Electronische mengselregeling

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door brutus, 26 dec 2014.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Voor die Wankel?

    Absolúút niet... Een echte X1200 gaat hem niet worden, er zijn meerdere redenen aan te wijzen waarom dat ontwerp voor mijn doel tamelijk ongeschikt is.
    Maar die Wankel MOET en ZAL in pusherconfiguratie op een "romp-delta" komen.
    Sterker: het ontwerp begint al behoorlijk serieuze vormen te krijgen, met een gedegen (hoop ik tenminste) ontwerp-filosofie.

    Basis is de Barracuda vleugel. Geometrie en profiel en dergelijke aangepast uiteraard (Naca 009 aan de wortel, 0012 aan de tip), maar dus een lichte ribbenvleugel met een centrale doosconstructie.
    Dat houdt in dat alle componenten in of aan die ""ruggegraat" gebouwd kunnen worden. (achtergrondgedachte: de X1200 had een vleugel met daaraan vast een romp waar alles in moest, en dat leidde tot een relatief zware massief schuimvleugel met daaromheen een relatief zwaar uitgevoerde romp omdat die neus nogal wat te verduren kreeg in de landing). De gedachte is dat als de ruggegraat van de vleugel alle krachten, inclusief retracts en dergelijke voor zijn rekening neemt, dat de romp dan niet meer hoeft te zijn dan een lichte "stroomlijnkap".
    Simpele elevons laten lichtere servo's en stuurstangen toe.

    Om die reden krijgt het ding ook twee kielvlakken op de vleugel, in plaats van één op de romprug. Niet alleen maakt dat de rompconstructie veel eenvoudiger, maar het laat ook toe dat de romprug indien nodig over de volle lengte afneembaar wordt. Dat geeft optimale flexibiliteit in het plaatsen van ontsteking, tank, servo's en dergelijke, en bespaart dus onnodige ballast. Dit was ook een zwak punt van de X1200: je kon nergens bij, en was uitermate beperkt in wáár je de spullen plaatste, waardoor ballast nodig was om het zwaartepunt goed te krijgen. de kale rug gaat ook erg behulpzaam zijn bij het starten van de motor. Makkelijker vasthouden als je de starter gebruikt, en betere toegang tot de carburateur tijdens het starten.

    Als landingsgestel heb ik een setje van de overbekende 80 mm Avanti gekozen. Die pootjes doen het op ons veld behoorlijk goed met een snelle jet van dik over de 2,5 kilo, en we hopen de M1200 (zoals ik hem tijdelijk maar even gedoopt heb) toch zo dicht mogelijk bij de 2 kilo te kunnen houden. Is weliswaar een haartje zwaarder dan het mechanische setje wat ik heb, maar dat wordt weer goed gemaakt door de eenvoudigere en dus lichtere inbouw.
    Neuspoot komt zo ver mogelijk naar achteren, want van de X1200 geleerd dat een ver naar voren staande neuspoot i.c.m. de motor achterop leid tot uitermate weinig druk op het neuswiel en dus een heel slechte groundhandling. Poot gaat naar voren inklappen. Dat moet een beetje het leegkomen van de achteraan geplaatste tank compenseren in de landing.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  3. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    Dit gaat leuk worden :)
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik hoop het... :p
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  5. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Jammer... da's een "odd fire"... die lopen prima, maar zijn wel erg veel werk om goed afgesteld te krijgen.
    Ook een beetje aan de grote kant...
     
  7. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    Een asp 61 fs dan ?? Heb er zowel een gebruikte als een nieuwe van liggen :D
     
  8. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    Kijk eens wat ik vandaag heb gezien. :eek:
    Ik wist dat Saito ooit een 2takt benzinemotor heeft gemaakt, maar nooit gedacht dat ik hem ooit in het echie zou zien…
    dit is echt heel bijzonder

    906C7343-F336-481A-A532-90D24890FA08.jpeg 08C8BF92-8C89-432D-A56B-AB523EFFA06F.jpeg 89C9AEA7-B1EA-49A1-A63C-623F36DDA9A6.jpeg
     
    HansH, Rene Neefe en MicropropSport vinden dit leuk.
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Op dit moment heb ik twee ASP 52 FS, een Saito 65, en drie 15 cc viertakten van drie verschillende merken op voorraad liggen, alsmede twee nieuw in doos ASP 10 cc tweetakten, en een 20 cc SuperTigre (wel in doos, niet nieuw). Daarnaast zwerven er nog een onbekend aantal tweetakten in "verschillende staten van ontbinding", die allemaal nog probleemloos lopend te maken zijn. denk nog wel 15 of zo. Gewoon, als voorraad voor als er OF iets op mijn pad komt, OF ik besluit met een van de opgekochtte kisten die boven liggen aan de gang te gaan, OF er iemand iets nodig heeft.

