Electronische ontsteking nu bereikbaar voor iedere gloeiplugheli

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door brutus, 16 dec 2013.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik heb met mijn Rossi's en de OS viertakt gewoon afgemagerd tot het ding inkakte bij volgas. Met een governor is dat lastig, maar met curves vliegend is dat goed te doen. Daarna de naald twee a drie klikjes verder open, en er niet meer aan gezeten.
    Op de harde manier heb ik geleerd, dat je daarna bij verschillende vermogens moet kijken of hij nog op de vonk ontsteekt (de motor moet dan ONMIDDELIJK afslaan als je de ontsteking uitschakelt) en als hij ergens door blijft lopen met uitgeschakelde ontsteking, moet je de compressie een tikkeltje verlagen. In Idle-up aan de grond mag hij best op de gloei lopen, je laat je heli toch geen uren zo staan draaien. Maar in de lucht mag hij niet op de gloei lopen, want dan kan hij weer te vroeg gaan ontsteken (hoeft niet, maar je weet het domweg niet, en dus kun je verrast worden door een onverwachte kapotte motor)

    Een rookpluim is meestal een indicatie dat hij voldoende olie krijgt.... Als de rookpluim verdwijnt wordt er ergens iets te heet.... (de olie gaat dan over van een nevel in een damp, ofwel van kleine druppeltjes naar een gasvorm)

    Groet, Bert
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    hoe test jij op de verschillende vermogens of dit nog klopt?

    volgas climbout, en dan meteen neerzetten en gas dicht?
    of in de lucht de ontsteking uit, en autoroteren?

    Nu heeft de mijne tot nu toe nog geen signalen van zelfontsteking gegeven.. maar dat is natuurlijk op de grond, meteen na het neerzetten.
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Gewoon op het vermogen wat je op dat moment vliegt, heel kort de ontsteking te onderbreken, gewoon zo snel als je de switch heen en weer kunt halen. Als je de motor hoort hikken is het goed.
    Dus ik hoover op 10 cm, dan gaat er nog niks fout, ik hoover op 2 meter: beduidend meer vermogen al, en tijd genoeg om effe snel heen en weer te schakelen en idem voor rustige klim en vol gas....
    (je hoeft het echt niet voor iedere mm van de stick te testen)

    Als je zelf geen vingers vrij hebt, en er iemand naast je staat die je vertrouwt, kun je die ook vragen even snel die schakelaar om te halen...

    Het is voldoende dat je de motor hoort hikken, dat betekent namelijk met 100% zekerheid dat hij ontsteekt op de vonk. en daar gaat het om...

    Ik heb bij deze tests nooit hoeven autoroteren, zolang je de ontsteking maar weer snel genoeg inschakelt.

    Groet, Bert
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Vandaag weer lekker gevlogen, en verder afgesteld.
    Motor bleef een beetje "hikken", alsof hij af en toe een slag miste.
    Voornamelijk als hij even niet werd belast

    Thuis had ik de mengselschroef met een beetje gepast geweld wat dichter gekregen (dat loopt echt niet soepel bij die 55 ;-))
    Hij loopt nu in ieder geval redelijk consequent. Tijdens hoover is hij nog steeds een klein pietsje rijker dan volgas. Maar voor mij goed genoeg.

    Daarnaast staat de middennaald al helemaal dicht, en de mengsel staat nu ook helemaal dicht.

    Heli bleef toch roken als een stoomboot, verloor zelfs wat brandstof door de uitlaat.
    Vermogen was op het gehoor en gedrag ook nog niet 100%
    Dus, ben domweg gewoon af gaan mageren tot de motor werkelijk tekenen van arm ging laten zien. Kortweg: inhouden door de hitte..
    Met dit weer op zich niet zo'n punt zou je zeggen :D

    Heb me na een paar vluchten toch even heftig verbaast.
    Na 3 tikken dicht, nog steeds heftige rook. Motor begon opeens netter te lopen. Gehik werd minder
    nog een paar tikken, en opeens kreeg hij wat extra vermogen tijdens een klim
    Weer een paar tikken, en opeens kan ik de overkant van het veld zien als ik vlieg!

