Elektrificeren J3 Cub Carl Goldberg

Hallo, ik ben nieuw op het forum en geinteresseerd in elektromodellen.
Ik ben een jaar of 15 niet met de hobby bezig geweest maar nu is het weer beginnen te kriebelen. De ontwikkelingen op elektrogebied hebben niet stilgestaan heb ik inmiddels ondervonden na het doorspitten van het forum.

Mijn vraag: ik wil een Piper J3 Cub van Carl Goldberg elektrificeren.
Spanwijdte is 1,95 meter, gewicht leeg ca. 2300 gram. Er is een gigantisch aanbod aan elektromotoren en ik kom er niet uit wat ik voor deze kist moet kiezen. Mijn gevoel zegt me dat ik wellicht iets moet nemen met een vertraging omdat het natuurlijk een niet zo snel vliegend toestel is (en dat wil ik ook zo houden). Kan iemand mij een beetje op weg helpen of heeft iemand reeds een vergelijkbaar toestel omgebouwd naar elektro? Ik ben redelijk onderlegd voor wat betreft natuurkunde etc. maar kom er met de FAQ voor elektrovliegen nog niet 123 uit...

Na het nodige gepuzzel op internet icm de faq elektrovliegen hier op het forum kom ik tot de volgende inzichten (commentaar graag voor deze beginner!):

Toestel Piper J3 van Carl Goldberg
Vleugeloppervlak 48 dm2
Gewicht leeg 2300 gram
Servo's (4x), ontvanger, ontvangeraccu 350 gram
Regelaar 50 gram
Motor+prop 350 gram
Accu (LiPo) 500 gram
Totaalgewicht 3550 gram

Ik ga uit van 150 Watt per kg is dus 530 Watt. Mogelijk moet ik nog wat reserve inbouwen voor het starten vanaf een veld met wat hoger gras?

Motorkeuze kom ik uit bij hoofdzakelijk de volgende motoren:
Axi 4120/18
Cyclon 25
Hyperion HP-Z3025-12
BM 3520-7

De onderste hiervan is duidelijk de goedkoopste en omdat het hier toch een beetje om een experiment gaat heeft deze dan ook mijn voorkeur.
Deze motor zou volgens de thread op www.rcgroups.com (http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=431127&page=5&pp=15) met 4 lipo cellen en een 13x8 propellor 570 Watt moeten kunnen leveren:

4S set up
37.3 amps
8130 RPM
volts under load 15.3 volts
Watts 570

Een 4400 mAh Lipo van rctechnics (4s2p, 10c) zou dit klusje moeten kunnen klaren volgens mij. Hoe lang zou je in de lucht kunnen blijven, je zult niet de hele tijd vol gas vliegen lijkt me?

Als regelaar zou ik een 60A apparaat willen aanschaffen zodat ik eventueel een wat hogere stroom kan draaien als het vermogen tegen blijkt te vallen. Is dat slim of kleven er ook nadelen aan om een iets te grote regelaar te kiezen? Zit er ook nog veel kwaliteitsverschil in de regelaars?

Jakkie takkie zei:
Toestel Piper J3 van Carl Goldberg
Vleugeloppervlak 48 dm2
Gewicht leeg 2300 gram
Servo's (4x), ontvanger, ontvangeraccu 350 gram
Regelaar 50 gram
Motor+prop 350 gram
Accu (LiPo) 500 gram
Totaalgewicht 3550 gram

Ik ga uit van 150 Watt per kg is dus 530 Watt. Mogelijk moet ik nog wat reserve inbouwen voor het starten vanaf een veld met wat hoger gras?

Motorkeuze kom ik uit bij hoofdzakelijk de volgende motoren:
Axi 4120/18
Cyclon 25
Hyperion HP-Z3025-12
BM 3520-7

De onderste hiervan is duidelijk de goedkoopste en omdat het hier toch een beetje om een experiment gaat heeft deze dan ook mijn voorkeur.
Deze motor zou volgens de thread op www.rcgroups.com (http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=431127&page=5&pp=15) met 4 lipo cellen en een 13x8 propellor 570 Watt moeten kunnen leveren:

4S set up
37.3 amps
8130 RPM
volts under load 15.3 volts
Watts 570

Een 4400 mAh Lipo van rctechnics (4s2p, 10c) zou dit klusje moeten kunnen klaren volgens mij. Hoe lang zou je in de lucht kunnen blijven, je zult niet de hele tijd vol gas vliegen lijkt me?

Als regelaar zou ik een 60A apparaat willen aanschaffen zodat ik eventueel een wat hogere stroom kan draaien als het vermogen tegen blijkt te vallen. Is dat slim of kleven er ook nadelen aan om een iets te grote regelaar te kiezen? Zit er ook nog veel kwaliteitsverschil in de regelaars?

Kan het niet beter verwoorden :wink:
Voor wat jakkie takkie uitgevogeld heeft, ik heb wel een beetje ervaring met electro en zou zeker voor de opstelling gaan die hij ook vind, is volgens mij ook de beste/goedkoopste en verstandigste keuze.
Zou het zelf ook willen uitproberen, met de Cub van Goldberg, maar heb nog wat andere projecten staan.

