beter moeten nadenken.
     
    sarco vindt dit leuk.
  13. sanmos

    sanmos

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    326
    Locatie:
    nijkerk
    duidelijk bert . misschien nieuwe uitdaging injectie er bij
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Neuh... dat is nooit mijn bedoeling geweest.
     
  15. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    nooit de bedoeling..
    maar misschien komt het er nog van:D
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D niet als het aan mij ligt...
    Wie weet gaan fabrikanten ooit zoiets op de markt brengen, en tsja, dan is vanaf dat moment dit dingetje wat Hans en ik samen gefabriekt hebben gewoon domweg "verouderd" en hooguit bruikbaar om oude ongebruikte motoren een nieuw leven in te blazen. Maar om heel eerlijk te zijn: Dat is het NU al... :D :D :D
    Mijn eigen motoren mogen dan destijds nieuw gekocht zijn, maar dat is een uitzondering: Vrijwel alle setjes die ik verkocht heb, zijn gekocht om oude motoren een tweede leven te geven. Alleen al bij mijn eigen club draaien er drie minstens 20 jaar (waarvan twee zelfs 30 jaar) oude machientjes die na jaren werkeloos op de plank te hebben gelegen, nu weer een toch wel zonnige toekomst hebben gekregen.

    Hoe je het ook wendt of keert: Brandstof is helaas een gepasseerd station, en het enige wat we doen is het definitieve einde wat verder in de toekomst schuiven. Dus ik denk niet dat fabrikanten ooit injectie voor modelbouwtoepassingen gaan maken. Drones zijn een ander verhaal natuurlijk, voor die toepassing bestaat het zelfs allang, maar dat heeft heel andere achtergronden en redenen, zoals betrouwbaarheid en het feit dat drones vaak meerdere uren achter elkaar hun werk moeten kunnen blijven doen. Op dat vlak heeft zo'n injectie de modelbouwer vrij weinig te bieden.
     
  17. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
    100 cc en 170 cc.... Dat is dus precies de categorie waar ik op doelde, en waarvoor het ook allang bestaat,
    want drones (militaire en andersoortige) draaien al minstens 15~20 jaar met dergelijke vemogens EN injectie, in die wereld speelt geld namelijk geen rol. Motorfietsen in die cylinderinhouds categorie rijden zelfs in "ontwikkelingslanden" (zeg maar de aziatische landen waar een modaal maandinkomen minder dan 500 Euro is) ook allang voor het overgrote deel met injectie want daar verkopen ze er zelfs in de "arme" landen al enkele honderdduizenden per jaar. Dus dat is, linksom of rechtsom, NIET voor modelbouw ontwikkeld. Dat is gewoon een bestaand systeem, wat "doorgesijpeld" is naar onze hobby, en alleen naar de vergelijkbare cylinderinhouden. Kijk maar naar de afmetingen van die injector en brandstofpomp, en probeer je dat maar eens voor te stellen in, bijvoorbeeld, mijn 5 cc Chartertje...

    100 cc plus, is gewoon NIET de categorie waar ik actief in ben, en ook nooit zal worden.
     
  19. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.589
    Locatie:
    Krabbendijke
    Inderdaad, daar kan je niet tegen concurreren

    https://www.higheye.com/product/

    Het is wel mooi spul :kwijl:

    Groeten,

    Arie
     
  20. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Nee maar wel andere modellen die daar mee vliegen . 100cc vlieg ik ook mee .
     

Deel Deze Pagina