    Ben toch bijna een volle slag verder dicht.. en nu pas merk ik aan de rookproductie dat ik op een mooi punt voor de afstelling ben aangekomen.
    Ook werd hij weer zuiniger. Had opeens weer 10 minuten op de teller, terwijl ik eerder op 8 al de tank weg had.
    We gaan weer de goede kant op.

    Wel verbazingwekkend hoe asociaal rijk dat ding kan staan, terwijl hij toch best netjes loopt.
    Des te grappiger dat je denkt dat hij niet armer wil door wat apart gedrag, en dat hij naderhand pas na een volle slag dicht wat minder rook laat zien.

    Bij de weg, geen warmteproblemen met dit weer. Motor gaat ook meteen uit, dus geen gloeiperikelen van de plug
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat klinkt goed....

    Hou er rekening mee, dat als de hoofdnaald verder dicht gaat, dat het dan MOGELIJK nodig kan zijn de mengselschroef weer heel licht te openen op een gegeven moment.

    Of dat ook echt zo is, kan ik vanaf hier niet zeggen, ik attendeer je er alleen op.

    Vooral het feit dat je geen warmteproblemen hebt, en geen last van oververhittende bougie, is prima!

    Groet, Bert
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Nou, ik zie de mengselschroef als middel voor de verhouding tussen laag en hoogvermogen
    Hoover en climbout dus

    Als hij inderdaad weer arm wordt in hoover, en rijk op volgas kan hij verder open.

    Tot nu toe zie ik die tekenen niet, het blijft redelijk hetzelfde.
    Starten moet ik nu wel weer wat rekening houden met wat primen. Was eerder ook zo, dus ik ga weer de goede kant op ;-)
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat zou je zeggen, maar het is domweg een regelkraantje wat dicht knijpt als het gas dicht gaat, en de lineariteit is door OS berekend op het vettere mengsel voor gloeiplug (en dus ook een grotere toename van de doorlaat als je het gas opent).
    Vandaar dat je een beetje voorzichtig moet zijn, en goed in de gaten moet houden dat hij stationair niet te arm gaat lopen.

    Eigenlijk zou je een heel andere carb nodig hebben, eentje die berekend is op de lagere hoeveelheden brandstof.

    Ik denk zelf, dat een Lotterle best wel eens uitkomst zou kunnen bieden, maar mogelijk ook niet: het zijn per slot van rekening carburateurs die ook voor gloeipluggen ontwikkeld zijn.

    Soms denk ik wel eens, dat mogelijk (als dat zou kunnen) om het naaldenmechanisme van een 8.5 cc carb overgezet op de body van een 10cc carb, beter zou moeten werken (brandstof als voor een 8.5 gloeiplugger, lucht voor een 10 cc) maar volgens mij is dat niet practisch uitvoerbaar. Alternatief zou je kunnen proberen de luchtboring van een één maat te kleine carb uit te boren zodat je een beter kloppende lineariteit krijgt.

    Alternatief: Kavan had vroeger een door veel mensen verguisde carburteur (niemand snapte hoe je dat ding af moest stellen) wat in wezen een carb was met naar binnen en naar buiten schuivende barrel was, zoals zoveel standaard carburateurs. De grap met dat ding was dat je de zijdelingse beweging van de barrel kon verstellen, en daarmee dus de lineariteit van het mengsel.
    Ik denk dat ik zoiets wel als modificatie op een bestaande carb kan toepassen... Moest ik maar eens even over nadenken....


    Maar dat zijn allemaal voorlopig "dagdromen"...

    Groet, Bert
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik heb gisteravond eens na zitten denken over dit probleem (het probleem dat een vonkendoos een ander mengsel nodig heeft en gloeiplug-carburateurs daar mogelijk niet op berekend zijn) en ik zou daar wel verder mee willen experimenteren.

    Daarvoor heb ik natuurlijk materiaal nodig, en een van de dingen waarvan ik denk dat ze verschil maken, is een drukregeling, een ander ding waar ik over nadenk is een vorm van mengselregeling die uitgaat van de passerende hoeveelheid lucht in plaats van alleen de gasklep-opening.