    Maar voor nu is de primary focus die Wankel. Ik hoop toch nog wel deze maand met de bouw te kunnen beginnen. Gisteren met Rob het "ontwerp" doorgenomen.
    De vleugel gaat een strak ontwerp volgen, de romp ga ik gewoon uit de vrije hand bouwen, min of meer "zoals het uitkomt". Dat is tenslotte niet meer dan een mooi gevormd doosje, eigenlijk...
     
    Laatst bewerkt: 3 okt 2022
    MicropropSport vindt dit leuk.
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
    WOW! Wou je zeggen dat jij er eentje hébt?????

    Dat is inderdaad héél bijzonder. Voor zover ik weet zijn die dingen rete-zeldzaam.
     
  11. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    Nee, was dat maar waar, die zou echt in een vitrinekast komen te staan..

    gisteren bij een enthousiaste mede modelvlieger thuis geweest en deze man had echt heel mooi spul staan, ik zag zelfs motoren staan die ik nog helemaal niet kende, toen we het hadden over bijzondere motoren kwam een Saito doos uit de kast waar deze beauty in lag helemaal compleet en hageltje nieuw, wel grappig dat ik 2 weken ervoor nog met Dennis vd Toorren sprak over een zeldzame 2takt Saito, en nu werd ie me ineens in handen gedrukt

    de beste man gaf me nog een vleugel en motorkapje van een graupner cherokee mee, hij wist het verhaal achter mn passie voor dit model (waarschijnlijk hier gelezen of wellicht had ik het al eens eerder verteld)
     
    Rene Neefe vindt dit leuk.
  12. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    haha, klinkt bekend :D…. Ik kan me ook zo moeilijk beheersen als ik wat leuks tegen kom, pas als je het gaat inpakken voor een verhuizing ga je je pas beseffen hoe idioot veel modelbouwspul je wel niet heb :eek:
    Echt niet normaal :rofl:
    En nog steeds staan er een paar op mn verlanglijstje … maar dat zijn er intussen nog maar 2 :D namelijk een saito fa-125 en een ums 5-125 en die laatste heb ik mezelf als cadeautje toegezegd voor als de verhuizing acher de rug is :yes:
     
    Laatst bewerkt: 3 okt 2022
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Vroeger veel op eBay.usa tegen gekomen. Toch toen al prijzig. Het ziet er vooral technisch gesofistikeerd uit. Prachtig motortje.

    HB motoren hebben ook een 10 cc gehad met vonkontsteking. De gewone HB motor met kamzuiger.
    Stevige spoel achterop.

    Mooiste ontwikkelingen komen nu uit de mouw van Brutus Engines.
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nah... ik haal alleen maar idioterie uit... Ik bedoel maar: wie wil er nu een wankel op benzine?
    (nou ja, ikke dus... :p)
     
  15. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    Ik vertelde het zondag nog tegen iemand….. een wankel die een half uur draait op 120cc benzine en na de conversie steeds beter gaat lopen…..
    Kreeg gelijk een heel verhaal dat ombouwen naar vonk en evt benzine zo slecht is en dat je daarmee me motor naar de filistijnen helpt….
    Uurtje later op t veld even demonstratief de ASP 20cc viertakt een keer of 10 achter elkaar gestart, aan/uit met de hand in 1 tik te starten en lekker laag stationair laten ronken, na een paar minuutjes geweldig mooi oppakken naar volgas…
    Diezelfde persoon stond naast me met de opmerking: goh wat loopt die motor mooi zeg :D
    En mijn reactie daarop was…. Mooie he met vonkontsteking :yes:.. en het kan nog veel beter met electronische mengsel regeling..
    de reacties :eek: zijn echt mooi :yes:
     
    Laatst bewerkt: 3 okt 2022
    MicropropSport vindt dit leuk.
  16. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    Zijn er eigenlijk nog wel producenten van wankelmotoren, ik begreep van onze trappengat duikende vriend dat er een chinese firma is die een 20cc bouwt maar kan daar maar bar weinig over vinden
    Wankeltje vind ik technisch gezien een prachtmotortje, dat roggelende stationair is zoo mooi, net zo mooi als een Radial
     
  17. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Niet direct voor ons doel. Maar er zijn wel motoren voor drone toepassingen.
     
  18. Rene Neefe

    Rene Neefe PH-SAM

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    339
    Locatie:
    Voorburg
    MicropropSport vindt dit leuk.
  19. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    Ik krijg een foutmelding bij je link .. *edit*, linkje werkt nu wel :wave
    Zou zon motor betrouwbaar genoeg zijn om mee te vliegen ?
    een 2 rotor wankel :eek: Dat zou wel echt heel erg mooi zijn….
    Denk je eens in: een dikke schreeuwende wankel voor op een reno racer…. Bwooaahhhh :banana:
     
    Rene Neefe en MicropropSport vinden dit leuk.
  20. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ziet er uit als voer voor de vissen. Bootjes :)
    twee schijfs wankel op basis van de OS. DIY. Op YouTube staan wel filmpjes.
     
    Mugen MRX-3 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina