Elektrificeren J3 Cub Carl Goldberg

@ Kurt: nee hoor het is gewoon een gesoldeerde pack van Himodel die ik bij RC Technics heb gekocht.

@MarcelB: waar kun je zo'n meter aanschaffen?

Zover als bij mij bekend (nog) niet bij RCtechnics, maar mischien wel bij de Hobbyin, en als buiten nederland geen probleem is even via google zoeken op astro whatt-meter (zelf hebik het apparaat bij Aircraft world besteld, maar volgens mij verkoopt david ze niet meer)

2Brother's in Bussum (zie sponsor balkje) heeft ze/kan ze bestellen voor een nette prijs ....

Hierbij een aantal foto's van de gedemonteerde motor.

bm3520%20motor%20gedemonteerd%20017.jpg

bm3520%20motor%20gedemonteerd%20018.jpg

bm3520%20motor%20gedemonteerd%20020.jpg

bm3520%20motor%20gedemonteerd%20021.jpg

bm3520%20motor%20gedemonteerd%20022.jpg

bm3520%20motor%20gedemonteerd%20023.jpg

bm3520%20motor%20gedemonteerd%20024.jpg

bm3520%20motor%20gedemonteerd%20026.jpg

Lijkt mij, zo op het eerste gezicht, niets mis mee. Inmiddels heb ik van Marijn (RC Technics) een nieuwe regelaar ontvangen van HiModel. Ik denk dat ik deze vanmiddag maar eens voorzichtig ga proberen op een 8,4 volt Nicad pakketje dat ik nog heb liggen. Voor de zekerheid heb ik ook een wat kleinere prop genomen (12x8).

INderdaad, motor ziet er goed uit. Zijn er geen stukjes van de magneten gesprongen?
Er is nog ruimte in de groeven om dikkere draad te gebruiken, hogere efficiëntie.

Nee, niets van te zien. Aan het opnieuw wikkelen waag ik me als beginner nog maar even niet 8) . Wel een leuke optie als het straks allemaal goed draait en vliegt. Hoeveel zou je de efficiency kunnen verbeteren?

Geen flauw idee hoeveel efficiënter hij zou worden, je moet echt niet aan procenten denken schat ik, 1-3%???. Daarvoor zou ik hem niet herwikkelen, behalve als Frank straks kan vertellen wat het bij zijn motor opleverde.

Mijn ervaring is dat deze wat goedkopere motoren vaak niet de efficientie halen van de wat duurdere motoren (en das ook niet gek). Ik moet deze motor overigens wel herwikkelen, ik wil een maximale eff. met een 13*8 op 6S, en dat gaat ie standaard niet doen. De motor heeft 14 magneten, en dan zit je op maximale eff. tussen 5000 en 10000 toeren.

Voor deze 12 polers gebruik ik over het algemeen een LRK wikkelschema, das makkelijker en sneller wikkelen met een acceptabel rendement (70% oid)

Voor beginners is herwikkelen wel te doen, kost je alleen het nodige inleeswerk EN je moet wat verstand hebben van meten aan motoren.

Ik heb net de bestelling voor deze motor en 6S regelaar 65A bij Marijn van RC-echnics gedaan. Ik laat je de meetgegevens wel weten (ik start er wel een apart draadje voor op)

Vanmiddag even met een stukje koperdraad de stroom gemeten. 45 Ampere statisch bij deze configuratie. Ik neem aan dat het amperage in volle vlucht iets lager is. Met een beetje geluk morgen een 'maiden'....

Check check double check doe ik altijd maar desondanks ging het niet goed... ik weet nog niet precies wat de oorzaak is maar ik moet weer even wat knutselen voor ik aan een tweede maiden flight kan beginnen :?

En ?? al wat meer wijzer met de cub ?

Ik heb vandaag ook de cub van goldberg gekocht, en ik heb inmiddels ook de BM3520 met 6 series regelaar binnen.

Mijn motor loopt lijkt meer koper op de tanden te hebben. Zo uit de doos is de motor erg in onbalans,ik heb eerst de can maar eens uitgebalanceerd.

Back