    Dat zou concreet betekenen, dat ik de "stationair naald" niet wil laten bewegen door de gasklep, maar door een membraan wat door de luchtstroom aangestuurd wordt (in wezen exact hetzelfde als wat er in een motorfiets carburateur gebeurt).

    Zal een heel gekloot worden, maar wie niet waagt, die niet wint....

    Daarvoor vroeg ik mij af: heeft er iemand een kapotte Walbro liggen?
    Mag alles mis mee zijn, ik moet de membranen toch vervangen voor methanol bestendig, en ik was alleen van plan de drukregelaar te gebruiken. Pomp acht ik niet noodzakelijk (uitlaatdruk).

    Groet, Bert
     
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    An sich loopt de mijne nu zonder gekke dingen..
    Erg netjes. Je zou hem weer eens moeten zien vliegen ;-)

    Maar het blijft idd een beetje tegennatuurlijk om alles zover dicht te hebben staan..
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dan zou ik zeggen, niet teveel meer aan doen he?

    Je weet waar wij vliegen ;) gekkigheidje... Ik zou graag een keer bij jullie langs komen, maar ik ben bang dat daar dit jaar niet meer van komt: mijn vrouw moet komend verlof onder het mes dus ik heb andere dingen aan mijn hoofd....

    Vandaar dat ik stiekum nadenk over manieren om die mengselregeling beter te krijgen...

    Groet, Bert
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    RCeXL heeft eindelijk een van mijn gebeden verhoord:

    de ontsteking is, naast de 90 graden en 120 graden dop nu ook te krijgen met een rechte bougiedop.

    Dit maakt het plaatsen van de ontsteking een stuk makkelijker in een heleboel heli's.

    Ik denk dat we deze ontwikkeling te danken hebben aan de Go-Engine benzinemotor, want ik kan mij voor vliegtuigen geen enkele toepassing bedenken waar een rechte dop een voordeel bied...

    Hoe dan ook, ik zie ze nog lang niet overal, maar bij HK hebben ze ze wel... Radio Control Planes, Helicopters, Cars, Boats, FPV and Quadcopters - Hobbyking*

    Haakse doppen werken goed in de SkyFox serie (en eventueel de X-treme) maar rechte doppen zullen beter geschikt zijn voor T-rexen, Raptors en heli's met vergelijkbare motoropstelling.

    Overigens Lijken ondertussen de berichten over de GO-engines benzinemotor ook behoorlijk positief uit te pakken (de motor wordt aanbevolen voor .30 heli's met name de Gaui NX4, maar ook voor T-rex 600 en Raptor 30/50), en het lijkt er bijzonder sterk op, dat deze motor van HobbyKing nagenoeg identiek is: http://hobbyking.com/hobbyking/stor...inged_Two_Stroke_Competition_Heli_Engine.html

    Vermoedelijk heeft de benzine-uitvoering een (flink) grotere koelkop, en mogelijk andere naalden in de carburateur, maar het lijkt mij voor degenen die er interesse in hebben, een heel haalbaar experiment.
    Ik heb domweg niet genoeg budget om dit te gaan proberen, helaas....

    Hoe dan ook, het toont wel aan, dat vonkjes in een RC heli blijkbaar reeds een voldoende grote markt is, om er een aparte ontstekingsunit voor op de markt te brengen...

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 14 aug 2014
  12. jan

    jan

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    471
    Locatie:
    5076
    :rolleyes: Save the petrol/gas engine !
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Waarom? Die red zichzelf wel....

    De gloeiplug motor is een bedreigde soort, maar laat zich zo lekker goedkoop ombouwen.... (en het hoeft niet per sé op benzine te lopen....)

    Groet, Bert
     
  14. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Daarnaast vermoed ik dat hij op benzine nog meer warmte genereert..
    En dat wordt toch een uitdaging, zonder aanpassingen aan de kop
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Yup... dat gaat hij doen (meer warmte genereren)...

    Ik denk dat het mogelijk is om bijvoorbeeld een .50 gloeiplugmotor in een .30 heli op benzine te laten lopen, mits je hem laagbelast houdt en de allerbeste fan plaatst die je kunt vinden. Het grotere koeloppervlak zou de boel dan wel eens aardig in toom kunnen houden...

    Wellicht een carburateur van een .30 om de brandstof/lucht verhouding een beetje in het gareel te houden...