Gewoon doen :D

Grtz Ger.

Mijn kist is een ietsje zwaarder en groter als de J3 van Hobby Lobby.
Ik denk dat ik daarom ook maar ga voor een 5 cellen pack ipv 4. Als ik er later achter kom dat die 4 cellen te weinig zijn kan ik een heel nieuw pack kopen $$$ en als de 5 cellen iets te veel is kan ik een beetje gas terugnemen :). Ik zal wel weer een berichtje plaatsen als het spul de lucht in is geweest.

Uiteindelijk heb ik de volgende setup aangeschaft:

BM3520 brushless elektromotor
Tower Pro 60A brushless regelaar
Himodel 4100 mah 18,4 volt-15c lipo

En inmiddels ingebouwd natuurlijk. Alvorens de 'maiden' flight te wagen eerst maar even wat taxiproeven gedaan op het grasveld voor ons huis. Na een minuutje of wat gaat de motor echter een beetje raar doen :roll:

Het lijkt alsof hij bij een bepaald toerental resoneert en vervolgens slaat hij af (wist niet dat dat kon bij en elektromotor?). Gas dicht en weer open resulteert op het draaien van de motor met een zeer laag toerental. Bij het met de hand draaien van de motoras lijkt het alsof deze heel zwaar gaat. Ik heb het spulletje nu gedemonteerd en nu loopt het weer soepel. Wat gaat hier mis??

Jakkie takkie zei:
Bij het met de hand draaien van de motoras lijkt het alsof deze heel zwaar gaat. Ik heb het spulletje nu gedemonteerd en nu loopt het weer soepel. Wat gaat hier mis??

Dat is zeer waarschijnlijk de motorrem die je regelaar regelt; stroom er af en alles draait weer soepel. Kan je ook simuleren door de aansluitdraden van je motor bij elkaar te houden; je zal merken dat het ronddraaien dan veel zwaarder gaat. Hiermee kan ik echter niet de andere problemen verklaren.

- zit je spinner goed vast?
- loopt je prop niet aan?
- wat voor prop heb je? misschien trek je wel meer dan 60 amp en slaat je regelaar af!

p.s. leuk project en 5 cellen is zeker de juiste keuze!

Okay, dat zou kunnen dat het de motorrem is. Ik had de regelaar nog ingeschakeld staan op dat moment geloof ik.

Of de spinner goed vast zit/zat daar twijfel ik aan. Je moet deze vast zetten dmv een gaatje in de spinner waar je dan weer een schroevendraaiertje doorheen kunt steken. Is in ieder geval een lastig karweitje want je moet eigenlijk de motor tegen kunnen houden om dat te doen.

De prop loopt niet aan, motorkapje had ik er nog niet opgezet. De prop is overigens een 13x8,5 Master Airscrew. Volgens www.perba.com zou hij 40A trekken met een 12x10 dus ik vermoedt dat ik daar ergens in de buurt uitkom.

Ik zal nog eens proberen de prop wat beter vast te zetten.

Zijn je lipo's wel vol!!!
Of de termische bevijliging treed in werking.
Niet zo raar met dit weer en ook nog een rem.

Han.

Ik zal dit even controleren. Omdat ik graag wil weten wat de oorzaak is/was doe ik het stap voor stap dus eerst prop beter vastzetten en daarna lipo checken.

Controleer ook de 3 aansluitingen van de motor. Bij een slechte verbinding geeft dat bij meer stroom problemen. Zou ook een slechte soldeerverbinding kunnen zijn.

Nou, dit 'experiment' is voorlopig ten einde :cry:
Ik had alle verbindingen en de accu nog even gecontroleerd, prop nog even goed vastgezet en nog eens proefdraaien. Na ca.30 seconden op 1/2 gas geen problemen, heel iets gas erbij, een klap, prop staat in een keer helemaal stil (?) een heleboel rook en een opgloeiende regelaar. Snel alle verbindingen los getrokken, in mijn haast om de lipo veilig te stellen valt deze ook nog eens op de grond samen met de ontvangerpack-->houder aan gruzelementen.

Resultaat (voor zover zichtbaar):

tp%20regelaar%20boven.jpg

tp%20regelaar%20onder.jpg

Ik heb werkelijk geen idee wat er gebeurt is. Hoe kan die prop ineens helemaal stilstaan, toch alleen door een mechanische oorzaak of heb ik dat verkeerd?

Mijn servo's begonnen ook raar te doen, ik ben bang dat de plus van de regelaar tegen het stuurkabeltje van de regelaar is aangekomen en daarmee 18,4 volt op de ontvanger heeft gezet. Ik kan het nu even niet testen vanwege het ontbreken van de houder van het ontvangerpack.

/#@/#?$$!!

Sorry, ik baal hier heel stevig van!

