Electronische onsteking dle 61

Wie kan mij vertellen hoe ik kan meten of deze onsteking stuk is.(als ik spanning meet op de censor met een volt meter lees ik 4,44 volt) Motor wil niet aanslaan maar als ik de bougie eruit haal zie ik toch zeker een redelijke vonk.
Tijdens vliegen ging de moter ineens langzamer en sloeg af, vanaf dat moment krijg ik hem niet meer aan.

paar zaken om te checken.
Vliegenderweg uit gaan houdt in dat een basis behoefte weg is.
- lucht
- brandstof
- vonk

Vonk heb je, geef je aan.
Wat Brutus aangeeft, de timing, meestal zit er tegen de prop meenemer een sensor, en daartegenover een magneet.
magneet langs sensor, vonk.
soms kan die meenemer met de magneet loslopen, verdraaien. of er loopt iets los, waardoor dat opeens kan.

timing te vroeg is niet zo erg, te laat kan de boel wel eens vrij heet van worden.

lucht, zo in de lucht stoppend, zou het knap zijn als er opeens niet voldoende lucht binnenkomt.

brandstof,
slang geblokkeerd, slang gescheurd, membraam in de carb niet goed, misschien te weinig olie (een heetloper/vastloper)
misschien zuigerveer gebroken?

eerste check, krijgt hij brandstof?
en voldoende, zonder lucht in de leiding
compressie aanwezig?

De timing is heel belangrijk zoals Brutus ook al aangaf. Een clublid bij ons op de club heeft een Zenoah motor die van een elektronische ontsteking is voorzien. Tijdens testen werkte alles prima maar na een poosje was hij slecht te starten en haalde bij lange na het gewenste vermogen niet.
Het heeft een poos geduurd maar uiteindelijk hebben we de oorzaak gevonden. De spie in de krukas waar het vliegwiel mee vast zit was gebroken en daarmee kon het vliegwiel verdraaien. In het vliegwiel was de magneet verwerkt die de puls aan de ontsteking geeft. De timing verliep dus en uiteindelijk wilde hij zelfs niet meer starten.
Het was een zelf gemaakt vliegwiel want het originele kon niet gebruikt worden. Er was wel een vliegwiel nodig omdat de prop via een vertraging wordt aangedreven. Zonder vliegwiel liep de motor bij minder dan 4000 rpm erg bokkerig en schudde enorm. Slecht voor de motor en het model.

Compressie genoeg, carburateur filter zijde afgehasld en de brandstof loopt er zo uit, bougie vonkt als een gek.
Dus schiet mij maar af ik weet het niet meer.
O ja en ik start met een ingebouwde electronusch starter

Spie was hier ook gebroken, hersteld en gepoogd te starten, hij wil wel maar start niet
Dus... de spie was gebroken en het vliegwiel verdraaid?
Dan denk ik dat er nog steeds iets verkeerd zit met de timing.

Kijk eens of de spiebanen niet uitgelubberd zijn, en of er niks verkeerdom zit.

Ja maar hoe kom ik daar achter, de censor op het klein vliegwiel kan je maar heel weinig verschuiven.
Ik kwam erachter toen ik het hoogste punt van de zuiger nakeek en toen blerk dat dhet mageetje de censor al voorbij was.

officieel moet hij 25 graden voor dode punt staan
dit kun je in feite uitrekenen, hoek meten etc.
Je weet waar je magneet zit (nu)
BDP opzoeken
magneet moet in een hoek van 25 graden ervoor zitten.
kan best 5 graden ervoor zitten (20 graden). loopt ie minder lekker, maar loopt wel.
liever niet erover.

Wil je het echt meten zou je zo'n stroboscoop timingslampje moeten fabriceren
maar voor de "ff snel" check kun je ook op deze manier meten.

dan is hij verschrikkelijk van tijd af.

Dan komt de vonk dus als de zuiger al een heel stuk op weg is naar beneden.
dan gaat het mengsel mee naar beneden, en is lastig te bereiken voor de vonk.
dus dan hapt hij "misschien"
maar echt lopen wordt lastig.

Zou wel knap zijn..
als het spie dingetje terug zit, zou officieel de tijd goed moeten staan, zoals hij eerder ook gelopen heeft.
kan dat ding misschien 180 graden draaien oid?
Domme vraag, draai je wel in de looprichting van de motor?

Bijgaand doe ik 2 kleine filmpjes op de 1 zie het bovenste dode punt en de stand van waar de magneet zich dan bevind (ruim voorbij) en 2e zie je het starten hij wil wel maar slaat niet aan.
moter en carburateur zijn al helemaal uit elkaar geweest schoongemaakt , en afgesteld maar hij wil niet starten. spie zit op zijn plek. brandstof krijgt hij, bougie vonkt als een toierelier.
Ik weet het niet meer

filmpjes zie ik niet

Zijn je accu's opgeladen?
je gaf aan te starten met een onboard starter, gaat ie niet hard genoeg rond, wordt het lastig
choke correct?

bij mn 35cc was vorige week de stang naar de choke kapot..
3x een lamme arm, en toen hapte hij pas voor het eerst...
daarna nog 10 a 15 slagen, voor hij echt startte

je hebt de carb uit elkaar gehaald, in elkaar gezet en afgesteld
wat bedoel je met afgesteld?
als je aan de naalden hebt gezeten, moet je misschien ff terug naar fabrieksinstelling..

Ok ik ga zoeken hoe dat zit met filmpjes, accu,s zijn vol, weet u toevallig de fabrieksinstelling van de carburateur, en ik star met ingebouwde electr. starter.

de link naar de filmpjes
Dat tweede filmpje, weet je zeker dat de zuiger in de hoogste stand staat?
Kun je dan voor mij met de schuifmaat de diameter van het "vliegwiel" opmeten, en de afstand van de rand van de magneet tot de rand van de sensor?

Back