    Benzine/olie in de buurt van de 10:1, dan moet het volgens mij willen...

    NU heb ik bijna geen budget, maar het lijkt me leuk om dat te proberen met een oude Shuttle of Raptor...

    Groet, Bert
     
  16. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Update over mijn vonkentuf!
    Vandaag het ding voor het eerst in lange tijd open getrokken.
    Onderstaand de binnenkant. Nog geen poetsdoek op geweest.








    Persoonlijk valt me op dat alles er nog zo schoon uit ziet.
    Geen aanslag, geen kool.

    Enigste puntje: toen ik de bougie van het beetje kool wilde verlossen, bleek dat het middendeel grotendeels weg was.
    Ik heb warmte issues, de motor gaat nog wel eens op gloei over.
    Dit heeft toch wat gevolgen gehad voor de bougie. Blijkbaar

    Grappige is, dat de motor eigenlijk altijd goed gelopen heeft. Ik heb het iig niet gemerkt.

    Warmte issue ga ik proberen op te lossen met een 0,1 shim.
    Align heeft blijkbaar standaard 0,2 mm. (Gemeten)
    En aangezien een wijs man zei dat een extra 0,2 shim wel een beetje enthousiast kon zijn..
    Heb ik wat bakpapier gepikt van mijn wederhelft. Bleek 0,1 mm dik.
    Eens zien hoe dit het uit houd.

    Morgen de test...
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    WOW... die ziet er zelfs véél beter uit dan ik ooit voor mogelijk had gehouden....

    En zie je wel??? GÉÉN ROEST

    Maar je bougie is echt volledig weg.... en da's niet goed voor het loopgedrag....
    Ik draai met mijn benzine-tuf 12750 toeren, en dan gaat de bougie ongeveer 35 uur mee.
    Jij draait, zo uit mijn hoofd, eerder in de buurt van de 16 a 17K, dus gaat je bougie waarschijnlijk navenant minder lang mee, want naast de hitte, is het ook deels domweg het aantal vonkjes wat telt... letterlijk. Dus ergens in de buurt van de 25 a 30 uur ruwweg

    En zo op het oog, heb je fors meer dan die uurtjes er mee gedraaid....
     
    Laatst bewerkt: 24 jul 2018
  18. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    :D

    Ik heb er ook maar even een verse in gedraaid..
    Leek me handig

    Toch grappig dat ik het nooit heb gemerkt..
    De ontsteking geeft in ieder geval voldoende prik aan de bougie
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik ben in elk geval best wel onder de indruk, van hoe je machientje er van binnen uit ziet.

    Jij draaide toch gewoon op 5% huis-tuin-en keuken mix van Quartel? Ofwel gewone Tornado in een ander blik?
    Dan heb je volgens mij zojuist aangetoond dat het roesten niet aan de brandstof maar aan de gloeiplug ligt....
     
  20. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik HAD quartel mix, met die mix had ik 2 a 3 lagerwissels per jaar..
    Daarna overgestapt op hobbyinn mix, sindsdien geen roest meer gezien.

    Volgens mij, heb ik de ontsteking erin gezet net na de wissel.

    Bij de weg. Ben net terug van het veld.
    Heli start weer met een halve tik.
    Heeft ie een tijd niet gedaan, had ie even wat meer aanmoediging nog.
    Motor loopt koeler.
    Geen idee hoeveel, maar nu zakt hij bijna meteen in toeren naar stationair. vorige vliegdag bleef hij makkelijk een minuut met verhoogde toeren lopen.

    Leuk ander dimgetje wat net opviel: hij houd meer brandstof over na een vlucht..
    Blijkbaar trok de gov het gas wat meer open om de motor op 1 toerental te houden. Zoiets zal het zijn.. iets anders kan ik me iig niet verzinnen.
    Maar het is wel serieus.. hiervoor had hij na 8 minuten ongeveer 2 cm in de tank, soms 3cm.
    Nu had ik nog echt iets minder dan een halve tank over.


    O ja.
    Ik had natuurlijk met bakpapier een head shim gemaakt.
    Het is blijven zitten :D
    En doet blijkbaar zijn werk..
     

Deel Deze Pagina