Update: Ik heb de krimpkous van de regelaar los gehaald en tot mijn verbazing zat de GELE draad helemaal niet vast. Hij ziet er echter niet uit alsof hij is los gesmolten. Deze draad krijgt toch geen grote stromen te verwerken of wel?

Neem de hele handel op 6 augustus mee naar de elektro meeting in Venray als we er hier niet uitkomen:
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=27467

De gele draad krijgt evenveel stroom te verwerken als de andere twee motor draden. Foto van de betreffende soldeeraansluiting?

De motor kan een flinke opdonder krijgen (magneten los) als de regelaar synchroniciteit met motor verliest.

Je hoort hoop ik toch geen knarsende geluiden want dan is waarschijnlijk een magneet aan het zwerven geslagen. Wat zie je door de koelopeningen? Kun je de motor openmaken eventueel foto plaatsen?
Maak alle verbindingen met de motor los. Kun je hem vrij draaien, zonder mechanische weerstand? Als je 'hobbels' voelt, dan is dat normaal, dat is tengevolge van het magnetisch veld.

Met kortgesloten motordraden zal elke elektro motor zwaar draaien omdat de motor dan als generator fungeert.

Jakkie takkie zei:
...Snel alle verbindingen los getrokken ...
Zeker bij testen is het handig om een kniptang in de buurt te hebben, werkt sneller.

Mosterd na de maaltijd: gebruik bij tests in eerste instantie minder cellen of een stroombegrensde voeding.

Hoi Jakkie,

Balen zeg!!
Zeer geintereseerd zat ik dit onderwerp te lezen, en dan dit als eind resultaat, ik leef met je mee (ook al heb je daar weinig aan...).

Persoonlijk zou ik als eerst volgende investering een Whatt-Meter kopen.
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2...ghlight=&sid=7dc7435ae8763ebdbcea5a8ddca9472a
Intussen kan ik zelf echt niet meer zonder, het apparaat geeft exact aan wat er tijdens belasting gebeurd. Klemspanning (voltage) van de belaste accu, de stroom die er op dat moment loopt, en de combinatie van bijde als wattage.

Als ik jou setup lees zie ik geen enkele reden waarom dit heeft kunnen gebeuren. Maar als ik naar het resultaat kijk denk ik aan;
- overbelaste regelaar te veel amps (mogelijk foutje in de motor)
- thermisch overbelaste regelaar
- overbelaste BEC (indien je die gebruikt hebt)
- combinatie van bovenstaande problemen.

In theorie had geen van bovenstaande kunnen gebeuren, maar :!: bij 'el-cheapo' is meten weten :!:
Daarmee zeg ik niet dat je goedkope troep hebt gekocht, maar de eind controlle van de goedkopere produkten is natuurlijk 10x minder dan de 'grote' merken (en daar betaal je dan ook voor).

Nogmaals denk ik dat je een prima setup hebt voor deze toepassing, maar dat je gewoon pech hebt gehad met een component (motor of regelaar mischien een 'maandag morgen modelletje').

Succes met het zoeken naar een oplossing, mischien kan je het geheel terug sturen en hopen op garantie (mischien doet 'el-cheapo' wel aan 'after-sales')

Aan de leverancier van de motor (www.perba.com) zal het niet liggen, dit is zijn reactie:

Hallo Jako,

Ikzelf en nog één klant hebben juist hetzelfde probleem gehad met die
towerpro regelaars.
Bij ons blokkeerde de motor ook, maar vanaf het moment dat de regelaar
ontkoppeld werd liep hij weer vrij.
Het is niet de motor die vast loopt maar de regelaar die de motor tegen
houd. (de condensators kunnen het niet aan)

De 10, 15 en 30 ampere regelaars zijn echt goed, de 60 ampere versies deugen
niet, daarom verkoop ik ze nu ook niet meer.
Ik heb ze vervangen door een ander merk.

Stuur de regelaar maar terug, dan stuur ik je een 'WOW'-regelaar in de
plaats.

Wil je de 2-5 cellen of de 4-8 cellen versie ?

Let op de nieuwe regelaars zijn zonder bec.

Wat ik persoonlijk veel beter vind.

MVG,

Roland

Ik heb de regelaar alleen niet bij hem gekocht :? en ga geen 'misbruik' maken van zijn aanbod.

Inmiddels zag ik bij rctechnics een moie nieuwe regelaar waarop je ook de balanceerstekker van de lipo op kunt aansluiten. Maar eens even bellen met Marijn vanavond.... wordt vervolgd.

+je voor de 'after-sales' van Perba!

(Had ik al verteld dat je als electro modelvlieg piloot niet zonder een whatt-meter kan, hmmm... vast wel :wink: Nee ik heb geen aandelen, maar het is echt een investering die zich terug verdiend.)

Nog een kleine maar belangrijke opmerking; volgens wat ik begrijp gebruik je voor de ontvangeraccu zo'n plastieke houdertje met 4 losse cellen.
Dit is echt niet veilig en moet je zeker vervangen door een gesoldeerd pak. Vroeg of laat krijg je er anders problemen mee.

Back